Hvad er sæbelud ??

Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs plankegulv. Og min plan var først at ludbehandle og derefter mætte det med sæbe. I min søgning her på nettet efter plejeprodukter, støder jeg på noget der hedder sæbelud ?? Kan nogen forklare mig nærmere, hvad dette produkt er ??

Smil fra Ida
Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter

Du går på et byggemarked og beder om en pose med hvidtekalk - det skal være vådt. Det går du hjem og opløser i noget mere vand. Jeg kan ikke på stående fod huske blandingsforholdet.

Du kan ringe til vores butik 4917 0424 hvor du får kyndig vejledning eller kontakt rådvad - de kan også oplyse dig om det.

God fornøjelse.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Ok, så når min lokale farvehandler siger "at det hvide bare er noget de har tilsat luden, så man kan se hvor langt man er nået" så er det da en and.

Jeg kan ca. gætte mig frem ud fra at ca. 1/5 del i sådan en blanding skal være bundfald. Er det ikke en rettesnor ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Peter

Nej din farve-mand har ret. Da man i 90'erne gerne ville have hvide gulve begyndte man at tilsætte det hvide farvestof titanium - det er i alt både hvad vi spiser, maler, putter i hovedet (kvinder) og meget andet godt! Men det har ingen gavnlig effekt på dine gulve. Det er kun kosmetik!

Luden lavder du med 10-20% kalk (husk at det skal være læsket - altså våd!) og 80-90% vand. Så kan du jo altid efterfølgende farve dine gulve eller tilsætte titanium hvid i dit sæbevand når du vedligeholder gulvene. Du kan også som man har gjort før i tiden bruge pibeler - det er blot dyrer.

God fornøjelse!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Ok, så kan jeg konkludere at der er mere af det hvide i trip trap's lud end der er i eks. faxe. For det giver et pænere resultat med trip traps, ætse effekten tror jeg er den samme.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
De fleste af de angivne råd går på at anvende et produkt med den ene eller anden form for hvide pigmenter til at lysne træet, men det er jo for så vidt bare en farvning af træet. Brintoverilte kan bruges til at "affarve" træet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lud findes jo både i en hvid og en neutral udgave, er opskriften stadig den samme med kalk, hvis man ikke ønsker et hvidt gulv, men bare at stoppe gulningsprocessen og bevare den lyse gyldne farve ??

Mvh Ida
Jeps - processen er nøjagtig den samme. Lud bleger ikke, kalken gør dit gulv modstandsdygtigt overfor snavs og slid, men det kræver at du også giver gulvet masser af sæbe, så der kan opstå en kemisk proces mellem kalken i luden og sæben du behandler med efterfølgende.

Som tidligere nævnt er farvestoffet kun kosmetik. Ønsker du naturligt lyse gulve vil jeg anbefale dig at efterbehandle din gulve med sæbespåner da de naturligt holder dine gulve lyse.

Det med at behandle et gulv med brintoverilte er jo op til dig selv, men det synes jeg lyder overgjort.

God fornøjelse med dine gulve.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Suplemang til et godt indlæg fra Høkeren.
Hvidtekalk kan også købes i en stor spand med ca. 20 kg. Det koster omkring 150 kr. Så har du til mange 100 m2. Resten kan bruges til mørtel.
Hvis du kun vil lysne træet skal du kun bruge det klare vand (kalkvand) der er oven over kalken.
Mere kalkvand kan laves ved at hælde almindeligt vand over kalken og røre grundigt rundt.
Dagen efter kar du kalkvand.
Husk beskyttelses briller og hansker. Det kaldes også læsket kalk.

Mvh Thomas

Kære Thomas

Godt indlæg. Jeg ville bare ikke nævne det med en 20 kg. spand for det virker overvældende for mange. Men kalk kan aldrig forgå og bliver kun bedre af at stå!

Det er korrekt at man også kan bruge kalkvandet, da det er meget basisk er det vigtigt at man bruger beskyttelsesmateriale, det ætser helt vildt!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg har lidt gang i at lave et nyt spisebord.
Og til dette er det planen at lave en bordplande i Douglas eller Eg. Tanken er så at den siden skal hvidolieres.

Men hvordan, og med hvad når nu der kommer madvarer på bordet....

MVH Njord
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også