Hvorfor købe de dyre mærkevare

Hej til alle...
ved hurtig gennemgang af den ugentlige tilbudsavis fra Aldi så jeg at de havde et sæt med 18 volt 2 amp akku skrue maskine og akku rundsav med 2 batterier til den nette sum af 699 kr.
hmm... tænker man så gu ve om man ikke lige skulle kigge lidt nærmere på det og som sagt så gjort og det endte med at jeg gik hjem med et sæt.
her kommer lige en lille for historie...
min kære fader er en ihærdig gør det selv mand og lidt af en snob så hans hobby værktøj skal jo være det bedste det vil sige Dewalt og Festo og alt ære og respekt for ham så er det noget lækkert værktøj at arbejde med men det er bare så forbandet pisse dyrt og hvis man ikke er prof så er det meget svært at forsvare over for hustruen hvorfor man er nødt til at have en akku skrue maskine til 3500kr. for at hænge en krog op til viskestykkerne
nå men for at vende tilbage til historien så kom jeg hjem med mit nye indkøbte sæt som ved nærmere gennemsyn mindede det ufattelig meget om et ligende sæt fra Dewalt og efter at jeg havde ladet batterierne op og skrumaskinen skulle stå sin test tabte jeg både næse og mund for den kørte lige så godt som min faders til 3500kr.
helt chokeret over min ny indkøbte maskine ringede jeg til impotøren som er H.P værktøj i Børkop for at høre om man evt kunne købe en lyn oplader for den lader der kom med sættet tager 1½ time om at oplade og det er jo lidt langt tid hvis man ikke lige har husket at oplade batteriet inden man skal bruge maskinen.
men hos H.P værktøj kunne man desvære ikke hjælpe med en hurtigere oplader men så var det jeg tænkte at når jeg nu havde dem i røret så ville jeg høre om de ikke havde en kap/gering sav med teleskop idet at jeg skal sætte høje fodpaneler op i min lejlighed og dem man kan købe i silvan ikke har en bred nok sav dybde 20 cm og hvis man skal ud og købe en med teleskop så er det de dyre mærker som koster mellem 3500-5000kr
og gu hjælpene om de ikke havde sådan en og han fortalte mig hvor jeg kunne købe den i mit lokal område samt et tlf. nr til bygge centret og et navn på hvem jeg skulle snakke med og en pris som var mellem 1500-1600 kr.
men jeg var så heldig at de havde tilbud på den til 1198kr.
så jeg er nu den lykkelig ejer af sådan en sav til en 6 del af prisen som min fader har givet for sin hvor der står Dewalt på siden.
så hvis i mangler el værktøj så prøv at ringe til H.P værktøj i Børkop og hør om de impotere det for det er sgu gode sager de har til billig priser
VH

------------------
Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej til alle... ved hurtig gennemgang af den... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jem & Fix sælger pt en lille vinkelsliber til 49 kr. Skal man slibe et par rustpletter på bilen er den sikkert ok. Pris og behov følges ad. Det gør det også i den anden ende.

Det jeg bliver fortørnet over er den stigende mængde af byggekædernes egne mærker. Black Bull i XL, Falken i J&F, Powertool i Bilka, Hercules og Alpha Tools i Bauhaus osv osv. Alt dette er skabt med et formål: at sælge billigt værktøj med en fortjeneste der overgår forhandling af mærkevarer -man sparer distrubutionsleddet. Og når man skal ud til 'masserne' dur det ikke at sælge en kvalitetsskruemaskine til 999.

Jeg er selv tidligere elektriker og troede jeg kendte markedet, men jeg blev slemt klogere da jeg skulle til at bygge vores nye skur. Jeg har ikke tal på alt det ubrugelige billige skrammel jeg smidt ud eller returneret i løbet af projektet.

Jeg er faktisk ret chokeret over hvad man tillader sig at sælge. At stå med et værktøj der bare ikke fungerer i situationen er ærgerligt og super irriterende - fritiden er for kostbar til at rende rundt i byggemarkeder for at bytte elendige varer hele tiden. Jeg forventede at de ting jeg købte i det mindste fungerede samtidig med at jeg var fuldt bevidst om at jeg måtte give køb på noget komfort og ekstra 10 års holdbarhed i forhold til professionelle modeller. Discount bølgen har åbenbart medført at alt er tilladt i butikkerne.

Silvan har åben indrømmet det. De sælger toolmate hvor maskinerne bevidst er lavet til at holde et vist antal lavt timer, men det er helt i orden for de som blot skal skrue to skruer i om året mener de. Problemet opstår når man måske skal bygge et legehus og masinen bryder sammen ved skrue nr. 55.

Det blev nævnt at 500 kr. ekstra for en vinkelsliber er mange penge. Og hvad så? Hvis du skal lægge fliser koster det flere tusinde kroner i forvejen. De 500 kr. er småpenge i forhold hertil og i forhold til hvad en håndværker koster i timen.

Der er ingen der ønsker at betale mere end højst nødvendigt for det vi køber. Vi foretager alle en vurdering af pris og behov i købssituationen. Mange, inkl. mig selv, bliver let fristet over evne af de 'gode' tilbud. Vi kan også alle godt lide at have gjort et kup, at jage tilbuddet. Vi køber med andre ord i god tro og i tillid til at forretningen vil os det bedste og at skidtet virker. Virkeligheden er en helt anden. De tænker i salg, hvorimod kvalitet er ligegyldigt for 90% af de besøgende i byggemarkedet.

Måske har jeg været særlig uheldig men min liste vokser stadig. Indtil nu har jeg købt følgende ubrugeligt værktøj de sensete 10 måneder:

1. Motorsav fra Partner
2. Vinkelsliber og bajonetsav, Alpha Tools
3. Vinkel og vaterpas i HN
4. Mukkert i HN
5. Bor/bit kuffert-sæt i HN
6. En Hercules højtryksrenser i Bauhaus som man ikke kan købe udstyr til - ikke en gang en længere slange - ellers fungerer produktet dog fornuftigt

plus meget mere som jeg ikke længere kan huske...

Jeg har på positivsiden investeret i følgende produkter de sidste par år:

1. Makita bore-skruemaskine
2. Metabo slagboremaskine
3. 12,5 og 23 cm vinkelslibere fra Bosch blå serie
4. Rundsav fra Bosch, grøn serie

Min konklusion ændrer sig ikke en tøddel: kvalitet betaler sig mere end nogen sinde og der er ingen genveje til at sælge et kvalitetsprodukt til halv pris! Heldigvis er kvalitetsprodukterne også begyndt at komme på tilbud, men jeg kan godt frygte fx et huskøb hvor den tidligere ejer har lavet gørdetselv projekter med værktøj og udstyr fra HN eller J&F.
Jamen, det kan da også godt være at jeg har været meget heldig med det billige, og uheldig med det dyre.

Jeg købte en discount-overfræser for 150kr for et par år siden, og den er først steget af for en måneds tid siden, efter hård og lang brug, vel at mærke. Jeg fræser en del pyntelister, så den har ihvertfald kørt de første 50 timer, og det synes jeg er ok til prisen, og den har såmænd kørt med de billige fræsebits i mange af tilfældene, uden at der hverken er røget en platte ellerbøjet en hals. Jeg har så købt en ny fræser i fredags, og den kostede 1/3 mere; 200kr. Men det er til gengæld en brugt ELU (som svarer til den største DeWalt til ca. 4.000kr), i nydelig stand og kompatibel med både Festo og DeWalt i reservedele/udstyr.

Nå, det var et sidespring. Udover overfræseren, så købte jeg en biscuit-fræser (slidsfræser kalder nogen den vist). Det er sådan set bare en vinkelsliber med en tyk sav/fræse-klinge og lidt anllæg og så'n. Jeg gav vist under 200kr. for den på kampagnetilbud, og den holdt sådan cirka til 10-15 timers effektivt arbejde. Dertil skal dog siges at den hverken blev anvendt hensigtsmæssigt eller til det formål den var skabt til. Jeg brugte den til både til at fræse bunden af fodpaneler, til at fræse udsparinger i gipsvægge og den slags brutale ting, så jeg synes nu den havde et kort, men effektivt liv. Næste gang jeg løber ind i opgaver hvor den er ideel, så vil jeg ikke afvise at jeg køber en discountmodel igen, fremfor f.eks. en Festo, der koster mindst 10 gange så meget - det afhænger af min aktuelle økonomi.

Af discount der ikke er stået af endnu, trods ofte rimelig hårdhændet brug, har jeg en båndpudser, en varmepistol, en limpistol, en almindelig boremaskine, en søjleboremaskine, en borehammer og en bajonetsav.

Og for lige at gentage: det er ikke fordi jeg er imod kvalitetsmærker (se bare: jeg sætter det ikke engang i citationstegn , og jeg har både Festo, Fein, Metabo, DeWalt og Bosch maskiner, men er man f.eks. ung og/eller nyetableret, så er det altså ofte ikke kun et spørgsmål om at ofre lidt mere på en enkelt maskine, men valget imellem om man kan vil købe de 3-4 maskiner man skal bruge i discountversion, eller om man skal nøjes med den ene, og så købe kvalitet.

Jeg købte den store Bosch el-høvl for 2-3 år siden. Den blev kun brugt til "pænt" arbejde, men brændte en vikling af efter 60-70 timers arbejde. En Bosch VE-2 14,4V klarede nogenlunde det samme. Min DeWalt XRP blev repareret første gang efter ca. 200 timers arbejde. Men ellers synes jeg at mine maskiner har holdt godt, og til prisen.

Jeg havde faktisk overvejet at købe den billige, lille afretter/tykkelseshøvl som HN har til 900 for tiden, men det endte med at jeg faldt for en ren tykkelseshøvl fra Metabo (den oprindelige Electra-Beckum model), - både fordi den fra HN er for klejn (for smal høvlbredde) og så fordi den er faldet næsten 50% over de sidste 3 år (fik den til jubilæumspris hos CarlRas for 3.300 +moms). Jeg var så lige nede i værkstedet for at pakke den ud og køre et par stumper træ igennem, og kan konstatere følgende om et af dagens kvalitetsprodukter: [LIST]
[*]pålimet tykkelsesskala er kun limet halvt og sidder skævt
[*]justering af ind- og udløbsborde var så dårlig, at det næsten ville have været farligt at sende et stykke træ igennem
[*]det senste prisfald skyldes sandsynligvis en ny og billigere cutter, uden mulighed for basisjustering og derfor leveres maskinen også uden værktøj til denne opgave[/LIST]

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Som Svend skriver, så kan man naturligvis være heldig - tillykke med det! Jeg ville med glæde købe discount hver gang hvis jeg bare var sikker på at det fungerede tilfredsstillende, at det kan klare de opgaver der skal løses og at det holder i rimelig lang tid - de færreste har brug for top-prof kvalitet. Min anke går på at man hovedløst producerer discountprodukter som ikke en gang virker eller i bedste fald virker dårligt. Som forbruger er man hjælpeløs i den situation. Gode, billlige produkter tilpasset en almindelig gør-det-selv bruger findes mig bekendt ikke rigtig på hylderne i øjeblikket.

Mit bedste råd er at købe profmærkernes mindre modeller, helst på tilbud - man har sjældent brug for den kvalitets og alle de features der er indbygget i profmærkernes topmodeller. Jeg er endnu ikke blevet snydt på den måde.

Topmålet af elendig discount var en stor kuffert med bor, bits osv fra HN på tilbud til godt 100 kr. Borene var skæve, de små 2 og 3 mm bor knækkede konstant og kunne dårligt bore. Nogle bits var så dårlige at bit'en ikke kunne gå i kærven på skruerne. Det er mig ubegribeligt hvordan man vil være bekendt at sælge sådan noget bras som overhovedet ikke virker. Når man har haft 10-15 lignende oplevelser bliver man forsigtig. Eksempel: lige nu står jeg og mangler 10-12 karmskruer. HN sælger en æske med vel 50 stk. for omkring 100 kr. Ellers koster de nemt 10 kr. stykket andre steder. Jeg TØR simpelthen ikke købe de billige i HN - jeg er reelt bange for at konstruktionen ikke holder eller de viser sig umulige at skrue i. De skal holde 2m reglar op ad en mur som støtte til beklædning på et skur, så holde om 5 år skal det!
Jeg er nok overvejende enig med Papa i udsagnet " Gode, billlige produkter tilpasset en almindelig gør-det-selv bruger findes mig bekendt ikke rigtig på hylderne i øjeblikket.". Dog tror jeg at det lysner, og pudsigt nok så skal æren nok tilskrives discountprodukterne. Ligesom på mange andre områder, så har producenterne af kvalitetsmærkerne erkendt at der er grænser for hvor høj en pris man kan tage for navnet alene. (Jeg nævnte tidligere min tykkelseshøvl, som er gået fra 7-8.000 for 3-4 år siden, til godt 4.000 idag.)

Mon ikke der er lidt "medicin" i værktøjsverdenen? Medicinalselskaberne er jo blevet presset, nu hvor mange af deres gamle patenter er udløbet, og kopimærkerne kan sælges lovligt.

Jeg tror at det samme vil ske med el-værktøj, for det er allerede sket med seriøst håndværktøj. Havde Stanley f.eks. stadig haft de patenter på Baileys standard jernhøvle som de høbte af ham i sin tid, så havd prisen nok været værre idag. Istedet kan man købe ret gode indiske kopier (ikke dem du kan få hos Silvan, osv., - du skal nok prøve at se på www.dick.biz ell. www.feinewerkzeuge.de i Tyskland), og det sikrer at originalerne (og luksuskopierne) både er i topkvali og til lav pris.

Et passende eksempel er det stykke superværktøj der generelt kaldes en "kombinationsvinkel" (du kender nok typen: sort, støbt greb, med en lineal der kan skydes frem og tilbage - i fuld model udstyret med 360 graders vinkelanslag og centersøge-vinkel):

[LIST]
[*]Billigste version koster vist ca. 50kr hos HN
[*]En "skrabet" model i plast, koster ca. 60kr. hos Carl-Ras (http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/maalevaerktoej/vinkler/kombinationsvinkel/)
[*]Dyreste version er nok en ægte Starrett (amerikaner), som betales med 1000-kronesedler, - eller ihvertfald 240€ (http://www.feinewerkzeuge.de/combi.htm)
[*]Bedste pris (seriøse, slebne støbegodsdele, matforkromet lineal, osv.) koster omkring 400kr (ca. 50€) (http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/4634f6e300659db6274050f336090678/Catalog/1076)[/LIST] Køber du modellen fra HN, så kan den fixes til rimelig præcision på et par timer. Linealen er ok (stiv, præget grafik og få reflekser), og egentlig hele prisen værd! De støbte dele er desværre i noget letmetalstads, så selvom man retter dem op, så skal de behandles varsomt. 360 graders-anslaget er for viderekomne, så jeg vil ikke beskrive de 3-4 tricks jeg brugte for at få det gjort brugbart.

Køber du Starrett, eller den næstdyreste version, så er prisforskellen
næsten 1.500kr - men kvalitetsforskellen kan næsten kun måles i smagsnuancer (markering på lineal, overfladebehandling, osv.) og navnet.

Årsagen til at den (principielt) samme vinkel kan fås i så mange versioner, er at patentet er udløbet. Min personlige intuition er, at den rigtige pris på en kvalitetsversion af denne vinkel, er de ca. 400kr. Blev der solgt tilstrækkeligt mange, kunne den måske komme længere ned, men omsætning er jo også en faktor.

Dette eksempel er kun et af mange jeg kunne nævne, - men mest om håndværktøj, så det interesserer nok ikke så mange ;-)

Men når det drejer sig om el-værktøj, så vil jeg (uden at have gravet særligt dybt i emnet) tro, at patenterne også hersker over en del af forskellene her. Når Østen har fået øvet sig med alle de discountprodukter der købes idag, og når de kendte produkters patenter udløber, så vil der komme den samme revolution i el-værktøjets priser. Og til den tid vil taberne (økonomisk set) blive den gruppe der svarer til dem der idag stadig vil have en original Starrett-vinkel ;-).

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Meget enig i Sven's betragtninger - det er også min fornemmelse at kvalitetsværktøj er ved at falde i pris. Ligesom discounterne snyder os med kvaliteten, har profmærkerne længe lukreret på at håndværkerbranchen betaler prisen og dermed snydt på prisen.

Man ser også at profkatalogerne i Stark og Xl efterhånden har ikke så få rigtig gode tilbud på pro el-værktøj (og andet værktøj for den sags skyld). også tak for de gode links.

Ang. køb i Tyskland, så sparede jeg 1.300 på min Makita bore-skruemaskine. jeg har siden chekket ikke så få produkter - de fleste koster det samme i DK - jeg tror jeg sparede 100 på en Bosch rundsav til 900 i Bauhaus.

Mht priser i Tyskland, så check www.idealo.de - de linker til online butikker og har rangordnet produkterne efter deres pris. Eneste problem med Tyskland er at mange butikker ikke tager kreditkort og/eller ikke sender til Danmark. Det kan godt tage lidt tid at finde den rette butik, men er ofte besværet værd. Tager de ikke kreditkort så køb for guds skyld pr. efterkrav - så står du ikke med skægget i postkassen hvis produktet ikke dukker op. Har til jul købt et videocamera til ca. 4.000 - sparede ca. 2.000 ift Danmark.
Annonce
Jeg forstår ikke helt diskussionen?

Hvorfor ikke bare købe det bedste (altså dyreste) værktøj til jobbet - det vil jo altid gi' det bedste resultat?

Personligt hælder jeg til Festo - der er aldrig problemer med det - og så passer det hele sammen! Det ser også bedre ud i værkstedet når alt er pakket væk i de grå kasser.

Jeg har lige købt den nye TDK15.6 akkuboremaskine - jeg har i forvejen den "gamle" 12v'er, men den vil jeg ikke bruge til de grove opgaver, så nu er det perfekt med to.

Jeg købte den store kap/gærings sav her før jul (KS120EB). Det er primært til lister, billedrammer og lign. og den er superpræcis! Den ville jeg ikke bytte for en billigere HN-model.

Jeg forstår ikke dem der køber de billigere mærker - hvorfor spilde tiden med dårligt værktøj. Det er meget mere tilfredsstillende at arbejde med noget ordentligt!

Livet er for kort til dårligt værktøj!
Så har Håndværkeren fra Rungsted ikke forstået en skid af det som mange skriver!!

For at give en forklaring: Lad os antage at du skal have gravet hele haven op.

Du har 2 valgmuligheder. 1: Køb en legetøjsskovl i Fætter BR. Eller 2: Køb en god ergonomisk skovl. Hvad ville du vælge? (Og nej, en bobkat er ikke med...;-))

Nu tager vi så den del du åbenbart ikke forstår.
Lad os igen antage et hypotetisk problem. Du skal have savet 2 cm af en gardinstang. Efter denne operation skal du aldrig mere save. Eller måske engang om 2 år når træet hænger ind over naboens hæk, skal du save en gren eller 2.
Nu får du igen 2 valgmuligheder. 1: Køb en Super-Mega-sej og velfungerende sav der både kan skære i vinkel og pudse enderne bagefter. Denne maskine koster i omegenen af en træls uges arbejde.
Valgmulighed nummer 2: Du drøner ned i harald dyt-båt og flotter dig ved at købe 3 save til en 100-mand. De ligner ikke noget smart som ungerne ville lege med, eller en tyv ville stjæle. Men nu har du 2 at give væk af. Og ellers kan du bare kassere den du har brugt, helt uden at ærge dig over prisen.

Når jeg køber værktøj tænker jeg mig altid om flere gange! Jeg har selvfølgelig købt noget der var for billigt. En lille æske med et cykel-reperationssæt i FAKTA. De dækjern kunne bøjes med en finger...

Men ellers skal man, efter min mening, vurdere opgaven/opgaverne inden man køber. Hvad skal værktøjet bruges til. Og hvor mange gange?

Vi døjer lidt med samme problem i varmepumpernes verden. Hvordan skal jeg sælge et anlæg til 18000 til en mand, når han kan købe et anlæg i Bilka til 2000.
Jeg plejer at sammenligne det med biler. En Trabant har 4 hjul og kan køre dig frem og tilbage. En Mercedes har 4 hjul og kan køre frem og tilbage. Hvis du er ligeglad med udseendet og farten, og iøvrigt ikke mener at navnet er af betydning, synes jeg godt man kunne vælge Trabanten. Du må så bare ikke sætte store krav til komforten.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Så du vil hellere grave din have op med en skovl fra BR og køre rundt i en Trabant mens du deler ud af lortesave, som ingen gider ha'?

Svar på spørgsmål 2: Køb den fede sav - den er tjent hjem efter 4 huller på Simons Golf Klub ;o)

Bevar Whiskeybæltet!
Citat fra Bjørnen

min kære fader er en ihærdig gør det selv mand og lidt af en snob så hans hobby værktøj skal jo være det bedste det vil sige Dewalt og Festo og alt ære og respekt for ham så er det noget lækkert værktøj at arbejde med ----- så jeg er nu den lykkelig ejer af sådan en sav til en 6 del af prisen som min fader har givet for sin hvor der står Dewalt på siden.quote]

Hvorfor låner du ikke hans værktøj hvis han har det hele.. skal du lave fodlister for evigt....

for så ville en dewalt sav da hurtigt kunne betale sig alligevel... :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
[Indlæg slettet]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også