Hvilke bundmaling og primer?

Jeg har brugt Hempel i mange år når bunden skulle ordnes på glasfiberbåden. Den er med jernkøl.
Problemet er at ligemeget hvilke primer jeg har brugt til jernkølen kommer der rust igennem år efter år. Også når jeg med en special sliberundel på vinkelsliber har fjernet alt rust og det hele står blankt.

Samtidig syntes jeg at Hempel er ret dyrt - hvilke alternativer er der. Har kigget lidt på International men aldrig prøvet det... og hvilke bundmaling kan holde alger o.lign. væk fra båden i Svendborg Sund.
Har du nogle gode erfaringer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har brugt Hempel i mange år når bunden skulle... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen jeg ved ikke endnu hvad de har... De kan jo bygge både der og laver også rep og vedlighold, så jeg vil tale med Anders om det.. Ved også at der er mulighed for at få kølen indedørs... men det er mit budget den er gal med.. men lad os se hvad han siger for hvis kølen kan komme helt af og blive ordnet fra grunden vil der falde en stor sten fra mit hjerte wink

Men som jeg forstår det...
Kølen af (eller bare sænkes så jeg kan komme ind mellem båd og køl)
Sandblæse (og tjekke kølbolte)
6 lag epoxyprimer 2komponent (1komponent er ikke vandtæt nok)??
Sikaflex mellem køl og båd
Kølen på
spartel mellem køl og båd efter montage. men med hvad??
Bundmale det hele nogle gange.

Ud og sejl... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du har nu selv opskriften kan jeg se, og når du fylder Sikaflex på så skal der lige så meget på at når du spænder sammen kommer det ud i mellem køl og skrog. Fjen det overskydende lige som hvis du fuger vinduer, med en finger dyppet i sulfosæbevand så du får en pæn overgang. Mere er der ikke i det ud over den respektive tørre tid for Sikaflexen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du ka' vel få et par tips på værftet, sejlere er så flinke

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Rigtig Lynæs - men jeg skal lige ned i Fyn tempo - så Tåsinge tempo og endelig Langeland tempo - Jeg vil så nødig virke som en stresset og storsnudet københavner (alt over broen er jo Københavnere wink)

At ankomme til Rudkøbing var utroligt positivt og jeg er helt sikker på at jeg kan få rigtig meget hjælp der, men jo mere jeg selv ved og kan, jo billigere bliver det.
Faktisk kan jeg bare bede dem om at tage kølen af og ordne den og sætte den på igen, men det rækker min økonomi ikke til.
Endelig er der jo det at andres erfaring er meget værd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

bundmaling.JPGphoto#5127482749015758258

Primer <-- klik her

er den her primer brugbar... det er jo en anden pris end Hempel??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fyn tempo: Jar jar vi nået nog !
Tøsing tempo: Ded gåe nog !
Men Launlæier Tempo: Hva vi et nå i dau, nå vi nog te næst å !
Var der nogen der havde en kommentar til Primeren fra Biltema.dk?

og her er så et billede af kølen.. som ikke har været på land i 2 år....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Var der nogen der havde en kommentar til Primeren fra Biltema.dk?

og her er så et billede af kølen.. som ikke har været på land i 2 år....


Fy for den l..., hvor når har du sidst sejlet stærkt med sådan et bjerg landskab i bunden. Når du nu får hele bunden gjort ren, og det er helt ind til glasfibren / Gelcoaten, og igen får den givet de rette lag vil du få en helt ny sejlbåd, du vil komme til at opleve det som havde du hele tiden slæbt rundt med en pøs i en line agter over og nogen så hev pøsen ind medens du sejlede der ud af.
Den smule rust du har på kølen er da ikke noget at jamre over, det er ret normalt for både med udvendig jernkøl.

V.h. Håndværkeren
Jeg må lige forsvarer mig lidt... Den var pæn "glat" indtil højtryksrenseren kom på..... men, men, men undersiden af kølen - som er så svær at få primet og bundmalet havde sin egen lille muslingefarm...
Det sorte man kan se, er det gelcoat??? Primer??? og hvordan kan man se hvad der er hvad... Det er første gang den ser så slem ud...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Umiddelbart vil jeg tro det er primer, men jeg kan jo også se at der er steder hvor højtryks spuleren ikke har fjernet malingen og det er der du bliver afsløret i sjusket arbejde. Der er ikke andet at gøre end slibe det af lag for lag.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også