Hulmursisolering eller ej?

Jeg har købt hus, og har i den forbindelse fået et tilbud på en hulmursisolering. Jeg er dog blevet advaret mod at få det gjort, idet man i "gamle" dage (huset er fra 1956), ikke skrabede den overskydende mørtel af når murstenen var presset på plads. Den overskydende mørtel er så måske faldet ned i hulmuren og ligger som et stort fugtsugende lag.
Efter en evt. hulmursisolering ville den mørtel så lede al fugten ind i huset lige over sokkelhøjde, da resten af muren jo er isoleret.
Er det rigtigt?? confused

Med venlig hilsen
Henrik Jepsen

Henrik Jepsen
Jeg har købt hus, og har i den forbindelse fået et... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Møver mig lige ind i denne tråd :-)

Vi har overvejer også at hulmursisolere vores hus, som er fra omkring år 1900. Nogle af murene (2 1/2) er væltet helt i 1965 og bygget op igen, mursten udvendigt og lecablokke indvendigt. I de gamle mure er der ingen hulmursisolering, men det er der i de nye (sten/glasuld). Kan det overhovedet svare sig, at hulmursisolere om igen, når der i forvejen er hulmursisolering i det meste af huset? Ved de "nye" mure skal der jo først fjernes alt det gamle isolering. Er det overhovedet muligt at gøre? Eller vil den bedste løsning være at efterisolere indefra?

Hilsen Henriette

 

Jeg kom til den konklusion at både papiruld, glasuld og stenuld stort set er lige gode og som en anden på denne side siger, så er det nok mest et spørgsmål om hvad man er til. Personlig ville jeg aldrig vælge flamingo granulat. Det er slet ikke til at styre og selv det mindste hul, så forsvinder det.


Der er jo forkel på kugler og granulat. vi har flamingo-granulat i vores hulmur, og det løber ingen steder selvom vi borer et hul i vægen.

Hej Kim

Jo jeg synes virkelig det rykker at få hulmursisoleret. Vi kan sagtens se det på varmeregningen! Og så er væggene knapt så kolde mere. Og vi er ikke så bekymrede for fugt bag møblerne mere. Vi har bestemt ikke fortrudt!

Hej Henriette

Hvis de nye mure er hulmursisolerede, så er der vel ingen grund til at pille isoleringen ud igen?! I kan vel nøjes med at hulmursisolere de gamle mure? De piller jo enkelte sten ud der hvor der skal isoleres, så det burde ikke være noget problem kun at isolere der hvor der mangler. Det vil jeg klart mene er det nemmeste og billigste.

Kan det ikke lade sig gøre, er der jo løsningen med at isolere indvendig, men det snupper jo noget af pladsen i huset.

Mvh
Tania

Hmm nu er jeg også helt forvirret  vi har også lige hentet tilbud hjem på hulmursisolering det ene tilbud er på papiruld og kan læseat nogen af jer ikke tilråder det, da det kan suge fugt, så slår jeg op på hulmur.dk og de skriver: Ofte kan man helt undvære plastdampspærre pga. papirisoleringens gode evne til at optage og afgive fugten.
altså kan ikke helt se fordele i den hvis det både kan optage og afgive fugt er det bare mig?

selvgjort er velgjort måske:-)

mvh kh

Ganske kort, hvis der kun ligger 5 cm mørtel i bunden af hulmuren, så lad det bare ligge, det skader ingen steder.

Valg af materialer, tja jeg bruger Isover (Glasuld), og der går ca. 40 kg Isover på 1 m3 og der går ca. 60 kg Rockwool på 1 m3.

Papiruld kalder sig miljøvenligt, men der er stadig forskellige kemikalier tilsat, så det er måske fremstillingsmetoden der er miljøvenlig.

Flamingo isolerer også fint, men har en tilbøjelighed til at synke med tiden. Jeg skal efterisolere mindst 3 huse med sunket Flamingo.

Hvad angår indblæsningstrykket, så er det ikke trykket alene, men derimod den luft, isoleringen blæses ind med. Er der bare en lille revne i den indvendige puds, så kan denne luft presse sig ind og tage noget af den evt. løssiddende puds med.

Hilsen

K-E. Jensen

Isolatør

rask
Annonce
Er der nogen der ved hvorfor Flamingo synker ?

Allan
Vi får vores hus hulmursisoleret med flamingo granulat i denne uge. Jeg skal fortælle jer bagefter, hvordan det er gået :-) Vi er meget spændte på at se, hvor meget flamingo vi ender op med i haven og rundt omkring i huset.

Vi har googlet lidt rundt, og har læst at flamingo granulat ikke synker. Måske er det noget andet med kugler.

Vi krydser fingre for, at det hele går godt, og at vi ikke skal til at skovle flamingo indenfor, når hulmurs-manden er færdig :-)
Hvis din hulmur er åben i toppen, fordamper flamingoen.
Det er der for at den synker, i et normalt 1 - 1½ planshus synker det op til 10cm pr. 5 år.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis