Støbe gulv i carport/garage med stolper i jord.

Hej

Jeg har planlagt at skulle støbe et gulv i min nuværende carport, med henblik på at den skal lukkes og isoleres.

Men mit første problem er:
At de nuværende stolper er gravet i jorden, ikke støbt.
Hvordan skal jeg så bedst muligt kunne støbe gulvet, så jeg kan få væggen til at gå ned til det støbte gulv.

Er lidt svært at forklare, men spørg endelig om yderligere oplysninger.
på forhånd tak.

Martin
Hej Jeg har planlagt at skulle støbe et gulv i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra HansW

Jeg er nu stadigvæk så gammeldags, at jeg tror på at et fundament ned i frostfri dybde giver færrest problemer i det lange løb.


Det har jeg også!!!!

Men med en træbygning, kan jeg i grunden ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt med sokkel i frostfri dybde. Tænk på hvor mange gamle bygninger, der blot står på syltsten!

Jeg gjorde det alene aht salgssituationen en skønne dag, og soklen er oven i købet armeret, idet jeg var en smule usikker på underlaget, og der er ikke det der ligner revner i soklen! smile
En smule overkill, men det er jo begrænset ulejlighedwink

Med venlig hilsen
ktm

 

Imellem, men

Med venlig hilsen
ktm

 

Imellem, men med lidt fald udad, hvis ikke din beklædning kommer til at dække

Med venlig hilsen
ktm

 

Planen er at min beklædning skal dække helt, så garagen kan lukkes helt og rimeligt opvarmes med en varmepumpe.
Annonce
Hvis det er træbeklædning du har i tankerne, er det en god ting hvis nederste kant ikke er nærmere jorden end 15-20 cm. af hensyn til opsprøjt i regnvejr.
Og gerne med et par cm. "udhæng" så man får en slags drypnæse.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Hvis det er træbeklædning du har i tankerne, er det en god ting hvis nederste kant ikke er nærmere jorden end 15-20 cm. af hensyn til opsprøjt i regnvejr.
Og gerne med et par cm. "udhæng" så man får en slags drypnæse.


Tak, det er også ideen.
men hvad har man så fra "i" jorden og op til træbeklædningen?
Den almindelige fremgangsmåde er udgravning til frostfri dybde (90cm)
Herefter udstøbning direkte i renden, eller man kan bruge fundablokke, der udstøbes.
Højden af udstøbningen kan man så regulere så man lige har 20-25 cm op til den ønskede fundamentshøjde.
Her sætter man en række lecablokke/fundablokke, eller man kan opsætte en forskalling og støbe det hele i én omgang.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Har en ide. ;-)
1. Grave fri omkring stolper og støbe omkring dem fra ca 80-90cm nede til ca 25 under ønsket gulvhøjde.

2. Efter det er størknet. grave hele garagen(Gulvet) ud i ca 25cm dybde.

3. Grave yderligere ca 50cm ned kun imellem stolperne.

4. Støbe hele gulvet op i samme niveau. Dvs. fundament og gulv på en gang, i et stykke, med forskalling omkring siderne så det ikke flyder ud.
Det lyder som en mulighed.
Når der er tale om en isoleret bygning ville man normalt lægge et kapillarbrydende lag, samt noget isolering i gulvet (f.eks. "flamingoplader" i passende tykkelse) og sørge for at der ikke kan trække fugt ind i gulvbetonen fra fundamentet. Det kan f.eks. gøres ved at sætte lodrette tynde flamingoplader mellem fundament og betongulv.
På et senere tidspunkt bliver du måske glad for at der ikke trækker fugt op i f.eks. en papkasse du har stillet på gulvet. (Bunden bliver stående når du løfter kassen sad ) eller lign.

Se nu er du nået til det punkt som jeg synes er noget af det sværeste ved lav-det-selv-arbejder. At bestemme sig for hvor godt man vil nøjes med at lave arbejdet. Skal det være godt eller bare godt nok. Kan det svare sig at ofre så mange ressourcer på det aktuelle projekt. Og hvis ikke det kan lige nu, vil man så fortryde det bittert senere? Det er ikke en nem sag at hugge et godt betongulv op. Men på den anden side kan du leve lykkeligt med dit projekt i en mere overkommelig udgave, så er der jo ingen grund til at gå til yderligheder.
Valget er dit.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis