sol/ventilation

Hej gds

overvejer så dan en her til kolonihaven:
http://www.anssolvarme.dk/filer/SV07.pdf

Nogen der har erfaringer:

nogen der kender andre tilsvarende produkter

mvh

BS
Hej gds overvejer så dan en her til kolonihaven:... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej.

jeg har også tænkt på at det må da være til at gøre selv, men hvorfor ikke bruge en lille ventilator til 220v og en termostat det må da være billigere. Så er det ikke solen der bestemmer men temperaturen. Hvis den bare er feks. 18grader om vinteren vil det jo være fin opvarmning af ventilationsluft

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Men Kovas, forsvinder hele ideén med denne smarte og enkle gratis energi, så ikke ..!

Jeg syntes dangman´s solventi er lækker, jeg glæder mig til at lave en selv.. (mangler bare lige garagen, hvor den skal sidde)

Vi skal bare have fundet en solcelle, der er stor nok, og til at betale...

Dangman, ved du hvor meget volt eller watt dine solceller laver tilsammen ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
777:
Mange tak for ordene. Jeg kiggede lidt på de billeder du har postet i gallerierne, kanon ide med den bruser :o)

Lopus:
Det er bare at komme igang, jeg håber du kan bruge mine indlæg til noget når du går igang. Cellerne laver ca. 1,5 volt, og mht watt... alt for lidt :o) jeg målte dem ikke, det var bare at sætte flere celler på til det virkede, med den celle der var med skal der være 100% sol på for at møllen kører, men nu kører den også selvom der er let overskyet. Umiddelbart vil jeg nok vælge at opgradere til en af dem her med tiden
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=47_49&products_id=139

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg kunne også godt finde på at lave sådan en sol/ventilation.

Jeg er blevet lidt inspireret af ham newfoundlanderen her. 
  www.youtube.com/watch?v=bRZvAAqzXIw

Jeg har også en ide om, at man kan vælge om luften i bunden skal komme inden fra rummet eller ude fra. Man kan jo lave en manifoldkasse i bunden og have en spjæld uden for og en inden for.
har også tænkt om det kunne være en ide at sætte en rumtermostat inde i kassen, helt foroven. Den fungerer jo mekanisk. Hvis man sætter den på 21 gr. Vil man jo aldrig få koldere luft ind end der er i huset med blæseren. Den kan jo fint sættes på ledningen til blæseren der stadig får strøm fra solceller.
ja der er jo mange måder sådan noget kan laves på.

Det du der har lavet  virker jo aldeles glimrende. Bare man får udnyttet solens energi til noget brugbart. Er det det vigtigste.

Jeg var oppe på  djursland. forrige weekend. Der lavede vi et 8 m2 stort solfangeranlæg af øldåser og til selvcirkulation. (90 cm høj og 900 cm lang ) Den blev lavet nede på væggen under vinduerne, men med en svag stigning på 1,5 cm pr. m. Den kunne forsyne en 200 liters vvbeholder med varmt vand og den kunne også lave rumvarme via små ventiler under vinduerne. Altsammen med selvcirkulation uden dyre styringer og pumper der tager strøm. Den virker også helt efter hensigten.  Anlægget kostede 6000 kr, men et tilsvarende med samme ydelse ville løbe op i 40000 kr. Denne, har blot den fordel at den kører uden strøm og aldrig går i stykker og aldrig svigter.   

  Jeg prøver lige at vedhæfte nogle billeder 
     Bemærk det  lodrette rør på  fremløbet lige efter fangeren. Det lille stykke er nok til at sætte gang i selvcirkulationen. Lidt utroligt.
   Da jeg tog billederne var der ikke sat polycarbonatplader på endnu og der manglede stadig zink sålbænke under vinduerne. Men det er helt færdig nu og fungerer glimrende. Familien har kunnet tage varmt (sol)bad siden vi var der.

Med venlig hilsen
777
Det var da fantastisk ! Det kunne da være man skulle rode lidt her til vinter med at lave sådan en fætter ! Findes der nogle hjemmesider som uddyber det emne ? Kunne være godt at finde nogle guidelines for stigninger, højde forskel på udløb af fanger til indløb i vvbeholderen, hvordan undgår man den koger ! + en masse andre spørgsmål som jeg ikke har fundet på endnu :o)

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Annonce
Hej Dangman

Kogning vil næppe være et problem, når solfangeren står lodret. Det er der så taget højde for ved at arealet er lavet større da effektiviteten som følge deraf er mindre.
Det var Ernst Drastrup der stod for projektet. Han var nu kun 30 procent sikker på at anlægget kunne selvcirkulere da vi begyndte. Og havde nu også fortalt manden der skulle have den lavet at en solcelle dreven pumpe muligvis var nødvendig.
Vi kom så i tanke om at man kunne sætte et lodret rør på det første stykke på fremløbet. Denne ca. 1 meter lange lodrette rør er nok til at starte selvcirkulationen og lave det drivtryk der skal til. Og anlægget startede fint op.

 Frem og retur er 20 mm pex.

Man kan nu lave denne solfanger noget billigere, blot ved at bruge alm. glas. (man kan adskille nogle punkterede termoruder) Så er det kun kobberet og et par fordelerrør man skal have fat i. De termo- polycarbonat plader koster vel 200 kr. pr m2

Jeg lægger lige et link til Ernst Drastrups hjemmeside. 

http://solvarmeeksperten.blog.com/

med venlig hilsen
777

       hej Lupus

Grunden til at jeg foreslår at bruge 220v er : et solcellepanel 10w koster 515kr
så kan du montere en 6w ventilator. Med et forbrug på 6w i snit 5timer 365 dage tager det ca 25 år før det er gratis og holder solpanelet så længe?
Det var bare derfor. Desuden har jeg en ide om at man om sommeren om natten kan puste kølig natteluft ind i huset. Det ville så kræve et solpanel så stort at det også kan oplade en akkumolator. og hvad bilver prisen så?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det forudsætter jo så at 230v udstyr er helt gratis og at du er elektriker, de er jo ikke billige på time basis ! Det med at køle om sommeren er faktisk også løst med 12v systemet, man skal bare have en blæser der trækker luft fra skygge siden af huset !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hej DangMan
Det ser sgu rigtig godt ud det der !!
Jeg skal selv igang med at isolere mit skur inden så længe,og jeg har også luret lidt på diverse færdig lavede sol-ventilations anlæg,men jeg syntes sgu osse de er lidt "halv" dyre,så jeg vil også lave mit eget anlæg. Jeg er så heldig at min "gamle" har et element fra et "sol/vand anlæg" stående (det virkede ikke rigtigt,selvom det var fra Velux) og det har jeg fået,så det vil jeg snarest more mig lidt med!!
jeg har dog tænkt mig at investere i et kit fra "kerychip.dk" enten KCV07 til 542kr eller KCV14 til 914kr da det ser meget tilforladeligt ud
Lige et spørgsmål til dig, har du luft indtaget i bunden af din ramme, eller suger du luft inde fra dit værksted???
MVH R-T
Hejsa Rasmus.

Jeg har valgt at "slå" bunden ud af rammen og trække tør/frisk luft ind men jeg overvejede også at lade det cirkulere men undlod pga. fugt. Jeg vil også vælge at bruge en af dem fra keychip.dk næste gang jeg skal lave sådan en fætter !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også