koge kæde

hej, er der nogen af jer mc´ere der har nogen erfaring med at koge kæde? hvordan er fremgangsmåden, og hvad skal der bruges?

mvh kenneth


 

hej, er der nogen af jer mc´ere der har nogen... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Åeh-ja, der er også den forskel at jeg køre med et lukket kædesystem hvor skidt grus o.l. er et fremmedord. Jeg tænkte ikke lige over at på de fleste M Cykler er kæden udsat for alt fra vejen. Jeg smørre kæde to gange om året og en kæde holder som regel 3 år.
den kædekasse sparer så mange kæder og tandhjul .... Utrorligt at man ikke smider det på flere MC'er
Sådan et sæt tandhjul og en ordenlig kæde koster kassen.. ikke kædekassen..

PS man kan fornemme hvor slidt en kæde er hvis man bøjer den sidelæns når den er nysmurt og renset... sammenlign med en ny kæde..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej til jer kædetrækkere.
Min erfaring er at man ikke skal spare på hvilken kæde man kører med.
For længe siden kom en makker og spurgte om jeg kunne svejse aluminium,jo det kunne jeg da,men hvad skulle svejses. Det var hans motorbund. Et meget stort hul lige i nærheden hvor det forreste kædehjul sidder.
Det der var sket var at han havde købt en "billig" kæde og ikke havde været opmærksom på om den nu osse kunne holde til alle de heste han havde på motoren.
Han havde "skudt" sin cykkel af med fuld havre,men det kunne denne billige kæde ikke kolde til,så den sprang og
bunkede sig op over det drivende tandhjul. Der er som bekendt ikke fandens meget plads og kæden var blevet trykket op i motorblokken. Som om det ikke var nok var hans drivaksel osse blevet bøjet og lejesædet var færdigt.
En besparelse på et par hundrede kroner affødte en reparation til,jeg mener, lidt over tyve tusser.
Hvis man vil køre så kør med stil og ikke på sådan noget
T Hansen lort.Det er meget dyrere i længden.
Bare et godt råd.
Der findes kun en cykkel der kan smide olie med stil:
Harley Davidson.

Loud pipes saves lives.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej Leo.
Det var da godt at du skrev Cykkel om den HD, tænk hvis du var kommet til at kalde det en Motorcykkel !!
Ok, bevares, nu var før prisen nu heller ikke lille.

Jeg har også kun 51 Hk, sikker mere end den der HD, ikke 130 - 150.

Den var ISO9002 godendt (eller også er æsken den ligger i godkendt....).

I min branche er alt lavet i Taiwan

Den der kædekasse har du nogen illustrationer af den, måske jeg kunne bygge sådan een på min XS'er.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
ØØØH

Nu er der det ved det at min gamle HD ikke har en helvedes masse heste.For at være helt præsis er der kun 28 af dem.Det samme som en Citroen 2Cv. Man må jo sige at HD er den eneste motorcykkel hvor decibel er højere end hk.
Forøvrigt er det en gammel WLD fra 1938,med stivt stel og springer forgaffel,på 45 cui.
Men momentet kære venner,momentet det er der.
Ud over den står der også en Suzuki gsx750r,der er peppet lidt op med en smule over 130 hk.

God Søndag til alle.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej Peter.
Sådan en kædekasse sidder der på alle MZ motorcykler lige med undtagelse af MBK 350 der har Kardang træk og de helt nye med 4 takts motorer, de har dog ikke den rigtige lyd, riing ding ding ! Jeg ved at Zusuki på et tidspunkt lavede et universal sæt der kunne tilpasses næsten alle motorcykler. På MZ er det specielle gummi slanger med muffer der passer over tilsvarende kraver på kædehjuls kasse og ved motoren.

V.h. Håndværkeren
Jeg havde knallert i starten af 70`erne, og har prøvet at "koge kæde".

Så vidt jeg husker lagde jeg kæden i blød i petroleum.
Tørrede den af i klude, og lod den hænge til tørre.

Der stod på bøtten (fra Castrol?), at opvarmning skulle ske i vandbad!
Det er nok for at fedtet ikke bliver så varmt, at det selvantænder.

Den ene gang havde jeg for meget vand i den gamle gryde jeg brugte til vandbadet, så vandet boblede og sprang op i bøtten med fedt.

Det er bøvlet, det er besværligt, men rart når det er overstået.

Husk at sætte et stykket ståltråd i den ende ende, før man sænker kæden ned i det varme fedt (til at fiske kæden op med!).

Sørg for noget til at fange det fedt det drypper af, mens kæden hænger til tørre og fedtet størkner.

Træd ikke på mine ledninger :o)
smile Hallo Håndværker ved godt det efterhånden er en gammel tråd men jeg kan godtnok ikke lade være med at kommentere din lille spydighed vedrørende Leo´s Harley..... Syntes der er noget paradoksalt over en fyr der kører mz kan tillade sig at kritisere det hæderkronede mc mærke Harley davidson. tror der flere end jeg der kunne finde på at sætte spørgsmålstegn ved om hvorvidt man kan tillade sig at kalde en MZér for en motorcykel.....smile
Meget kan man sige om harley men de er dog konsekvente da de i 1905 seks syv stykker producerede deres første krumtap tabte de den på gulvet således den blev skæv og hele maskinen rystede derefter.. det koncept har de så valgt at bibeholde helt indtil i dag.. det må man da sige at være konsekvent. Syntes måske ikke der er ret meget konsekvens over mz udover en altid kvælende stank af billig to taktsolie og en generel mangel på sjæl.....
Mange hisener fra
Klokkeren
Harley ejer på godt og ondt
PS. Til dig Leo så kunne jeg da godt tænke mig at se et billede af vidunderet
Hej Klokker.
Syntes du selv at det er god reklame at nogle kludremikler taber en krumme på gulvet så de kan bygge en tohjulet vibrator.
Det generer ikke mig at du kalder mine MZer for osende knallerter, for mig er det et billigt transport middel og ikke andet.
Desuden er det ment som godmodigt drilleri af Leo, hvilket jeg tror han er klar over. Havde jeg råd til en HD købte jeg den da også, på den anden side så kan jeg godt nok få mange MZer for hvad bare en HD koster.
Hippien til Rockeren, din motorcykkel drypper olie. Rockeren svare: Hør nu her Bøsseklovn den drypper ikke, den pisser sit teritorie af.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis