Hvad er sæbelud ??

Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs plankegulv. Og min plan var først at ludbehandle og derefter mætte det med sæbe. I min søgning her på nettet efter plejeprodukter, støder jeg på noget der hedder sæbelud ?? Kan nogen forklare mig nærmere, hvad dette produkt er ??

Smil fra Ida
Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu der snakkes om olie- og sæbehandlede gulve:
Hvad er den præcise forskel i resultatet? Altså at se på og røre ved?

Jeg bor i øjeblikket i en leje-lejlighed med gulve, som jeg hele tiden har troet var lud- og sæbe-behandlede gulve. Men efter at have læst denne tråd bliver jeg i tvivl, om de kan være olie-behandlede.
Jeg har været meget glad for de gulve, og jeg vil derfor gerne have samme type i min nye lejlighed - men så skal jeg jo vide, præcis hvilke gulve der er tale om smile
Hvis dine gulvet har et "råt" look er de givetvis ludbehandlet. Hvis de derimod er mere "glatte" uden at være lakeret i overfladen er jeg næsten sikker på at de er oliebehandlet. Olien vil jo efterhånden forsvinde fra overfladen af træet efterhånden som du vasker gulvet, så gulvet bliver jo mere og mere råt at se på med tiden.

Så jeg vil vende det om og sige hvad er det ved dine nuværende gulve du godt kan lide?

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Citat fra Høkeren

Hvis dine gulvet har et "råt" look er de givetvis ludbehandlet. Hvis de derimod er mere "glatte" uden at være lakeret i overfladen er jeg næsten sikker på at de er oliebehandlet. Olien vil jo efterhånden forsvinde fra overfladen af træet efterhånden som du vasker gulvet, så gulvet bliver jo mere og mere råt at se på med tiden.

Så jeg vil vende det om og sige hvad er det ved dine nuværende gulve du godt kan lide?


De har vist ikke været glatte på noget tidspunkt, så de er nok sæbebehandlede.
Det jeg kan lide ved dem er den lyse farve (hvidpigmenteringen) og det matte udseende.
Jeg har her et billede, fra da jeg næsten lige var flyttet ind.
Jeg har sæbebehandlet gulvene i min nye lejlighed og er fint tilfreds med dette - men jeg fandt aldrig ud af, om gulvene i den gamle lejlighed var sæbe- eller oliebehandlede.

Spørgsmålet er aktuelt igen, fordi jeg skal give gulvene vedligeholdelse ved fraflytning, så de fremstår som ved indflytning.
Min udlejer kan ikke selv huske, hvilken behandling de har fået, så derfor er jeg motiveret til at give dem en omgang hvidpigmenteret sæbe.

Men er der en risiko ved dette?
Kan man uden problemer give tidligere oliebehandlede gulve en sæbebehandling?
(gulvet er renset med trærens først.)
Citat fra hanspeter

Kan man uden problemer give tidligere oliebehandlede gulve en sæbebehandling?
(gulvet er renset med trærens først.)

Jeg prøvede mig frem med sæbe på et lille område, men det så ikke optimalt ud. Så jeg valgte i stedet at køre olie ud på gulvet, hvilket vist også var den rigtige beslutning - det ligner i hvert fald mere det gulv der var, da jeg flyttede ind.
Annonce
Lud er natriumhydroxid som neutraliserer de naturlige syrer i træet. Når disse ellers ville reagere med luftens ilt, harsker de (som smør) og danner mørkere stoffer (gulning - ses også på smør eller i olie faktisk). Luden forhindrer dette.
Den efterfølgende sæbemætning er kun for at forhindre at snavs finder indpas - og mørkner træet.
Lud er natriumhydroxid som neutraliserer de naturlige syrer i træet. Når disse ellers ville reagere med luftens ilt, harsker de (som smør) og danner mørkere stoffer (gulning - ses også på smør eller i olie faktisk). Luden forhindrer dette.
Den efterfølgende sæbemætning er kun for at forhindre at snavs finder indpas - og mørkner træet.
Kære Skovmand

Du har ikke helt ret. Sæben går i kemisk proces med luden og skaber det hård lag, der beskytter træet mod snavs og fedt. Det er dog vigtigt at man ludbehandler først, for ellers kommer sæben ikke i kemisk proces med træet og beskytter ikke nær så godt.

Skal dine ludbehandlede gulve holde er det derfor utrolig vigtigt at man sæbebehandler 3-4 gang min. før man begynder at bruge gulvene, ellers er arbejdet med ludbehandlingen spildt.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også