sol/ventilation

Hej gds

overvejer så dan en her til kolonihaven:
http://www.anssolvarme.dk/filer/SV07.pdf

Nogen der har erfaringer:

nogen der kender andre tilsvarende produkter

mvh

BS
Hej gds overvejer så dan en her til kolonihaven:... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Af den lange diskussion fremgår, at lave en sort bemaling - hvilket virker som sund fornuft.
MEN sort er ikke sort. F.eks. males skibsdæk i køleskibe med sort maling - hvorfor ? Fordi den anvendte maling kun ser sort ud for øjet, men rent faktisk refelterer solens varmestråling.

Derfor: er der nogen som har undersøgt hvilken maling som er bedst ? det behøver jo ikke være almindelig byggemarked-maling som er bedst.

OG, hvad nu hvis der blandes grus (perlesten) i malingen ? Jeg kan ikke lave regnestykket, men mon ikke den overflade som skal modtage strålingen, og dernæst afgive til luften bliver meget større ?
Det kan yderligere virke som en varmeakkumulator (tænk på varme fliser), så der er en vis restvarme at tære på (skyer, sen eftermiddag, ....).
Er der lavet praktiske forsøg med luft både over og under den "sorte" plade "

Er der lavet forsøg / målinger på betydningen af isolation bag den sorte plade (når pladen er opvarmet, så stråler den jo varme ud på bagsiden) ?

P.S.: Teoretisk set, så burde en solfanger med een side til luftopvarmning have en blank bagside (som en termokande) OG være isoleret på bagsiden.
Hej
Jeg fik dette råd af en solvarme ekspert. Mal med sort tavle lak og drys et tyndt lag fint kulstøv i malingen inden det er tørt. Det vil tilbageholde de infra røde stråler fra solen og skulle virke på samme måde som den selektive, dyre behandling man giver sunstrips i købte solfangere.
med venlig hilsen
777
Hej DangMan,

Fornemt projekt! Jeg har kigget tråden igennem men synes ikke jeg kan hitte ud af hvad du har inde i kassen?

På forhånd tak,
Kenneth
Flot hjemmearbejde Thumbs up ;-)
nu har vi andre jo så behov for at blive opdateret hvordan den virker i løbet af vinteren. Jeg mener at du skal (Vemligt ment) lave en slags log så du kan følge udblæsnings temp og udetemp. Jeg glæder mig meget til at høre hvordan den virker når det bliver rigtigt koldt.

Og god ide at benytte disse trapez plader (eller hvad de hedder), så du har et større overflade areal end bare en alm plade.

Ja, jeg kunne også godt tænke mig at høre hvor effektiv den er om vinteren - eller måske rettere om der er nok sol til at den giver noget varme fra sig...

Jeg vil lige dele nedenstående link som beskriver fra A til Z hvordan vedkommende har bygget sin egen solarventi: http://fame.drobicho.com/solarfurnace/

Bemærk at der opnås en indblæsningstemp. på +30 grader over udetemp. - men der ser også ud til at være masser af solskin..

PS: Laver I små huller i bunden af kassen til at suge ny luft ind?

Mvh
Kenneth
Jeg tror ikke lige jeg får lavet en log på det, men jeg har heller ikke de store forhåbninger om at der bliver stue temperatur derinde hvis det bliver så fugtfrit at lillemors sadler ikke mugner og mit værktøj ikke ruster anser jeg det som en succes. Det skal lige nævnes at lige inden den blev færdig beklagede hun sig over at hendes sadler allerede var begyndt at mugne, men nu da de er flyttet ind i værkstedet (rummet der støder lige op til det rum hun havde sadler i) har de ikke vist tegn på mug endnu, så jeg er forhåbningsfuld.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Nu det jo lidt siden du har skrevet om dit projekt. Virker det, eller skal jeg kassere mit forsøg på et bedre klima i garagen, inden jeg får det sat op!! mvh. Patrick.

hej dangman

 

kommer du med en frisk update jeg har nemlig en utæt garage som nok med tiden skal laves om og der påtænkte jeg at købe et system til at holde den ventileret og evt opvarmet men din ide er jo helt fantastisk.

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også