Hulmursisolering eller ej?

Jeg har købt hus, og har i den forbindelse fået et tilbud på en hulmursisolering. Jeg er dog blevet advaret mod at få det gjort, idet man i "gamle" dage (huset er fra 1956), ikke skrabede den overskydende mørtel af når murstenen var presset på plads. Den overskydende mørtel er så måske faldet ned i hulmuren og ligger som et stort fugtsugende lag.
Efter en evt. hulmursisolering ville den mørtel så lede al fugten ind i huset lige over sokkelhøjde, da resten af muren jo er isoleret.
Er det rigtigt?? confused

Med venlig hilsen
Henrik Jepsen

Henrik Jepsen
Jeg har købt hus, og har i den forbindelse fået et... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Anonymous

Det var godt nok et underligt argument for ikke at isolerer din væg.... Mit hus er fra ´14 og jeg har selv hulmursisoleret. Jeg har ikke dét problem og jeg mener at det er noget teoretisk sludder. Det har kostet mig omkring 2 kilo at isolerer med polystyren-kugler(flamingo) men altså kun i væggene. Jeg fjernede den yderste del af taget så der var frit ned til hulmuren. Inden det blev hældt ned sikrede jeg mig at udlufningen til væg og gulv blev muret til således at der kun er luft under gulv.( ellers falder det hele jo ud og ned under gulvet, ikke sandt) Så købte jeg Polystyre i store sække i et byggemarked og hældte det ned samtidig med at jeg "vibrerede" det på plads med en lang gardinstang. Itoppen lukker man af med en stribe Rockwool og lægger taget på igen. Det er sgu´da nemt og skide billigt. Det giver et helt andet klima indenfor og har en enorm effekt på varmeforbruget. Det største minus består i at man opdager at gulvet også bør isoleres.
Jeg mener at du bare skal gå i krig, det vil du ikke fortryde næste vinter.


Hej! Anonymous.
Ved du hvor kan man købe polystyrenkugle (på nettet)? Jeg vil gerne efterligne dig med hulmursisolering. Tak!
Rockwool og glasuld er ikke brandfarligt (alt er brændbart hvis temperaturen er høj nok) da der essentielt set er tale om stenfibre. Bor-imprægneret papirgranulat er udmærket men meget miljø-uheldigt da bor er giftigt i den grad. Polystyren er derimod ikke bare brændbart men udvikler, under en evt brand, også en meget giftig røg. Jeg har selv tænkt mig at bruge rockwool som indblæsning. Det med fugtproblemer pga nedfalden mørtel har min bygningssagkyndige ikke nogen problemer med, bortset fra at den ½ meter mørtel forhindrer at netop det område bliver isoleret (kuldebro som en anden nævnte ovenfor). MVH Foto
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Polystyren kugler har den ulempe at de "blæser væk" blot der er det mindste hul et sted. Jeg har efterfyldt min hulmursisolering, hvor der manglede ca en ½ meter hele vejen rundt og på et sted var den helt væk. Senere fald jeg en ½ m3, eller der omkring, under gulvplankerne.
Dum som jeg var (er?) købte jeg en sæk kugler for en formue i byggemarkedet selvom jeg i lokal spøjten havde set der var en i nabolaget som solgte polystyrenkugler for et slik.

 

Citat fra Decollage

Polystyren kugler har den ulempe at de "blæser væk" blot der er det mindste hul et sted. Jeg har efterfyldt min hulmursisolering, hvor der manglede ca en ½ meter hele vejen rundt og på et sted var den helt væk. Senere fald jeg en ½ m3, eller der omkring, under gulvplankerne.
Dum som jeg var (er?) købte jeg en sæk kugler for en formue i byggemarkedet selvom jeg i lokal spøjten havde set der var en i nabolaget som solgte polystyrenkugler for et slik.


hvad er det bedst så? idea???
det bedste er vel altid et spørgsmål om religion....

jeg ville vælge papiruld. Og jeg har meget svært ved at forstå hvorfor det bliver sprøjtet ind med så stor kraft at pudsen kan blive revet ned på indervæggene.

vi har brugt det på flere projektet og det ser altså temmelig harmløst ud når ham isoleringsmanden blæser det ind. Og det må jo siges at være et temmelig harmløst produkt.....ingen skarpe kanter....faktisk helt ligesom papir wink
Annonce
..faktisk helt ligesom papir
ligebortset fra det ikke kan brande :)
jeg er lidt i samme redelighed som jer ovenfor

jeg har fået tilbud på hulmursisolering fra 3 firmaere, det første vil blæse papiruld i da det var det han forhandlede, det næste firma ville også blæse papiruld i da det var det ene af 3 produkter de forhandlede, det 3 firma ville puste flamingo granulat i og advarede kraftigt i mod at bruge papiruld da det kunne suge vand og hvis der var lidt fugt i væggen ville de blive et problem,
efter at have læst ovenstående inlæg vil jeg helt sikkert pille et par sten ud her og der for at kikke på om der ligger mørtel i bunden af hulmuren, huset er bygget delvist i 1900 og delvist i 1924
jeg blev kun mere forvirret da jeg kikkede på www.hulmur.dk de anbefaler så ikke at man bruger papir til hulmur? samtidig skriver de at matrialet er tilsat salte for at det ikke skal rådne men at det kun er i begrendsede mængder for at de stadig skal kunne komposteres ??
når noget komposteres så rådner det vel ???

hvad vil i anbefale papiruld eller glasuld eller flamigo grannulat eller .?.?.?

mvh Kim Andersen


Kim Andersen

Hej Kim

Jeg brugte også denne side, da vi stod for at skulle hulmursisolere vores gamle hus. Om jeg blev klogere ved jeg ikke helt, men vi endte med at vælge glasuld til vores hus.

Jeg kom til den konklusion at både papiruld, glasuld og stenuld stort set er lige gode og som en anden på denne side siger, så er det nok mest et spørgsmål om hvad man er til. Personlig ville jeg aldrig vælge flamingo granulat. Det er slet ikke til at styre og selv det mindste hul, så forsvinder det.

I byen, hvor jeg bor, er der et par der har fået isoleret med papiruld og de er glade for det. Vi er også glade for vores glasuld.

Grunden til at vi endte med at vælge glasuld, var primært indblæsningstrykket. Jeg ved ikke helt hvorfor papiruld og stenuld skal blæses ind med højere tryk, men når håndværkerne selv frasiger sig ethvert ansvar for pudsen på indersiden af væggene og siger at det er hændt at pudsen er faldet af, så havde vi ikke lyst til at tage nogle chancer, da vi lige var blevet færdige indvendig!

Og så virkede glasulds håndværkeren bare som den mest reelle fyr af de 3 vi havde besøg af. Det er også vigtigt for valget, synes jeg.

Held og lykke med projektet.

Mvh
Tania

Hej Tania
tak for hurtigt svar,

jeg er nu ikke så bange for pudset på indersiden da hele huset er efter isoleret med 50 mm bats glasuld / rockuld og efterfølgende beklædt med gipsplader

mvh til den mest reelle hånværker er syntes jeg nu bedst om ham der kun har papiruld, det gør ikke valget nemmere . . .

hvor stor forskel syntes du der er på før og efter du fik efter isoleret ?? er det noget "der rykker"

mvh Kim

Kim Andersen

Jeg har fået hulmursisoleret mit hus fra 1880 af Dansk hulmur. De genbruger flamingo i en form, så det hænger sammen, når det er blæst ind.

Pas på med flamingo-kugler, hvis ikke muren er helt tæt, kan de kugler finde ud de utroligste steder..
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis