Støbe gulv i carport/garage med stolper i jord.

Hej

Jeg har planlagt at skulle støbe et gulv i min nuværende carport, med henblik på at den skal lukkes og isoleres.

Men mit første problem er:
At de nuværende stolper er gravet i jorden, ikke støbt.
Hvordan skal jeg så bedst muligt kunne støbe gulvet, så jeg kan få væggen til at gå ned til det støbte gulv.

Er lidt svært at forklare, men spørg endelig om yderligere oplysninger.
på forhånd tak.

Martin
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Idet jeg antager at din carport består af fire-seks stolper der holder et lille tag, så kan du jo evt. gøre flg:

Find et par dage uden efterårsstorme (da taget jo KAN risikere at blæse af ved en sådan reperation).
Understøt taget i den ene side, evt. med nogle reglar. Støt af på dine fliser, har du ingen fliser, så find nogle da de fordeler vægten rimeligt godt.

Grav nu stolperne op, lav en støbekasse, og støb stolperne i støbekassen. Du kan evt. "understøtte" stolperne i støbekassen ved at lægge et par armeringsjern eller hegnspæle under stolpen. Husk den bærer ikke noget vægt lige nu, men det er vigtigt at stolpen ikke kommer dybere end før, da den ellers ikke vil passe 100% igen, og du dermed skal til at lave flere tilpasninger end højest nødvendigt.

Efter et par dage er beton'en tør nok til at du kan sætte stoplerne fast i taget igen og pille din understøttelse væk.

Gentag success'en for den anden side næste gang du har et par dage uden stormvejr.

Du kan nu fjerne fliserne i din carport, og grave lidt ud til beton (små 10-12 cm kan gøre det, men giv gerne 8-15 cm ekstra til styrolit/thermisol eller lign.) Det "bedste" vil være at lægge sand/stabil nederst, styrolit, så en radonspærre/dampspærre der skal helt ud på den anden side af væggen, så lægger du evt. armeringsnet ud på et par sko, og du kan jo også lige lægge et par PEX rør fast på nettet nu du er der... Det er jo ingen der siger at du måske ikke lige vil have garagen opvarmet om nogle år når knoglerne er lidt ældre og mere følsomme. Og til sidst, så støber du, gerne med vibfri beton, og så murer du vægge op, fæstner din tag kontruktion, og isolerer eller udskifter den.

Hvis du gerne vil have væggen til at gå ned TIL dit gulv, så støber du, og murer (evt. med multiblokke) ovenpå, evt. borer du et hul (gerne på skrå)gennem de første sten/blokke og ned i fundamentet, og sætter et par armeringsjern/hengspæle i sammen med lidt mørtel eller multiklæb.
MEN... Du kan da også være lidt fræk, og lægge de første blokke I selve gulvet... Det er måske ikke HELT efter byggeregulativerne, men der er jo ikke tale om et nyt soveværelse, så det går nok. Det er også fikst for så kan du uden problemer føre din radonspærre helt op til første række mursten/blokke allerede inden du støber. Den skal som sagt op i en slags "s" form, så den nederste del dækker hele gulvet under terræn, og den øverste del går "ud i det fri" over terræn.
Du kunne jo også skære stolperne af og støbe stolpesko ned i betonen.
Det fordrer at du sikrer dig mod at carporten dejser omkuld, som vi så et skrækkeligt eksempel på for nylig.
Når først du har vægge i konstruktionen, kan den ikke dejse omkuld.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm. det ved jeg ikke om kan lade sig gøre, da min carport er af større format.
Den har træbeklædning på alle tre sider. Og taget er betontegl med ca 25" hældning.
Kan man stadig gøre det sådan så?
Jeg har 2 garager á ca. 45 m2 stykket bygget på den måde. Den ene støtter sig dog op ad et gammelt muret skur og den anden står mellem dette skur og så en trælade/værksted.
Det er ikke en ualmindelig måde at bygge træbygninger på. Det er mere ualmindeligt at have stolperne direkte ned i jorden, idet det kun går til en tid, før de rådner væk.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja præcis. Men jeres bedste råd vil være at støbe omkring stolperne. Ka det gøres ved at understøtte "taget" og så grave fri omkring en enkelt stolpe af gangen, og støbe omkring den. eller er dette ikke nok?
Og hvordan skal der så gøres når hele gulvet skal støbes?
Annonce
Jeg fjernede 2 garageporte i huset, for at mure en væg op, idet kommunen ikke så med velvilje på garager i beboelsen.
Da jeg pillede portene ud lod jeg overliggerne blive, og støttede under ved hjælp af en flok engangspaller, som jeg stablede på begge sider af muren. Herpå lagde jeg en bjælke ind, som jeg kilede godt op (pas på ikke at hæve taget, for så tungt er det alligevel heller ikke! :-) ).
Herefter kan man gå igang med sine opgaver.
I dit sted ville jeg nok nøjes med nogle stolper til at bære den midlertidige bærende bjælke. Sørg for at der stadig er plads til at arbejde.
Prøv at regne lidt på, hvad taget vejer pr stolpe, og du vil sikkert finde frem til max 500 kg. Og hvor svært kan det så være? Du kan jo sikre lidt ved skråskruer og stræbere, hvis du er nervøs. Husk at kraftig vind, let fjerner et løst tag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay.
Hvordan skal jeg lave yderkanten, imod jorden?
Havde tænkt lidt alá:
Eternitplade lige bag vægbeklældning så ca30-50mm flamingo og så gulvet(betonen).
På føromtalte carporte har jeg bygget sokkel over jord med 2 lag fundablokke, ca. 15 cm brede og lagt en trykimprægneret 4x4" oven på, fæstnet med stolpefødder ned i betonen og stillet stolperne oven på denne "rem" og fæstnet med gode søm/skruebeslag.
Så har jeg noget godt at fæstne yderbeklædningen på og har isoleret imellem stolperne og sat en inderbeklædning på og har foreløbig, i den ene, et dejligt tørt rum, hvor min sommerbil kan stå sammen med vinterens forråd af træpiller.
Læg plastic under gulvstøbningen, for at forhindre jordfugt i at trække op. Det virker fremragende.

Den gamle lade, som jeg har indrettet til opvarmet værksted, har jeg brugt eternitbrædder bag yderbeklædningen ned mod jorden, ganske som du foreslår, men træet er jo meget nær ved jorden, hvorfor jeg valgte løsningen med alm. sokkel til de nye carporte/garager.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er nu stadigvæk så gammeldags, at jeg tror på at et fundament ned i frostfri dybde giver færrest problemer i det lange løb.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det har jeg også!!!!
Men med en træbygning, kan jeg i grunden ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt med sokkel i frostfri dybde. Tænk på hvor mange gamle bygninger, der blot står på syltsten!

Jeg gjorde det alene aht salgssituationen en skønne dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis