Roundup eller gasbrænder mod ukrudt?

Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller en gasbrænder til en 11kg’s gasflaske ?

Jeg har ca. 170m2 parkeringsplads med ærtesten og lidt fliser.

Hvad er bedst også for miljøet?
Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller... Vis hele indlægget
90 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder jo fint. Jeg er lidt at en vovehals, så jeg er villig til at spise et halvt kilo salt over et halvt år hvis en af jer drikker en halv liter round up i samme periode. Da saltet jo jf. tidligere er tre gange så farligt som round up er der formodentlig mange der melder sig?

Roundup inhibits steroidogenesis by disrupting steroidogenic acute regulatory (StAR) protein expression. Environ Health Perspect. 2000 108: 769–776
INFORMATION om: Ukrudtsmiddel, Zeppelin
Ukrudtsmidlet Zeppelin er velegnet til gårdspladser, skovkulturer, udyrkede arealer og vejkanter samt på jernbanelegemer. Zeppelin er et kemisk ukrudtsmiddel og må kun bruges én gang om året. Det udsprøjtes ved god jordfugt for at sikre optimal langtidseffekt. Regn kort efter udsprøjtning er en fordel for langtidseffekten. Det er vigtigt at Zeppelin kommer i kontakt med jordoverfladen. Langtidseffekten kan blive nedsat betydeligt ved for kraftig ukrudtsbevoksning.

Dosering: 350 gram til 15 liter vand rækker til 500 m². Udvandes bedst med rygsprøjte.


Kun en gang omåret !!!!
Har kan så intet ukrudt i et helt år ????
Det lyder da vildt...

Det er vist lige så ømt emne som religion!!!!

Har I ikke nogle links til undersøgelser eller anbefalinger ???
Jeg kan hurtigt give et link til MIN anbefaling Klik HER.
Jeps. det er korrekt. min anbefaling er på denne side:

Det kan s'gu godt være at eddike ikke er godkendt som ukrudtsmiddel, men ligeledes er C-vitamin altså heller ikke godkendt som medicin, og kanel er heller ikke godkendt som myrebekæmpelsesmiddel, men det er ikke ensbetydende med at de ikke bliver BRUGT sådan.

Og alt andet lige, så er eddike (eddikesyre i koncentreret form) meget harmløst for miljøet. Ja, det udelægger mulighederne for ALT at spire (inklusive ukrudt), og er dermed ikke specielt selektivt. Og ligesom med roundup så skal det derfor ikke for tæt på dine jordbær.

MEN... Har man en teresse, så er eddike altså ENORMT godt til at forhindre ukrudtet i at spirre, og dermed forhindre det i at komme igen EFTER du har fjernet det. Selv i meget koncentreret form (og det vil jeg ikke anbefale da syren så kan misfarve dine fliser) har eddike problemer med at bekæmpe "levende" ukrudt. Så sagen er: Bruger man eddike rigtigt (forebyggende) så er det ganske fint på fliser, hvor man jo ikke "må" bruge roundup længere. Og det fungerer også fint i bed med sten osv.... Men igen... Kun som forebyggelse.
God gammeldags håndkraft kommer man langt med, men mange ukrudt kommer jo som bekendt igen hvis man ikke får bugt med rødderne, og det gør hverken håndkraft eller eddike hvis du har fliser. Her er round up altså nødvendigt.

Hvorvidt man skal bruge et kemisk alternativ (som Zeppelin) det er jeg græsk-katolsk overfor. Det er et personligt valg, men jeg vil da nok indrømme at hvis midlet er så kraftigt at man kun må bruge det en gang om året... så vil jeg nok stille spørgsmål ved om det er noget jeg vil have stående i mit hus når nu jeg har børn.


Jeg har endnu ikke fået ryddet mine "sten" for alt ukrudt endnu, men jeg har anskaffet mig flg. for at fjerne ukrudt i mit nye hus der har ca 270 kvm gamle fliser, 105 kvm "nye" fliser og ca. 40 kvm med diverse strandsten, perlesten ol.

Jeg havde ukrudt der var højere end mig, og der var ikke ryddet ukrudt (Eller noget andet) i over 10 år. Så derfor er listen lang:

1) grensaks til de store ting
2) sav til de HELT store ting
3) Elektrisk kanttrimmer til "resten"
4) En sneskovl til at skabe rester væk (og overflade ukrudt der IKKE sad i stenområderne) PRØV at købe en sneskovl i et byggemarked i juni... De tror du er syg i roen. I dare you.
5) Herefter ventede jeg 1 dag for at se hvad der var tilbage, købte en kost og fejede. Herefter hev jeg "rester" op i hånden (kun de løse)
6) Så ventede jeg yderlige 1 dag, fejede, og så købte jeg en haveslange og 11Kg gas og en tagpapbrænder og forsøgte at brænde de flerårige og større ukrudt væk (husk at tilslutte haveslangen først... Det KAN jo være du får brug for den hvis du ikke ved hvad du laver)
7) Ventede yderligere 3 dage, gav sneskovlen en tur og fejede så igen, købte en rygsprøjte og 5l eddikesyre, som jeg fortyndede ca. 1 del syre til 4 dele vand og sprøjtede det over alt hvor der kunne komme ukrudt.
8) Ventede yderligere 3 dage og så "sneskovlede" og fejede igen, herefter købte jeg et "fugefræser-jern" til at komme ned i rillerne og rode godt rundt
9) Købte nogle hundrede kilo fugesand og en kost, og fyldte sandet i revnerne imellem fliserne med kosten.
10) Nu venter jeg lige et par dage igen og ser hvad der er tilbage, og så har jeg købt round up til det der lige skulle overleve DEN behandling.

Men nu ligner mine fliser (ja lige bortset fra alle de grene jeg har lagt der for at lav flis) da næsten noget der er til at leve med igen... Men ok.. det tog så også lige et par uger eller 3 at komme i bund med alt det.
Med en fortid som frilandsgartner sværger jeg klart til gasbrænderen. Men den skal være af god kvalitet, og anvendes korrekt! Er mindre bange for CO2 udledningen end forkert anvendelse af kemiske bekæmpelsesmidler. Det er et faktum at over 90 % af haveejere der anvemder kemiske bekæmpelsesmidler, dosserer og anvender midlet forkert. Hvor brænderen kan bruges, bør den bruges.
Lars ON,
Jeg eller ingen andre er villige til ligefrem at drikke Round Up. Hvilket formål skulle det tjene?
WHO har udstedt retningslinier for hvad der på baggrund af forsøg med rotter er acceptabel dosis af Glyfosat og AMPA (det væsentlige nedbrydningsprodukt) pr. dag pr. henholdsvis liter drikkevand og kg kropsvægt. Uden sikkerhedsfaktor siger disse tal, at man kan belastes med 0.03 g rent uopløst Glyfosat pr. kg kropsvægt per dag, og ca. 1 g AMPA per L drikkevand. Vejer du 80 kg, kan du altså dagligt belastes med 2.4 g. glyfosat. Da glyfosat opløses i vand i en maksimal koncentration på 12g/100ml, kan du altså drikke 20 ml koncentreret RoundUp dagligt. Det er nogenlunde hvad der går til Skvalderkål i en 5L sprøjte. Dagligt! Vandet alene ville være den sikre død!

Det kræver ikke den store matematikeksamen at omregne dette til 3.7 LITER koncentreret RoundUp. på det halve år, du taler om. Eller 925 liter fortyndet RoundUp klar til brug.

Dette er tal fra Verdenssundhedsorganisationen......såmænd

Men at belaste sin krops naturlige rensningsfunktion (nyrer og lever) med fremmedstof unødigt er jo helt hen i vejret.

De fleste her ser ud til at have et fornuftigt forhold til bekæmpelsesmulighederne - og det eneste jeg fastslår er at RoundUp IKKE er et giftstof, og at eddikesyre og salt er ulovligt at udsprede - i modsætning til Round Up. Hvad folk så gør må være op til deres egen moral.

Selv håndluger jeg det meste af min prydhave. Urtehaven med skuffejernet. Indkørslen får Round-Up 1 gang årligt med sprøjte.

Personligt tiltaler ideen med gasafbrænding mig ikke. Men det er nok en smagssag.
Annonce
Citat fra zink_brian

Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller en gasbrænder til en 11kg’s gasflaske ?

Jeg har ca. 170m2 parkeringsplads med ærtesten og lidt fliser.

Hvad er bedst også for miljøet?


du skal bruge zeppelin, een gang i foråret og den parkeringsplads er uden ukrudt, det er et jordmiddel og mere effektivt end Round-up.
Zeppelin virker også på allerede fremspiret ukrudt. Roundup indgår i Zeppelin. Dog vil du få lidt stolthenrik som du bør håndluge(trække op) for ikke at beskade jorden unødigt. Udsprøjtningen af Zeppelin bliver ødelagt ved mekanisk bearbedning af jorden.

Fact ld50 betyder at 50 % af forsøgsdyrerne er døde inden for 24 timer. Intet om de længervarende skader.

mvh

carsten
Et lille indspark til diskutionen om ild versus gift.
Jeg er den lykkelige ejer af en japansk-inspireret have, dette betyder at der er rigtigt mange sten, belægninger - små grusstier - store natur sten og småstens områder (zen/meditations have).

Jeg har de sidste 10-12 år kun brugt den hårde metode(fysisk hive det op), i kampen mod ukrudt -ukrudt er engentlig bare en plante der vokser et forkert sted..., men en dårligere og dårligere ryg gør at jeg nu er begyndt at bruge en brænder.
Først var jeg også lidt nervøs, og troede at jeg ville stikke ild i hele haven. Jeg har dog erfaret at det næsten er umugligt at gøre dette, bare man følger nogle simple regler:
Brug kun brænderen, efter regn (det er der jo rig muglihed for i dette land)
Hold flammen max 2-3 sekunder på hver plante, du vil "koge".

Endelig har brænderen den fordel at du med lethed kan tænde op i grillen... prøv lige det med gift

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ved godt det er en gammel tråd..

Men Kogende vand er nok det bedste ukrudtsmiddel. Hvis du koger det med en elkedel kan strømmen laves med f.x. vindkraft, og er derfor 100% forureningsfri, det dræber alt ukrudt, og tager rødder med, og efter 5 min er det koldt igen, og efterlader intet "skidt" i naturen. Så der er massere af fordele.
hvad med ukrudt kogeren steam aits fra fiskars. ukrudt middel
er bare vand. der kommer i kog.og udnytter damp
til at "krakkellert" cellerne i ukrudtet.! :-) 
Der er yderligere 70 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis