Hvilke bundmaling og primer?

Jeg har brugt Hempel i mange år når bunden skulle ordnes på glasfiberbåden. Den er med jernkøl.
Problemet er at ligemeget hvilke primer jeg har brugt til jernkølen kommer der rust igennem år efter år. Også når jeg med en special sliberundel på vinkelsliber har fjernet alt rust og det hele står blankt.

Samtidig syntes jeg at Hempel er ret dyrt - hvilke alternativer er der. Har kigget lidt på International men aldrig prøvet det... og hvilke bundmaling kan holde alger o.lign. væk fra båden i Svendborg Sund.
Har du nogle gode erfaringer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har brugt Hempel i mange år når bunden skulle... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ole.
Det troede jeg da alle vidste, aldrig en to komponent oven på en
en-komponent. Omvendt sker der ikke noget.
Hammerite er da en komponet ??

Lynæs.. ups.. jeg har aldrig været oppe på 6 lag.... så der er misæren jo nok.

Hvis jeg nu ikke sandblæser, men renser med den special skive som tager alt undtagen jern.. og så sliber efter med meget groft smergellærred eller sandpapir burde det så ikke kunne holde fast?? Det er jo en lille køl at få en "sandblæser" ud til.. og jeg er på sygedagpenge i nok 26 uger mere...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvert korn laver en lille blank streg, ikke godt. hvad angår lag, det skal overholdes, det samme er med lakering, folk sliber og sliber, men så ser det helt pænt ud efter få lag og man stopper, men det holder bare ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hør Andy, har du ikke en højtryks spuler ?
Der kan fås et sæt til sand / Vand blæsning ved jeg, du må aligevel ikke sandblæse i et villa kvater uden brug af vand.
Hvis du vil hejse båden op så du kan tage kølen af, kan du jo sende den til sand blæsning.

V.h. Håndværkeren
nej jeg har ikke en højtryksspuler.. Båden står hos Bianca Yacht i Rudkøbing, det var billigtst og lettest... Deres service var også fantastisk, især når man kommer fra Brøndby Havn.
Faktisk så var det første gang Jam blev sat ordenligt i stativet.. De andre år er den nærmest smidt i stativet fordi kranmanden havde travlt, på trods af der var sat ½ time af.
Kølen vejer 400 kg og vi har ikke krog til trailer på den lille C1. Men jeg vil tale med Anders der passer pladsen hvor den står om der er andre der skal sandblæse...
Jeg vil også lige kører ned og se om det er inde fra "mellem båd og køl" rusten kommer - efter min bedste overbevisning er det kun i den yderste runding.. jeg vil tage nogle billeder, os så håbe at der er nogen her der vil komme med en vurdering.
Jeg købte ikke en ny højtryksrenser - men gav 300 for at få højtryksrenset bunden...
I alt kommer det til at koste lige over 2.000 for kran op, leje af pladsen, højtryksspuling og mast og bum låst inde i tørt lokale. Vi får en nøgle så vi kan komme og gå når vi vil. Det er ikke lige til at få en vinterplads i Svendborg.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg har en sandblæsepistol mm. , du kan låne, men jeg har ingen højtryksrenser den er " stået af "

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man kan jo købe en højtryksrenser for under 500 kr.... så det er da et tilbud jeg vil overveje meget kraftigt og takker for smile

ang. primer er 1-komponent ikke noget værd fordi den ikke er vandtæt?? og så er der jo light primer fra hempel som er 2-komponent... 6 lag og ikke under 5 grader når den hærder.. Så skal jeg have kølen indendøre for tempraturen er jo under om natten.. sad

Vil lige tilføje at når man læser "den lille søstærke" så kan det virke som om 1-komponent er udemærket til jernkølen.... men bliver den vandtæt.. de skriver at den skal have 5 til 7 lag og det er jo lettere hvis man ikke skal blande hver gang...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Med hensyn til at have 5 graders varme omkring kølen, kan du hvis der er el til rådighed gøre som jeg har gjort nogle gange. Klistre et intermistisk telt op omkring båden, ved simpelt hen at bruge Gaffa tape på skroget så teltet bliver lige så stort at du kan komme til der inde, så kan en ganske almindelig husholdnings varmeblæser give en rimelig god temperatur der inde selv i 10 graders frost.

V.h. Håndværkeren
lyder som en god ide

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Og jeg er sikker på at de ovre på det gamle Bianca værft har nogle meget kraftige kompressorer så du blot skal låne luft slangerne og enten låne en sandblæse pistol eller købe en hos den rare Onkel Harald, hvor du også kan købe kvarts sand.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også