fundament til drivhus

jeg har købt mig et nyt (ekstra) drivhus, og skal have lavet en sokkel.
Hvordan det skal ende op med at være, er jeg med på, men hvordan jeg kommer derhen er lidt mere problematisk.

Det drivhus jeg har i forvejen, er lavet på en sokkel af letblokke, som er stillet på højkant. Herpå er drivhuset, uden brug af den alusokkel man kan kan købe til, skruet i. Det giver en del ekstra højde, i det gulvet er gravet ca. 30 cm ud under niveau.

Det vil jeg også gerne have i det nye drivhus. Min tanke er kort og godt at grave hele arealet ud til den nybde gilvet skal være. Herfra graves ud til soklen,ca. 90 cm ned. I denne rende hældes beton i, og letblokkene placeres i den våde (?) cement.
Gulvet dækkes med fliser, og vupti, et nyt drivhus på en hævet sokkel, eller er det helt galt?
Nogen ideer eller tip?

Pft.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
njah - det var noget af en operation for et drivhus..... så dyb en sokkel er lidt "overkill" til så let en konstruktion. Selvfølgelig kan hele konstruktionen hæve sig ved virkelig hård frost, men sandsynligheden taler for, at det vil ske jævnt - og er soklen armeret, vil den sandsynligvis ikke knække.

Hvis du er vild med at støbe, ville jeg lave en rende på 20-25 cm dybde (et godt spadestik) i yderkanten af det udgravede område, afsætte yderkanten med lægter på højkant og derefter støbe gulv og sokkel i en arbejdsgang. Du kan så sætte en lecablok herpå.

Mvh.

Jan R.
Hej DK Michael.
Som Jan R skriver er der ingen grund til at gå så dybt med fundamentet.
Der er dog lige det lille "men" hvis du vil kunne dyrke i drivhuset lidt tidliger og lidt senere på sæsonnen er det en god ide at sænke "Gulvhøjden" en halv meter under den omgivende jord. Men det er da et kæmpe arbejde hvis du kun har spaden til hjælp.

V.h. Håndværkeren
Tak for svar.

Jeg har nu haft en mini-gravemaskine i haven, og har gravet ud til sokkel og har sænket gulvet ca. 50 cm. Det tager en dags tid, så jeg tør slet ikke tænke på hvor lang tid det havde taget med skovl og spade.

I renden hvor soklen skal være, er der dog opstået en udfordring, der er nemlig vand i hullet to steder. Udfordringen er nok mest den at der ikke har regnet!

Hvis det er grundvand, hvordan slipper jeg så af med det? Eller skal jeg are bære ligeglad og støbe alligevel?
Hvis det forsvinder af sig selv, (måske har det regnet om natten) kan jeg så bare støbe alligevel uden at gøre ekstra?

N.B. Nogen ideer til hvordan blaningen af sand, sten og cement skal være?
Det er nok regnvand, forhåbentligt er det ikke grundvandet der står så højt hos dig. Øs vandet ud når du begynder at støbe, det gør ikke noget at der står lidt i bunden. Din beton blanding: 1:5= 1 den cement 5 dele bakkegrus.
Tak!

Hvordan regner jeg egentlig ud hvor meget sand og cement jeg skal bruge. Jeg kan jo ret nemt regne ud hvor mange m3 jeg skal have fyldt op, men hvordan omregner jeg til mængde cement og sand?
Annonce
Citat fra dk_michael

Tak!

Hvordan regner jeg egentlig ud hvor meget sand og cement jeg skal bruge. Jeg kan jo ret nemt regne ud hvor mange m3 jeg skal have fyldt op, men hvordan omregner jeg til mængde cement og sand?


aalborg-portland.dk har en mængde beregner

http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=2&i=100

mon ikke du kan få noget fornuftigt ud af den, det gjorde jeg ihvertfald da jeg skulle bestille råvarer til mit gulv

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for link.

Beregneren siger at jeg skal bruge både cement, sten og grus. Nu har jeg lige her fået at vide at jeg skal bruge grus og cement.
Hvem har ret her? På siden kan man vælge sokket til parcellhus, det er måske ikke lige det, der skal til et drivhus.
Hvis det er cement og grus, hvordan regner jeg så mængden ud?
dk_michael,
Jeg synes du gør alt alt for meget ud af det fundament. Grav dog et punktfundament i hver hjørne, fyld op med beton og stik en gevindstang ned igennem som senere forankres til husets bundramme. (Du er i forvejen nede i 30 cm, så 50-60 mere burde være RIGELIGT i et drivhus). Så bliver huset der til evig tid, amen.
Langs kanterne kan du så f.x. bare lægge et spadestiks beton at sætte lecablokkene i, evt. bagstøbe lidt, så de ikke "vælter" ind.
Til den uhyre lette konstruktion skal du ikke tænke så meget på blandingforhold, og du kan SAGTENS støbe i f.x. alm. stabilgrus. F.x. 5-8 skovfulde grus til 1 skovlfuld cement.
Det var da utroligt som du lige skal komme og blande dig, tror du at du er den eneste i verden der ved alt om eks. drivhuse ????
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også