Fra fladt tag til tag med rejsning

Jeg er på overvejningsstadiet med nyt tag.... jeg håber på nogle råd som måske kan sætte mig en ny retning og/eller give inspiration...

Jeg har et hus på 180m2 med fladt tag (buildt up med tagpap), og jeg vil utrolig gerne have et nyt tag på, med noget der minder om 40-45 graders rejsning.
Huset er fra 1972, i gule mursten, spær på tværs af lgd. retning og virker som en solid konstruktion.

Mine spørgsmål går på:

1. Vil I mene at mine vægge kan bære en tagkonstruktion med tagsten? Alternativt, shingles fra Icopal?

2. Vil det være muligt at sætte spær oven på de eksisterende tagspær evt. med nyt fodspær?

3. kan jeg undgå at fjerne det eksisterende tag?

Jeg håber på mange svar - evt. også fra nogen der har prøvet det samme før..

Mange hilsner
Polite
 
Jeg er på overvejningsstadiet med nyt tag.... jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for tegningen Staun.

Tegningen ser fin ud - noget i den retning jeg også havde overvejet.
Tagget imellem de to paralelle tagstykker, bliver dog lidt mere centreret, og lidt bredere i virkeligheden - men resultatet er det samme, og jeg tror det bliver den bedste løsning.

Til Jørgen E. Du har ret, det er ikke af frygt for det flade tag som sådan, fordi det fejler intet. Og du har ret, det kan klæ nogle bygninger, men ikke min - det må være en fejl fra starten... det vil passe den rigtig fint.

Et andet spørgsmål - vil det være muligt - igen i formodninger - at indrette værelser ovenpå...????

Mange hilsner
Polite
 
Løsningen med de to parallelle tage (uden mellemtag) vil nok give det mest særprægede udseende, med jeg tror at den løsning med mellemtaget er den bedste løsning. Især hvis du endvidere overvejer at udvide med 1.sal.
Det gør dog projektet noget dyrere, men det er absolut muligt.
Måske skal du så overveje om ikke du vil have højrere rejsning end 45 grader.
Citat fra Staun

"... Især hvis du endvidere overvejer at udvide med 1.sal.
Det gør dog projektet noget dyrere, men det er absolut muligt.
Måske skal du så overveje om ikke du vil have højrere rejsning end 45 grader.


Hej STaun

Spændende - jeg synes dit perspektiv er godt, og du har bragt mig videre til en god ide.
Den mellembygning/tag bliver løsningen - om nogle år.

Vil du mene at det er realistisk at kunne udnytte 1. salen....?
I så fald - ja så skal taget have højere rejsning... og så kan der komme noget æstetisk ind i billedet....
Tak for dine svar

Mange hilsner
Polite
 
Citat fra polite

Vil du mene at det er realistisk at kunne udnytte 1. salen....?

Ja, jeg mener ikke at der skulle være de store problemer i at udnytte 1. salen, sådan rent konstrutionsmæssigt og udfra de oplysninger du indtil nu har givet - om økonomien kan klare det er du jo den eneste der kan svare på.

Men som tidligere nævnt, så tag en snak med en rådgiver. Han vil også kunne tage hensyn til at du først påtænker at udnytte 1.salen senere.

Du skal dog overveje om det er en god investering, set i forhold til hvad huset kan vurderes til efter at du har fået de ekstra m2 ovenpå. Jeg mener; dit hus allerede er allerede rimeligt stort og er måske (alt efter hvor du bor) vurderet til 2-3 millioner. Efter etablering af 1.sal er det måske 4-5 millioner værd - men kan det også sælges til den pris i dit nabolag?
Lige en sidebemærkning:
Jeg tror iøvrigt at det kunne blive en rigtig fed 1.sal hvis du vælger at lave mellemtaget. Med loft til kip og sjove vinkler :-)
Annonce
Hej Staun

Ja, god pointe mht. den maksimale salgsvudering af huset. Jeg tror, når jeg ser på lign huspriser i nabolaget at max. nok er omtrent 4 mil. sååhhh..

Hvis jeg har råd til 1. salen så ville en evt. hel åbning fra køkkenet nedenunder og op, i mellemtaget - med rigtig stål bro henover - og med loft til kip, give en fantastisk spændende atmosfære.... sikke jeg drømmer nu cool

Mange hilsner
Polite
 
Man skal bare lige gøre overvejelsen omkring økonomien, ellers risikerer du at står med en investering der ikke kan tilbagebetales når huset engang skal sælges.

Sjovt du nævner loft til kip i køkken! Jeg laver noget lignende på mit hus i øjeblikket. Min hus er dog "bare lige ud" - og ikke så spændende som dit kunne blive :-)

Billeder er fra et tidligt projektering stadie, men ideen er bibeholdt.
Pudsigt - særligt med gennemgangen over køkkenet.
Hvilket program er det du tegner det i? Jeg er ikke teknisk uddannet, så jeg har nok ikke adgang til den type programmer... eller kundskaber til at bruge dem - men det ser godt ud i 3D

Mange hilsner
Polite
 
Citat fra polite

Hvilket program er det du tegner det i...


Jeg tror det er Rhino 3D min kammerat (meget hurtigt) har tegnet det i.
[Indlæg slettet]

p /p
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis