Lugtgener fra krybekælder og astmaproblemer

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare vores problemer, men her kommer en længere smøre som jeg håber I vil læse og give os jeres råd/vejledning med på vejen.

Vi har et 1-plans X-beton parcelhus fra 1965 på 110m2 som vi overtog for 2 år siden, med fuld krybekælder, pånær under bad og bryggers.

Vi har lige siden vi overtog huset været plaget af en muggen/tung lugt som samtidig virker støvet i luftvejene.
I krybekælderen er der ikke synlige svampeangreb og luftfugtigheden er omkring 60%. Lugten i den er meget kraftig muggen/muldet og tung og der er borebilleangreb i en del af strøerne. Og støvet på betonklaplaget virker ikke tørt, det kan ihvertfald ikke støve, tværtimod virker det let fugtigt.

Vi har i løbet af det sidste år fået lavet alle kloakker/gulvafløb (af forsikringen) da der var defekte rør/vandlåse og der var kommet rotter ind i krybekælderen, og som har boet meget længe (også længe før vi overtog huset) i isoleringen under stuegulvet som er bøgeparket (isoleringen er trådt meget flad og der er rotteekskrementer overalt i isoleringen under mindst halvdelen af gulvet.)
Vi troede først at det var kloakkernes skyld at lugten var tilstede, men den er ikke blevet mindre siden de er blevet lavet, tværtimod syntes vi den bliver mere og mere generende. bl.a. lugter alt vores tøj muggen/muldet.
Vi fandt efter ,vi havde lukket kloakkerne, en enkelt død rotte i krybekælderen, men den lugt der kom fra den, kan på ingen måder sammenlignes med den lugt der er i huset. Så jeg tror godt det kan udelukkes at det skyldes døde rotter, lugten fra disse vil jo også aftage langsomt.

Vi konstaterede for en lille års tid siden at vores indervægge i en klædeskab var helt grønne af skimmelsvamp, som forsikringen analyserede sig frem til var alm. skimmelsvamp og skyldes mgl. udluftning. Det skal hertil siges at vi lufter ekstremt meget ud i huset og har gjort det altid og det har ikke haft nogen indflydelse på den mugne lugt i huset. Vi afvaskede svampen og har ikke haft lignende problemer siden.

Vi har haft 2 bygningsingeniører som vi kender privat ude og se på huset og deres konklusion var:
at problemerne kunne skyldes at huset er meget tæt i væggene som er lavet af gipsplader med metalfolie på bagsiden som dampspærre (lig 100% diffusionstætte vægge). De gamle mennesker vi overtog huset fra har nok aldrig luftet ud og derved er huset blevet konstant opfugtet og den fugt er gennem alle årene trængt i krybekælderen da der mangler dampspærre i gulvet. Selv om denne har udluftningsriste i soklen har dette ikke været nok. Derfor er der også borebilleangreb i strøerne selvom fugtigheden ikke er højere i krybekælderen. (fugten kommer igennem trægulvet og direkte ud i støerne imellem isoleringen.)

Kan denne konklusion være rigtig? Kan rotteekskrementerne i isoleringen være medvirkende til lugtgenerne/astamproblemerne (de virker helt tørret ind)

Hvad kan ellers være skyld i vores problemer?

Entreprenøren der lavede kloakkerne mente ikke de kunne være skyld i fugtproblemerne, og jorden der blev gravet op under gulvene virkede ikke våd eller fugtig.

Er det en fejl ved huset at der ikke er dampspærre i gulvet? og vil det kunne anmeldes til forsikringen.
(Det skal nævnes at ham der lavede tilstandsrapporten på huset slet ikke var i kælderen.)

Jeg har selv astma og har lige siden vi har overtaget huset haft svært ved at kontrolle den og svinger meget i medicin dozer for at holde min anfald nede. Dette var ikke noget problem der hvor vi boede før, da det er en forholdsvis mild form jeg har. Men indeklimaet i vores hus får det til at gå helt amok. Vi har desuden fået en lille dreng imens vi har boet i huset og han får også kratige hosteanfald, således han nu får medicin for astmatisk bronkitis, og det er naturligvis her vores største bekymringer ligger.

Vores overvejelser går bl.a. på at få nogle ud og tage målinger af indeklima og luften i huset og få det analyseret for at se om der kan være generende stoffer i luften/huset. Hvem skal man vælge til den opgave? Vi bor i Odense.

