Renovering af ældre landejendom

Hej

Vi går med overvejelser at købe en ældre 3-længet gård. (årgang 1850)

Stuehuset er beboeligt.

Følgende ting vil vi have lavet:

1: Nyt tag på stuehus længen

2: Nyt gulv med gulvvarme

3: Flytte lidt vægge eller fjerne dem helt

4: Nyt badeværelse både stueetage og 1.sal

5: 2 værelser + soveværelse på 1.sal

6: I den ene stald skal der laves nyt gulv, hobbyrum og dobbelt garage

7: og sikkert mange andre ting der måtte dukke op.........

Mit egentlige spørgsmål:

Hvor starter man, flytter man ind i huset og laver tag og 1. sal først (der er kun 1 soveværelse på 1.sal i dag) ?

Eller laver man stueetagen først (og finder et sted at bo til leje) ?

Eller .................... ?

Nogen gode ideer ?

Hilsen Bjarne

Hej Vi går med overvejelser at købe en ældre 3... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være spændende at se nogle billeder, så vi andre kunne klåge noget mere! :-)
Selv om jeg har været hele møllen igennem, synes jeg stadig det er spændende.
Du har i alle tilfælde mulighed for at blive bombarderet med muligheder, hvis du kommer med oplysninger om, hvad I vil.
Mht. økonomi vil jeg mene at mit projekt løb op i ca. 4.000 kr. pr. m2, men det er så i gennemsnit 10 år siden. Så de almindelige priser er jo nok steget siden, men på den anden side, er der i dag kommet en masse billige tilbud frem hist og her, ikke mindst på nettet.
Det var jo et oplagt emne til et særligt område her på LDS, som var oppe og vende for nogen tid siden, men som desværre døde ud.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Lidt flere

4: Eén af stuerne:
Oksboel4.jpg

5: Og endnu en stue:
Oksboel5.jpg

6: Og sidste stue:
Oksboel6.jpg

Oksboel7.jpg

Hilsen Bjarne

Og flere endnu

8: Køkkenet:
Oksboel8.jpg

9: Soveværelse på 1.sal (eneste værelse deroppe):
Oksboel9.jpg

10: "Nymoderniseret badeværelse": rolleyes
Oksboel10.jpg

Hilsen Bjarne

Og de sidste

11: Entreén:
Oksboel11.jpg

12: Ekstra lejlighed, nyistandsat (nuværende ejer skal bo der):
Oksboel12.jpg

På sigt er det planen at lave nyt tag på stuehuset, brække gulve op og lægge gulvvarme.

I første omgang flytter vi nok ind i huset for at finde ud at hvad der helt konkret skal laves ved det.

Det er nok nemmere at lave et budget når man hele tiden kan gå og skrive lidt op, for så senere at påbegynde i det små og planlægge arbejdet ordentligt.

Hilsen Bjarne

Annonce
Hej

Du får mine kommentarer rimelig råt rolleyes

Ejendommen ser ganske pæn ud udefra. Dog ser det ud som om tagryggen hænger lidt efter stuehuset går over i driftsbygningerne. Men ellers ser det fint ud. Lang pænere end frygtet wink

At alle husene er bygget sammen tæller ned i min regnebog... Det gør det langt sværere at lave en løsning på stuehuset og vente med udhusene.. eller Måske vælge forskellige løsninger. Med sammenbygningen "hænger" man nemt på at det bliver enten det hele eller intet der skal ordnes... Og det hele er en ordentlig mundfuld.

Overvej om der kan etableres en naturlig adslikkelse mellem driftbygninger og stuehus. Måske mere visuelt end fysisk. Det vil kunne afgrænse dine renoveringer betragteligt.

Indenfor vil jeg strakks bemærke at det ser temmelig lavloftet ud......
Det er ikke lige min stil, men valget er jo dit.. Hvis du sænker gulvene vil vinduerne sidde højt når du er inde i huset, men sidde fint når du kigger udefra.

Kækken og bad har vist udtjent deres værnepligt... Men det gør det jo bare nemmere at bytte ud.. Men vil fungere indtil videre, om end det ikke er et drømme interiør

Taget ser da egentlig fint ud... Det vil nemt kunne holde nogle år endnu.
Forvent ikke at spærene vil kunne ære andet end eternit eller stålplader.
Så hvorfor skifte hvis det er tæt.

Det er store bygninger. Og derfor er der jo mange kvm. Både i facaden og taget. Så tingene vil hurtigt løbe op...

Lav fortsat et budget ( gang med Pi ) og overvej om du skulle, enten løbe skrigende bort.. eller bygge nyt.. Ombygningen er også mulig men en stor mundfuld, såvel økonomisk som arbejdsmæssigt....

PS. er det ikke lidt underligt at have den tidligere ejen boende? Eller snakker vi noget generations skifte?

MVH Njord
Jamen så vil jeg da også komme med mine kommentarer!

Jeg ville bestemt ikke tænke på at rive de bygninger ned.
Hvor brede er de?
Umiddelbart ser det ud som om der er rimelige proportioner i tingene. Jeg var lidt bange for at det var et af de meget smalle bondehuslignende, tidligere stråtækte rønne, der var tale om.
Omvendt Njord, kan jeg rigtig godt lide de sammenhængende bygninger.
Jeg ville, hvis man ikke ødelægger udsigten lave en væg som ville kuinne udgøre noget med en 4. længe, så man kunne få den lukkede gård, som jeg ikke fik i mit projekt.

Det ligner jo slet ikke noget, som er ved at styrte om. Det ville krible i mig at restaurere den ejd..
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra njord

At alle husene er bygget sammen tæller ned i min regnebog... Det gør det langt sværere at lave en løsning på stuehuset og vente med udhusene.. eller Måske vælge forskellige løsninger. Med sammenbygningen "hænger" man nemt på at det bliver enten det hele eller intet der skal ordnes... Og det hele er en ordentlig mundfuld.

Overvej om der kan etableres en naturlig adslikkelse mellem driftbygninger og stuehus. Måske mere visuelt end fysisk. Det vil kunne afgrænse dine renoveringer betragteligt..


Vi har tænkt lidt på, at fjerne taget over hullet ud til vejen ( se billede 3 i højre side ).

Citat fra njord

Indenfor vil jeg strakks bemærke at det ser temmelig lavloftet ud......
Det er ikke lige min stil, men valget er jo dit.. Hvis du sænker gulvene vil vinduerne sidde højt når du er inde i huset, men sidde fint når du kigger udefra.


Det kan måske snyde lidt på billederne, jeg er selv 1,86m og har ca. 10cm at gøre med inden jeg rager imod tømmeret. Dog skal jeg bukke mig en anelse ved dørene.

Citat fra njord

Taget ser da egentlig fint ud... Det vil nemt kunne holde nogle år endnu.
Forvent ikke at spærene vil kunne ære andet end eternit eller stålplader.
Så hvorfor skifte hvis det er tæt.


Taget er lettere utæt enkelte steder og der er ikke isoleret. Og ja, taget er af den "gode" slags eternit. ( Læs..... indeholdene asbest ).
Spærene er blevet godkendt af en tømmermester der er vandt til at renovere gamle huse, der skal dog et spær mere ind imellem hver af de gamle da afstanden er for stor. ( Ca. 1,60m ).

Citat fra njord

PS. er det ikke lidt underligt at have den tidligere ejen boende? Eller snakker vi noget generations skifte?


Nej egentlig ikke, han betaler husleje og er meget flink. Da han er 73 år er det måske kun et spørgsmål om tid. Jeg kender ham så fra en tidligere arbejdsplads jeg har været på, hvor han var kunde, men han kan dog ikke huske det lige i øjeblikket. ( Det er også kun 15 år siden ).

Han har et bryggers vindue og en bagdør ud til selve gården, ellers er hans hoveddør på den anden side, hvor vi normalt ikke vil færdes. Se billede 12, der er også et stykke "jord" til lejligheden.

Hilsen Bjarne

Citat fra ktm

Jamen så vil jeg da også komme med mine kommentarer!

Jeg ville bestemt ikke tænke på at rive de bygninger ned.
Hvor brede er de?
Umiddelbart ser det ud som om der er rimelige proportioner i tingene. Jeg var lidt bange for at det var et af de meget smalle bondehuslignende, tidligere stråtækte rønne, der var tale om.
Omvendt Njord, kan jeg rigtig godt lide de sammenhængende bygninger.
Jeg ville, hvis man ikke ødelægger udsigten lave en væg som ville kuinne udgøre noget med en 4. længe, så man kunne få den lukkede gård, som jeg ikke fik i mit projekt.

Det ligner jo slet ikke noget, som er ved at styrte om. Det ville krible i mig at restaurere den ejd..
mvh
ktm


Hvad er dit telefonnr.? cool

Nej, spøg til side.

Selve stuehuset måler ( indv. ) ca. 18m lang og 8m bred. Hele den ene længe med stuehus er ca. 36m lang.

Vi fikser lige et luftfoto af ejendommen:

GoogleEarth_Image.jpg

Grunden er ca. 10.000 m2, ejendommen ligger midt i billedet. Grunden går op hvor man kan se en masse grantræer, ned til højre langs med og ind hvor der er en vej og hen langs med huset.
Forstod i det rolleyes

Hilsen Bjarne

Er det en meget befærdet vej med mange lastbiler, der løber lige uden for?

Hvis ja, skal I nok lige lure på om I kan leve med det.

mvh
ktm, der har prøvet at bo lige op ad en vej med tung lastbilstrafik igennem en lille idyllisk landsby med gadekær osv. :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også