små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn

- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej lav det selv folk. Jeg går og roder med at... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen.

Hvor stor er din vindmølle?

Hvor stor påtænker du at buffertanken skal være?

PE

Møllen er på 50 volt (48) og 1KW.
Den startede sit liv som Windbee og er nu omdøbt til Windbird efter omstrukturering af min leverandørs firma og andre forhold.

Hos os hedder den nu engang Østas.

Jeg skal opvarme en tank på 100 liter med et varmelegeme, som kan skiftes mellem 300, 700 eller 1000 Watt afhængigt af styringen. Jeg har endnu ikke fået leveret styreenheden

I øvrigt er jeg nysgerrig omkring møllen. Den blev leveret med tre vinger og senere har jeg fået skiftet til fem vinger. Og nu er der nogle, som påstår, at den er født med fem vinger. Hvorfor jeg så fik leveret med tre kan jeg ikke forstå.

Selv tror jeg at dem, der påstår, at den er født med fem tager fejl. Men måske er det mig.
Måske var den født med tre for et år siden og nu leveres den med fem.
Jeg ville vildt gerne vide, hvem der er producent, men jeg har ikke fysik til at kravle op i masten for at lede efter en produktkode mm.

<p>Jørgen</p>

Hej.

Har du regnet på hvor lang tid det vil tage at lade tanken med strømmen fra møllen?

Hvad med batteribank?

PE

Dengang vi besluttede os for at skaffe en vindmøllehavde vi to muligheder. Tilslutning til lysnettet eller til en batteribank og derfra til en inverter eller diverse lavvolts enheder.

Vi bestemte os for en tredje løsning. Jeg slutter direkte til et varmelegeme. Når møllen producerer, opvarmes vandet.

Og nej - jeg har ikke lavet beregninger på, hvor lang tid det vil tage at varme vandet i en 100 liters tank. Masser af mennesker har fremlagt forklaringer og beregninger på nettet og for at være ærlig, så ved jeg ikke helt, hvilke jeg skal stole på. Som jeg ser det, skal vandet dog opvarmes i mindst samme hastighed, som varmen "suges ud af vandet med" i gulvvarmen til mit badeværelse.

Som eksempel kan jeg nævne en åbenlys "fejl", som jeg snublede over blandt andet i denne tråd: "en kalorie er den energi, som skal bruges til at opvarme 1 ml vand 1 grad." Andre hævder (blandt andet min gamle fysiklærer), at en kalorie er den energi, der kræves for at opvarme 1 liter vand 1 grad.
Det siger sig selv, at hvis selve præmisserne for beregninger er forkerte, så bliver resultatet også forkert.
Og her er det blot en enkelt detalje, som jeg selv kan gennemskue.

Imidlertid er jeg ikke dygtig nok til fysik til at gennemskue alle fejl i beregningerne, så jeg nøjes med min sunde fornuft.
I dette tilfælde siger den, at hvis jeg kan brænde fingrene på varmelegemet, når møllen kører i "jævn vind", så producerer den varme nok til at opvarme vand.

Skulle det ske, at det ikke er godt nok, så tilføjer jeg nok en batteribank og en inverter. En sådan batteribank er dyr, det samme er en inverter og så skal der jo også en sikringsenhed på, så man ikke aflader batterierne for meget.

Jeg starter med den simpleste (og dermed billigste) model først. Derefter opgraderer jeg, hvis det bliver nødvendigt.

Samtidig forventer jeg ikke en 100% løsning. Hvis møllen er god nok til at varme vandet, vil selv en moderat opvarmning hjælpe på det daglige energiforbrug.

Jeg hører ikke til de mennesker, der absolut skal balancere afskrivning med udgift. Det er det rigtige at gøre (at benytte sig af alternativ energi), så det gør vi.
Vi har bekendte, som har fremhævet produktionsbelastning og afskrivning, som argumenter for IKKE at skaffe en mini vindmølle. Én af dem har en vinteropvarmet fiskedam til sine Koi karper.

Skal vi endelig tale afskrivning og miljøvenlighed, så skal vi nok slå ned på bilerne. Der kan dælme køres langt i taxa for det, det koster at have en bil.

<p>Jørgen</p>

Hej.

Her en lille oversigt hvor meget effekt du få fra møllen.

Jeg har sat møllen til det halve, da det giver det bedste resultat, da møllen ikke kører fuld last hele tiden.

Buffertank Beboelses-areal m² Differens-temp 20/55 Effekt vindmølle Buffer Liter Tid for tank-opvarmning i timer Effekt i beholder kwh Effekt-tid for centralvarme i minutter
120 35 500 100 7,42 3,71 41

PE

Annonce
Tusind tak for beregningen.

Jeg har kigget på den og jeg forstår alle ordene og kan genkende tallene. Det eneste jeg ikke helt fanger, er konsekvensen.

Hvad bruger du differenstemperaturen til?

Betyder Effektiden på 41 minutter, at den kan følge med i varmeforbruget fra gulvvarmen?

Hvad konsekvens bliver der, når nu gulvvarmen kun skal bruges i et badeværelse på 6 kvadratmeter? Og hvilken betydning har det, at badeværelset er nybygget og er tip top isoleret?

Hvordan ser formlen ud i ren tekst?

Jeg er selvfølgelig nysgerrig efter om jeg er komplet idiot, når jeg tror, at vindmøllen vil være en bonus (når nu jeg ikke regner med installationsprisen).

<p>Jørgen</p>

Hej.

Hej sender dig den som regneark, det er meget lettere  Så har du også lidt at lege med.

Pas på ikke at slette formlerne

PE

Hej.

Er nok nødt til at få en email-adresse, har ikke mulighed for at vedhæfte filen.

PE

Du kan sende til min hotmail adresse

everybody_else

det er en hotmail.com adresse.

Undrer nogen sig over adressen, så har jeg den fordi jeg blev træt af at høre (læse) fra folk i forums, der stivnakket siger noget i retning af: "Vi er mange der synes..." eller endda hævder at alle andre er enige i deres synspunkt.

Så plejer jeg at skrive et indlæg, hvor jeg foreslår at spørge "alle andre".

Det får vi lidt sjov ud af i ny og næ.

Faktisk har jeg oplevet at få mails fra fuldstændig ukendte/uventede kilder.

<p>Jørgen</p>
Skrevet af wisman den 07-11-2008 16:43

Chk out this one..... http://www.myllur.com

Uden at jeg kan færøsk vil jeg mene at det er noget der kan bruges. Problemet herhjemme er vel godkendelse af møllen. Er der nogle som kan bidrage med yderligere angående dette system fra færøerne.

/Sailor
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis