fundament til drivhus

jeg har købt mig et nyt (ekstra) drivhus, og skal have lavet en sokkel.
Hvordan det skal ende op med at være, er jeg med på, men hvordan jeg kommer derhen er lidt mere problematisk.

Det drivhus jeg har i forvejen, er lavet på en sokkel af letblokke, som er stillet på højkant. Herpå er drivhuset, uden brug af den alusokkel man kan kan købe til, skruet i. Det giver en del ekstra højde, i det gulvet er gravet ca. 30 cm ud under niveau.

Det vil jeg også gerne have i det nye drivhus. Min tanke er kort og godt at grave hele arealet ud til den nybde gilvet skal være. Herfra graves ud til soklen,ca. 90 cm ned. I denne rende hældes beton i, og letblokkene placeres i den våde (?) cement.
Gulvet dækkes med fliser, og vupti, et nyt drivhus på en hævet sokkel, eller er det helt galt?
Nogen ideer eller tip?

Pft.
jeg har købt mig et nyt (ekstra) drivhus, og skal... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej da! Ville bare give et godt råd. Hvad er problemet?
Der er for så vidt ikke andet problem, end at manden bliver totalt forviret hvis han skal rette sig efter alle de råd vi kommer med. Dit forslag kan være lige så godt som mit.
Men prøv at læse DK Michael´. første indlæg, så vil du forstå hvorfor jeg har givet ham de råd.

V.h. Håndværkeren
Er 100% pct enig i dit råd, men sagen er jo at han jo gerne vil have det nye drivhus til at ligne det gamle. Desuden vidner hans indlæg om at han har begrænset viden om fundering og beton og det. Derfor foreslog jeg en simpel løsning, der trods alt giver ham mulighed for at nå sit mål med sænket gulv og frostsikker fundament.
Men nu har han så muligheden for at lære noget mere, og livet er at lære !
Nu har jeg siddet og læst denne tråd igennem og jeg blev ikke super klog på hva det bedste er at gøre mht støbning af sokkel til drivhus... Vi har et drivhus som pt står på en træsokkel men men men jeg vil meget gerne ha hævet drivhuset da vi også bruger det som "udestue" så det vil være dejligt om der var en noget højere side højde på det. Og så tænker jeg at en støbt sokkel holder noget bedre end en træsokkel. Vil også gerne ha en vin voksende derinde, dvs det har vi allerede og denne skal blive derinde. Planen er er at det skal fliser på gulvet og altså ikke støbes noget gulv men hva gør vi?? Tak fordi I lige vil skøre det ud i pap.... MVH Sille
Annonce
Hej Sille.
Jeg skal gerne bukke det i Neon for dig wink
Men når du sådan ligefrem vil bruge dit drivhus som mini udestue, ville det være flottest om du byggede murene op i røde teglsten/mursten. Du skal dog have støbt en sokkel de kan stå på af beton, som du jo for at gøre det lettere kan købe i små 25 Kg. sække. Du skal nok regne med at bruge 4 sække pr. meter. D.V.S. hvis du graver en rende i den størelse dit drivhus har + 25 cm. bredere og ned i en dybde på 50 cm. så har du grundmuringen hvorpå du kan murer din flotte teglstens mur op i foreksempel 40 cm. højde. Du kan så vælge om du vil have en døråbning hvis døren til dit drivhus er på hængsler. Er det en skydedør må du nok ty til en trappe på hver side af muren.

Hjalp det dig lidt ?

V.h. Håndværkeren
Ja det tror jeg det gør altså lidt men for nu at bøje det lidt ekstra for Hans Knud... "pøser"man så bare noget mørtel ned i et hul eller ?? Tror ikke vi vil ha det på en rød murstensokkel da vores hus er et gammelt et fra 1905 med sort sokkel så tænker vi vil gøre det samme med soklen på drivhuset altså male den sort. Og så iø plante ret tæt op ad den. Ja du må meget undskylde at jeg spørger så dumt men er ikke helt med.... Døren er desværre en skyde dør så vi bliver nød til at ha en trappe ind til drivhuset. Men det går vel også....;-) Måske er det lykkedes mig at vedhæfte et billede af drivhuset som der er nu så kan det være det er lettere at danne sig et indtryk at det hele... Takker og bukker for jeres hjælp herinde!!!
Næh du pøser ikke mørtel men beton ned i hullet (endelig ikke mørtel for det vil opløses efterhånden. Og skal soklen være tjæret (Det bedste) så kan du da klare dig med sandstens blokke. To lag /skift vil være fint, og så er det jo blot at lægge en ekstra sten på hver side af døren, så har du trappen også.
Den letteste og nok også den billigste er at lave en kraftig ramme af trykimpreneret træ læg noget tagpap imellem træ og jorden.
1000 tak for hjælpen så er der noget at gå i gang med lige for en gangs skyld......
Så fik jeg endelig lavet første del af soklen cool

Hvor lang tid skal der gå før jeg kan sætte den næste række lecablokke, altså hvornår er betonen hærdet?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også