koge kæde

hej, er der nogen af jer mc´ere der har nogen erfaring med at koge kæde? hvordan er fremgangsmåden, og hvad skal der bruges?

mvh kenneth


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er som det lyder. du skal bruge en kogeplade, gør det ikke på komfuret for det lugter og kan svine.
ned til din m forretning det har som regel en bøtte med det "fedt" du koger den i , varm det på kogepladen og læg kæden i, lad det simre og så er din kæde smurt
ja.. hvis du stiller komfuret på fuld knald kan olien selvantænde...
den skal være flydende og tynd.... og så ikke mere varme end det. Husk at have en tang... og noget ståltråd om kæden så du kan tage den op mens olien er flydende...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det lyder meget simpelt, mange tak for svarene


 

Jamen det er simpelt, men der er lige et lille MEN, for du skal rense kæden først med varm petrolium på kogepladen, inden du giver den en ny omgang.
Der kan nemlig godt sidde små sandkorn gemt i den gamle kædeolie som først skal ud. Og bemærk at det kun er på gammeldags kæder du må gøre det. Der findes dog alternativer til kæden olie på spray dåse, den et næsten tyndere end vand når den kommer ud af dåsen men på få sekunder bliver den til en klæbrig meget fedtet substands. Du kan købe den i Jem & Fix for en 1/4 af hvad MC forhandleren skal have for den, produktet er stort set det samme.
OBS. Du må ikke koge kæder med O ringe eller rullelejer !

V.h. Håndværkeren
Annonce
så vil jeg da lige tilføje endnu en lille råd hvis du vælger spraydåsen.. du skal også købe noget penetrationsoil.. (krybeolie ala rustløsner olie) og smører med det først.. og umiddelbart efter med kædefedt, den tynde olie hjælper kædefedten ind...
men kogekar er no 1 hvis du vil have fedt ind over det hele....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hør Andy, det er da vist længe siden du har smurt en mc kæde, den omtalte kædespray har netop den evne du beskriver inden den bliver "fed"
At koge sin kæde var noget man gjorde for 25-30 år siden, men da det godt kan være en halvfarlig affærer opfandt man den kædefedt på spray dåse som du kan få i dag. Jeg ved godt at man også kan få en fedt på spraydåse til tandstænger o.l. men det er et helt andet produkt.
øhh jeg har stadig kontakt til moto-cross verden og de flittige koger lystigt deres kæder... af den simple grund at det er den nemmeste måde at få fedt ind i alle led og i mange tilfælde også den eneste måde hvor fedten kommer helt ind.
Her taler vi om alm kæder uden O-ringe ..
En kæde der bliver kogt holder op til 4 gange længere hvis man kun kører et heat på den før man koger den igen.. altså flere kæder.
Vi har prøvet at rense en kæde i først petrolium og så i benzin og fået en del møg ud af den.. og så koge den... i en helt frisk Castrol fedt dåse og bagefter haft en stor del grus og møg i bunden af kogekarret.
Men ja - det er den nemme løsning der vinder hver gang.. Da jeg kørte motorcykel brugte jeg også kun kædefedt på dåse.
Ulemperne ved kædespray
Den kommer ikke helt ind i ALLE led
Selv om man lader den hærde længe nok vil den svine fælg og en evt. skivebremse.
Fordel - det er let og hurtigt

Ulempe ved kogefedt wink
Det er besværligt og skal overvåges.
Fordele ved kogefedt
Olien bliver så tynd den skyller møg ud, som bundfalder.
Olien kommer ind i alle led.
Overskydende olie løber af når den hænger til afkøling.

Vælger man spray er det et godt råd at spray den godt med penetrations olie først så møg kan komme ud... (det fedter mere og er mere tyndt end petrolium og vand)
Så skal man tørre det udvendige penetrations olie af og give den en gang kædefedt....
Umiddelbart er Silkolen oil det bedste jeg har prøvet indtil nu når vi taler spray.. og castrol når det er kogekar.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

FYI

T Hansen har tilbud på O rings kæder til halv pris for tiden....

Om de er noget værd ?. Men billige er de nu. Tror det er en udgående vare.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg ville ikke købe en billig kæde hos T hansen.. Men det kommer jo an på hvor mange heste der hiver i den...
forleden så jeg i TV hvordan man i Kina laver vandhaner af genbrugskobber.. Der er gamle auto-kølere og andet ragelse i... som man ikke rigtig vidste hvad var..
Tror det er lidt det samme med deres kæder... og sådan en knækket kæde er noget skidt hvis den smadre krumtapskjold eller hvad der nu sidder ved tandhjulet foran....
Jeg har altid kørt på mærkevare når det galdt kæde til min Honda 550

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis