Hvad er sæbelud ??

Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs plankegulv. Og min plan var først at ludbehandle og derefter mætte det med sæbe. I min søgning her på nettet efter plejeprodukter, støder jeg på noget der hedder sæbelud ?? Kan nogen forklare mig nærmere, hvad dette produkt er ??

Smil fra Ida
Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bliver nødt til at komme med et par kommentarer.
Pibeler er et fyldstof og titandioxid er et pigment og pibeler(kaolin) er langt det billigste.(25 kg. for 385.- el. 1,8 kg. 65.-)se http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=21&sub=15
Pibeler giver ikke meget farve, men virker derimod godt til at udfylde træets porer sammen med sæbespånerne.
Sæbespåner tilfører fedt til træet og brun sæbe affedter, derfor er brun sæbe ikke nogen god ide til trægulve da de derved bliver vanskelige at holde rene.
Til ludbehandlede gulve skal der bruges sæbespåner. Det er let at holde rent og efter hver vask ser det helt nyt ud igen. Har også prøvet med oliebehandling, men gør det aldrig igen.(ihvertfald ikke til fyrretrægulv)
wink mvh
Erik
www.morsmaling.dk
Hej Njord

Det er ikke så vanskeligt. Det smarteste når det er en bordplade hvor I formentlig skal spise og have madvarer så er jomfru linolie (den reneste slags) klart at foretrække. Den er på ingen måde giftig og din bordplade vil blive rigtig glad for dig.

Du kan altid pigmentere din olie med titan-hvid. For at få det jævnt over hele bordpladen er det meget vigtigt at du hele tiden rører rundt i bøtten med olie.

Rigtig god fornøjelse med bordet.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tak for et rigtig godt supplement til diskussionen om lud. Jeg var ikke klar over pibeler var et fyldstof, så tak for info.

Med hensyn til brun sæbe kontra sæbespåner er jeg af den opfattelse at det mest af alt er et spørgsmål om temperament, men lad det ligge ...

Tak for informationen - det er altid rart at blive klogere!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Nu er der jo nok forskel på hvad "titanhvidt" indeholder, da det formodentlig er et generelt handelsnavn, men herunder et udsnit fra et sikkerhedsblad for BASF Titanhvidt. Det synes at være mindre egnet til et bord eller andet, der er i kontakt med madvarer. nger
[INDENT]
Efter indånding: Tilførsel af frisk luft, i tilfælde af symptomer skal der søges læge.
Efter hudkontakt: Skal omgående vaskes af med vand og sæbe, skyl godt efter.
Efter øjenkontakt: Skyl øjnene med åbent øjenlåg i flere minutter under rindende vand.
Efter indtagelse: Skyl munden og drik rigeligt vand. Søg læge, hvis problemerne er vedvarende.
[/INDENT]
Citat fra Lars ON

Nu er der jo nok forskel på hvad "titanhvidt" indeholder, da det formodentlig er et generelt handelsnavn, men herunder et udsnit fra et sikkerhedsblad for BASF Titanhvidt. Det synes at være mindre egnet til et bord eller andet, der er i kontakt med madvarer. nger


[INDENT]
[/INDENT][INDENT]Efter indånding:


Tilførsel af frisk luft, i tilfælde af symptomer skal der søges læge.



Efter hudkontakt:


Skal omgående vaskes af med vand og sæbe, skyl godt efter.



Efter øjenkontakt:


Skyl øjnene med åbent øjenlåg i flere minutter under rindende vand.



Efter indtagelse:


Skyl munden og drik rigeligt vand. Søg læge, hvis problemerne er vedvarende.

[/INDENT]

Titanhvidt = titandioxid andvendes som farvestof i alt muligt også fødevarer, kosmetik, tandpasta (har lige læst bag på en tube zendium), maling, papir osv.osv.


mvh.
Erik
Annonce
Jeg vil bare lige sige tak for alle de gode indlæg, jeg er blevet meget klogere og tror jeg springer ud i selv at ludbehandle. Hvor svært kan det være :p
Ja tråden her er kommet vidt omkring!

Titan hvid er som Ester Erik skriver et almindeligt anvendt farvestof i nær alt hvad vi omgiver os med. Både hvad angår udevortes og indvortes brug. Der er derfor ingen risiko ved at farve olie med titan hvid, når det drejer sig om et spisebord!

Idahenriette - god fornøjelse - du bliver rigtig glad for dine nye ludbehandlede gulve - husk bare rigtig meget og en tyk sæbegrød efterfølgende så du får en god hård overflade, der kan holde til lidt af hvert - hvilket er et must i nutidens familie!

De bedste efterårshilsner!

Høkeren

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Når vi nu er ved titanhvidt....

Kan man så opløse noget i en gang gulvlak og få en hvidpigmentering af det lakerede gulv?

Jeg har en Hems der skal have lakeret et fyretræsgulv, men ikke nogen lak der er hvidpigmenteret.. Så måske man kunne lave den selv.....

MVH Njord
Citat fra njord

Når vi nu er ved titanhvidt....

Kan man så opløse noget i en gang gulvlak og få en hvidpigmentering af det lakerede gulv?

Jeg har en Hems der skal have lakeret et fyretræsgulv, men ikke nogen lak der er hvidpigmenteret.. Så måske man kunne lave den selv.....


Ja ja den er god nok. Hvid maling er jo lak med masser af titandioxid i. Derimellem findes så en masse afarter som kaldes noget som laklud, ludlak, hvidpigmenteret lak el.lud.
Husk blot at rive pigmentet inden du blander den med lakken. Se her: http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=28&sub=15
mvh.
erik

www.morsmaling.dk
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også