øhh jeg har stadig kontakt til moto-cross verden og de flittige koger lystigt deres kæder... af den simple grund at det er den nemmeste måde at få fedt ind i alle led og i mange tilfælde også den eneste måde hvor fedten kommer helt ind.
Her taler vi om alm kæder
uden O-ringe ..
En kæde der bliver kogt holder op til 4 gange længere hvis man kun kører et heat på den før man koger den igen.. altså flere kæder.
Vi har prøvet at rense en kæde i først petrolium og så i benzin og fået en del møg ud af den.. og så koge den... i en helt frisk Castrol fedt dåse og bagefter haft en stor del grus og møg i bunden af kogekarret.
Men ja - det er den nemme løsning der vinder hver gang.. Da jeg kørte motorcykel brugte jeg også kun kædefedt på dåse.
Ulemperne ved kædespray
Den kommer ikke helt ind i ALLE led
Selv om man lader den hærde længe nok vil den svine fælg og en evt. skivebremse.
Fordel - det er let og hurtigt
Ulempe ved kogefedt
Det er besværligt og skal overvåges.
Fordele ved kogefedt
Olien bliver så tynd den skyller møg ud, som bundfalder.
Olien kommer ind i alle led.
Overskydende olie løber af når den hænger til afkøling.
Vælger man spray er det et godt råd at spray den godt med penetrations olie først så møg kan komme ud... (det fedter mere og er mere tyndt end petrolium og vand)
Så skal man tørre det udvendige penetrations olie af og give den en gang kædefedt....
Umiddelbart er Silkolen oil det bedste jeg har prøvet indtil nu når vi taler spray.. og castrol når det er kogekar.