Puuha, det var en lang smørre, men jeg håber I er nået igennem den med en ide om hvad vores problemer er og vil give jeres mening om hvad vi har med at gøre.

På forhånd tak
Martin
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Efter at have læst dit indlæg, vil jeg anbefale dig at kontakte Dansk Bygningsanalyse i Kolding, for at få foretaget en undersøgelse for skimmelsvampe og blive rådgivet herfra.

www.d-b-u.dk

Det koster godt nok en del kroner, men du har dit helbred at spekulere på, og du har sikkert et usælgeligt hus, indtil du får styr på problemet.
Hej igen

Når jeg selv foretager nogle simple undersøgelser bl.a. med arts-og mængdebestemmelse af skimmelsvampe ligger de fra 5.000,- kr og opad, men hvis du sætter et beløb på 10-15.000,- kr kommer du et godt stykke, men det afhænger af opgaven og omfanget.
Jeg har lige fået lavet undersøgelser af hussvamp-lab.dk (tror jeg nok det hed). De tager kr. 600,- plus moms per prøve... Men det kan du jo kun bruge til noget hvis du HAR fundet et sted med misfarvning eller noget andet der kan tyde på svamp.
Men jeg vil ud fra din beskrivelse nok også tro at det er noget med svamp. Hvis du TROR at svampen kommer fra krybekælderen, og at den ikke har bredt sig til eks. din tapet (det er MEGET normalt at svamp ligger bag tapeten hvis man ikke har blandet anti svampe middel i tapetklisteren, og det ved du jo ikke om er tilfældet, hvis du ikke selv har været nede ved den nøgne væg), så kan du jo evt. installere en termostat/tidsstyret ventilator i din krybekælder, så der kommer bare LIDT mere ventillation end bare med dine riste. Jo mere frisk luft der er, jo dårligere leveforhold får svampen. Hvis du så samtidigt lige sætter et 9 Kw varmelegme derned i et par døgn sammen med en affugter, så skal det nok dræbe det meste svamp, og forhåbentligt tørre din krybekælder ud.

Men det er nok mest sandsynligt at du har svampeangreb andre steder i huset også. God ventilation er et must.. specielt hvis du eller din familie har astma. Overvej eks. om du ikke kan installere et ventiallationsanlæg på loftet. Det koster godt nok lige omkring kr. 50-70.000,- inkl. moms, men hvis du selv installerer det, så sparer du jo ihvertfald den omkostning.
Tænk også evt. på en luftrenser. IKKE en luftvasker, men en med et "rigtugt" filter (det skal desværre skiftes ind imellem, så HUSK DET), og adgang til frisk luft. Sæt den gerne i nærheden af soverum, da det jo er her man bruger det meste af sin tid når man er i huset.

Når du på denne måde har "renset" luften, så er du lidt fremtidssikret... Men så skal du til at tænke på at finde ud af hvor svampen er.... For hvis det ikke var nok at tørre krybekælderen, så skal du altså ud og lede. Start med at kigge efter sætningsrevner på ydersiden af huset. Hvis du finder en (ofte under vinduer/sålbænke), så pil lidt i tapetet på indersiden, og se om ikke der skulle være lidt misfarvninger. et par kvm. skimmel er rigeligt til at sætte astma'en i fuld flor. Hvis du har fladt tag så skal du måske lige kigge på om du har nogle lunker på taget hvor vand kan samle sig og evt. finde en vej ind. normalt ved nedløb, vinduer eller andre samlinger. Hvis du har skårtag, så kig lige dit loft igennen, da problemet også kan komme herfra.
Hvis du tidligere har fundet problemer under dit gulv, så overvej evt. at lægge noget nyt gulv, og noget ny isolering under det. Afvask ved samme lejlighed alle strøer, lægter og forskalningsbrædder i rodalon eller boracol, bare for en sikkerheds skyld. Det kommer jo nok til at tage et par måneder, hvis du kun tager dine weekender i brug, men det er det hele værd når først problemet er væk.

Selvom du har en ejerskifte forsikring, så dækker den normalt ikke svamp/råd, så det skal dit eget forsikrings selskab dække hvis du vil have "nogen" til at betale gildet. Og det er lidet sandsynligt at de vil dække noget før du har fundet årsagen til problemet. Så du skal alligevel igang med at rive tingene fra hinanden.
Uha lyder ikke videre spændende. Mht din astma og din lille søn så er det jo klart et problem der skal løses nu! Jeg så et program i tv om det for ikke så længe siden. Også mht dem der kommer ud og tager prøver. Googlede lidt på det, men dog ikke fundet lige det program de sendte,- men der er da noget info om det:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/08/21/075259.htm
http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2007/02/06182733.htm
http://www.dr.dk/DR1/dagensdanmark/2006/04/25/151219.htm
http://www.teknologisk.dk/miljo/5708
http://www.sst.dk/Sundhed3A/Skimmelsvampe.aspx

mvh jan
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Efter at have læst dit indlæg, vil jeg anbefale dig at kontakte Dansk Bygningsanalyse i Kolding, for at få foretaget en undersøgelse for skimmelsvampe og blive rådgivet herfra.

www.d-b-u.dk

Det koster godt nok en del kroner, men du har dit helbred at spekulere på, og du har sikkert et usælgeligt hus, indtil du får styr på problemet.


Hej alle

Der har været temmelig meget at se til på det sidste, så jeg fik aldrig fulgt op på min tråd, men tak for alle jeres svar.

Men jeg har netop modtaget svar retur fra Dansk Bygningsanalyse på nogle aftryksplader med aftryk fra krybekælder og husstøv i boligen. Til alt held viste de ingen nævneværdig mængde af svampesporer udover det indhold der "normalt" befinder sig i boligen.

Næste skridt nu at lokalisere den fugtkilde der gør at luftfugtigheden i krybekælderen er så høj som den er. Jeg har igennem længere tid haft et hygrometer dernede og den relative luftfugtighed svinger imellem 90 og 95%.
Det er alarmerende højt og giver grobund for faktisk alle tænkelige svampearter.

Jeg vil prøve at skære hul i beton-klaplaget i krybekælderen og grave/bore så langt ned det er muligt for at se om der skulle være optrængende grundvand ell. lign. Vi kan jo være uheldige at lerlaget slår op under huset og dermed presser grundvandet op som så opfugter betonen på gulvet. Især hvis det er slagger der ligger som kapilarbrydende lag. De skulle jo efter sigende nærmest have modsatte effekt.

Ellers går mine overvejelser også på, at få boret flere udluftningshuller i soklen og opsætte en affugter dernede for at få den tørret ud en gang for alle. Men løber jeg ind i nogle problemer hvis jeg tørrer det ud med en affugter - går det for stærkt?

Jeg vil stadig sætte stor pris på jeres input omkring evt. løsningsforslag m.v.

Mvh
Martin Nielsen
Der er lige et par ting man skal være opmærksom på med en affugter. Du må IKKE bruge den til at "køre permanent". En affugter bruges til at fjerne rester af fugt EFTER man har fjernet årsagen. eks. efter vandskade. Hvis du havde lagt ny beton, så ville en affugter nok kunne "tørre for hurtigt", men så længe vi taler om gammel beton, så bør det ikke skade bygningen at du affugter.

Herudover, så skal du også være forsigtig med at tørre dine vægge eller isolere i kælderen, især hvis du bor i et gammelt hus. I gamle dage, blev soklen nemlig IKKE isoleret, og du risikerer dermed at dine vægge ikke kan "ånde" efter hensigten, og det vil give lige så mange svampe problemer som hvis du har meget fugt, og så er du jo lige vidt. Jeg købte selv et hus hvor båtnakken jeg fik det fra havde vådrumsisoleret stort set hele kælderen i et forsøg på at holde fugten ude... Men ok, et par dages svampebehandling og et nyt fundament hjalp på problemet, så heldigt for mig.

Men jo, jeg ville nok også prøve at finde frem til årsagen og så bekæmpe den. istedet for at bekæmpe symptomerne. En prøve gravning/boring ville nok ikke være af vejen.
Der kan være en anden grund til alergi. Nogle mennesker bliver overfølsom for rottetis. Det bliver til støv og vivles op. Prøv at få unersøgt om i er alergiske for rottetis. Det er set at forsøsrotters tis kan give ansatte alergi.

Men hvis det er det, skal der stadig gøres noget ved fugten, skimmelsvamp og borebiller mens der er et hus!

Mvh Thomas

[Indlæg slettet]
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis