Lugtgener fra krybekælder og astmaproblemer

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare vores problemer, men her kommer en længere smøre som jeg håber I vil læse og give os jeres råd/vejledning med på vejen.

Vi har et 1-plans X-beton parcelhus fra 1965 på 110m2 som vi overtog for 2 år siden, med fuld krybekælder, pånær under bad og bryggers.

Vi har lige siden vi overtog huset været plaget af en muggen/tung lugt som samtidig virker støvet i luftvejene.
I krybekælderen er der ikke synlige svampeangreb og luftfugtigheden er omkring 60%. Lugten i den er meget kraftig muggen/muldet og tung og der er borebilleangreb i en del af strøerne. Og støvet på betonklaplaget virker ikke tørt, det kan ihvertfald ikke støve, tværtimod virker det let fugtigt.

Vi har i løbet af det sidste år fået lavet alle kloakker/gulvafløb (af forsikringen) da der var defekte rør/vandlåse og der var kommet rotter ind i krybekælderen, og som har boet meget længe (også længe før vi overtog huset) i isoleringen under stuegulvet som er bøgeparket (isoleringen er trådt meget flad og der er rotteekskrementer overalt i isoleringen under mindst halvdelen af gulvet.)
Vi troede først at det var kloakkernes skyld at lugten var tilstede, men den er ikke blevet mindre siden de er blevet lavet, tværtimod syntes vi den bliver mere og mere generende. bl.a. lugter alt vores tøj muggen/muldet.
Vi fandt efter ,vi havde lukket kloakkerne, en enkelt død rotte i krybekælderen, men den lugt der kom fra den, kan på ingen måder sammenlignes med den lugt der er i huset. Så jeg tror godt det kan udelukkes at det skyldes døde rotter, lugten fra disse vil jo også aftage langsomt.

Vi konstaterede for en lille års tid siden at vores indervægge i en klædeskab var helt grønne af skimmelsvamp, som forsikringen analyserede sig frem til var alm. skimmelsvamp og skyldes mgl. udluftning. Det skal hertil siges at vi lufter ekstremt meget ud i huset og har gjort det altid og det har ikke haft nogen indflydelse på den mugne lugt i huset. Vi afvaskede svampen og har ikke haft lignende problemer siden.

Vi har haft 2 bygningsingeniører som vi kender privat ude og se på huset og deres konklusion var:
at problemerne kunne skyldes at huset er meget tæt i væggene som er lavet af gipsplader med metalfolie på bagsiden som dampspærre (lig 100% diffusionstætte vægge). De gamle mennesker vi overtog huset fra har nok aldrig luftet ud og derved er huset blevet konstant opfugtet og den fugt er gennem alle årene trængt i krybekælderen da der mangler dampspærre i gulvet. Selv om denne har udluftningsriste i soklen har dette ikke været nok. Derfor er der også borebilleangreb i strøerne selvom fugtigheden ikke er højere i krybekælderen. (fugten kommer igennem trægulvet og direkte ud i støerne imellem isoleringen.)

Kan denne konklusion være rigtig? Kan rotteekskrementerne i isoleringen være medvirkende til lugtgenerne/astamproblemerne (de virker helt tørret ind)

Hvad kan ellers være skyld i vores problemer?

Entreprenøren der lavede kloakkerne mente ikke de kunne være skyld i fugtproblemerne, og jorden der blev gravet op under gulvene virkede ikke våd eller fugtig.

Er det en fejl ved huset at der ikke er dampspærre i gulvet? og vil det kunne anmeldes til forsikringen.
(Det skal nævnes at ham der lavede tilstandsrapporten på huset slet ikke var i kælderen.)

Jeg har selv astma og har lige siden vi har overtaget huset haft svært ved at kontrolle den og svinger meget i medicin dozer for at holde min anfald nede. Dette var ikke noget problem der hvor vi boede før, da det er en forholdsvis mild form jeg har. Men indeklimaet i vores hus får det til at gå helt amok. Vi har desuden fået en lille dreng imens vi har boet i huset og han får også kratige hosteanfald, således han nu får medicin for astmatisk bronkitis, og det er naturligvis her vores største bekymringer ligger.

Vores overvejelser går bl.a. på at få nogle ud og tage målinger af indeklima og luften i huset og få det analyseret for at se om der kan være generende stoffer i luften/huset. Hvem skal man vælge til den opgave? Vi bor i Odense.

Puuha, det var en lang smørre, men jeg håber I er nået igennem den med en ide om hvad vores problemer er og vil give jeres mening om hvad vi har med at gøre.

På forhånd tak
Martin
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare vores... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det lyder ikke rart det du står i. Problemet og løsningen tør jeg ikke byde ind på. Men en kommentar til ern af indlæggene, et ventilationsanlæg vil kunne løse mange indeklima problemer, men selvfølgelig skal svamp og lignende ordnes først. Der nævnes en pris på 50-70.000 kr. Køber du ind de rigtige steder, og laver det selv kan der gøres for ca. 35.000 kr. Jeg hjælper gerne med råd og vejledning, og dimensionering af kanalsystemer m.v. i det omfang det er praktisk muligt. Har lavet den slags flere gange.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Preps

Det lyder ikke rart med de problemer du beskriver. Jeg kunne anbefale dig at undersøge eventuelle omfangsdræn for ufungeren, samt at rense eventuelle rensebrønde. Tjek også dinne tagrende nedløb og kloarkerne hertil. Så har du da udelukket de muligheder for utilsigtet vandindtrængen.

Nu skriver du ikke noget om terrænforholdene omkring dit hus. Kunne det være sådan at terrænnet evt. skrånede ned mod dit hus så regnvand blev ledt ned mod huset. Mangler der så omfangsdræn eller hvis disse ikke virker optimalt, kan dette værre årsag til dine problemer.

Med hensyn til skimmeldannelse på væggene bag skabe kan du stoppe dette problem ved at isolere væggen.

Ellers kunne det forslag som Twist kommer med være en god ide (tvangsventiler krybbekælderen). Som en lille tilføjelse til dette forslag kunne det foreslås at urstyre ventilatoren så den kun arbejdede når den udvendige luftfugtighed var lavest. (om natten efter at duggen er faldet).

Held og lykke
Hilsen
Allan
Hej
Har selv haft samme problem med lugt fra krybekælder og jeg har været mange steder for at søge hjælp, jeg håbede på at finde noget som kunne fjerne lugten men alle steder var svaret: Det tror jeg ikke du kan finde. MEN så har vi jo nettet og der fandt jeg noget som hjalp til små 400,- Her kommer linket: http://www.protox.dk Det er en lille sag som skal ned i kælderen i f.esk en lille tallerken eller lign. og alt efter temperatur varer den i op til 2 mdr. Vi har ikke haft problemer fra krybekælderen siden Feb. måned.
God fornøjelse

 Prøver selv at lave så meget som det nu er muligt.

Hej Martin.

Fandt du nogensinde ud af hvad der var galt med lugtgenerne fra krybekælderen? Vi har nøjagtigt samme problem og aner ikke hvad vi skal gøre. Vi bor i samme type hus, et x-beton hus fra 1966, på 110 kvm.

Bedste hilsner

Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis