Jeg kan hurtigt give et link til MIN anbefaling Klik HER.
Jeps. det er korrekt. min anbefaling er på denne side:
Det kan s'gu godt være at eddike ikke er godkendt som ukrudtsmiddel, men ligeledes er C-vitamin altså heller ikke godkendt som medicin, og kanel er heller ikke godkendt som myrebekæmpelsesmiddel, men det er ikke ensbetydende med at de ikke bliver BRUGT sådan.
Og alt andet lige, så er eddike (eddikesyre i koncentreret form) meget harmløst for miljøet. Ja, det udelægger mulighederne for ALT at spire (inklusive ukrudt), og er dermed ikke specielt selektivt. Og ligesom med roundup så skal det derfor ikke for tæt på dine jordbær.
MEN... Har man en teresse, så er eddike altså ENORMT godt til at forhindre ukrudtet i at spirre, og dermed forhindre det i at komme igen EFTER du har fjernet det. Selv i meget koncentreret form (og det vil jeg ikke anbefale da syren så kan misfarve dine fliser) har eddike problemer med at bekæmpe "levende" ukrudt. Så sagen er: Bruger man eddike rigtigt (forebyggende) så er det ganske fint på fliser, hvor man jo ikke "må" bruge roundup længere. Og det fungerer også fint i bed med sten osv.... Men igen... Kun som forebyggelse.
God gammeldags håndkraft kommer man langt med, men mange ukrudt kommer jo som bekendt igen hvis man ikke får bugt med rødderne, og det gør hverken håndkraft eller eddike hvis du har fliser. Her er round up altså nødvendigt.
Hvorvidt man skal bruge et kemisk alternativ (som Zeppelin) det er jeg græsk-katolsk overfor. Det er et personligt valg, men jeg vil da nok indrømme at hvis midlet er så kraftigt at man kun må bruge det en gang om året... så vil jeg nok stille spørgsmål ved om det er noget jeg vil have stående i mit hus når nu jeg har børn.
Jeg har endnu ikke fået ryddet mine "sten" for alt ukrudt endnu, men jeg har anskaffet mig flg. for at fjerne ukrudt i mit nye hus der har ca 270 kvm gamle fliser, 105 kvm "nye" fliser og ca. 40 kvm med diverse strandsten, perlesten ol.
Jeg havde ukrudt der var højere end mig, og der var ikke ryddet ukrudt (Eller noget andet) i over 10 år. Så derfor er listen lang:
1) grensaks til de store ting
2) sav til de HELT store ting
3) Elektrisk kanttrimmer til "resten"
4) En sneskovl til at skabe rester væk (og overflade ukrudt der IKKE sad i stenområderne) PRØV at købe en sneskovl i et byggemarked i juni... De tror du er syg i roen. I dare you.
5) Herefter ventede jeg 1 dag for at se hvad der var tilbage, købte en kost og fejede. Herefter hev jeg "rester" op i hånden (kun de løse)
6) Så ventede jeg yderlige 1 dag, fejede, og så købte jeg en haveslange og 11Kg gas og en tagpapbrænder og forsøgte at brænde de flerårige og større ukrudt væk (husk at tilslutte haveslangen først... Det KAN jo være du får brug for den hvis du ikke ved hvad du laver)
7) Ventede yderligere 3 dage, gav sneskovlen en tur og fejede så igen, købte en rygsprøjte og 5l eddikesyre, som jeg fortyndede ca. 1 del syre til 4 dele vand og sprøjtede det over alt hvor der kunne komme ukrudt.
8) Ventede yderligere 3 dage og så "sneskovlede" og fejede igen, herefter købte jeg et "fugefræser-jern" til at komme ned i rillerne og rode godt rundt
9) Købte nogle hundrede kilo fugesand og en kost, og fyldte sandet i revnerne imellem fliserne med kosten.
10) Nu venter jeg lige et par dage igen og ser hvad der er tilbage, og så har jeg købt round up til det der lige skulle overleve DEN behandling.
Men nu ligner mine fliser (ja lige bortset fra alle de grene jeg har lagt der for at lav flis) da næsten noget der er til at leve med igen... Men ok.. det tog så også lige et par uger eller 3 at komme i bund med alt det.