Hej Henrik.
Du skriver "Jeg er ikke alt for ferm til at lave de store ting selv".
Det er altid godt at kende sin begrænsning, men engang i mellem kan det også være en ulempe, nemlig at man tror at man har denne begrænsningen selvom det måske bare skyldes, at man ikke har haft modet til at søge ude over den.
Jeg kender flere - incl. mig selv - som uden at være naive, kastede sig ud i selv større opgaver - og som regel lykkedes de, og gav mod på at prøve nye og endnu større opgaver. Det værste der kan ske, er jo næsten altid at resultatet er forkert, og at det må laves om. Det kan koste lærepenge, men oftest mest en masse tid af ens egen. Men når noget så lykkes, så giver det altså også en glæde og tilfredshed, som ikke kan beskrives... Jeg gjorde noget, jeg ikke troede jeg kunne. Og når glæden har lagt sig er spørgsmålet kun, hvad er der andet jeg gerne ville have gjort, som jeg ikke turde tidligere.
For mit vedkommende brugte jeg megen tid på at læse om emnet på biblioteket inden jeg startede på et projekt. Det var en uvurderlig hjælp, men når man stod med murskeen eller spærrene til taget, skulle der et vist mod til at gøre det, og ofte havde man ikke læst om netop det problem man nu fik.
At mure en stor pejs med grill og høj skorsten med tilhørende læmure til min tidligere terrasse må have været sjovt at følge som naboer, for når jeg havde muret 3-4 skifter om aftenen, blev de ofte revet ned næste aften, da det ikke var godt nok osv.. Men til sidst stod det hele der, og selv set fra min nabos hus, var det ikke så meget som 1 mm. skævt når man flugtede. Det gav mod til at tegne, mure og opføre tilbygning helt fra grunden, og senere til at skille min bil i atomer incl. motor - for det hele var kun et spørgsmål om investering af tid - man skulle nok få den tilfredsstillende løsning tilsidst.
Til sidst skulle du måske have i baghovedet -at går du helt i står, og vitterligt ikke kan finde ud af det, så få hjælp på denne side eller søg råd hos en proff. mod betaling. Det vil sagtens kunne hjælpe dig i gang igen, så du kan færdiggøre det. Og næste gang er det nok dig, der hjælper en anden i Lav-Det-Selv om hvordan du tacklede hans/hendes problem.
Mht. at kende sin begrænsning er der områder man skal lade ligge og erkende, at det nu engang ikke er for amatører - f.eks. at fjerne en væg fra den grundliggende konstruktion, som ikke synes at være bærende, men som måske indgår i den totale bærende del, og derved vil kunne give sætninger eller det der er værre.
Bare klem på - der er ikke ret meget man ikke kan lave om, hvis det viser sig at være forkert - det koster blot nogle lærepenge.
Mvh. Jørgen
PS. undskyld dette lange indlæg, som slet ikke svarede på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jørgen