Hvorfor købe de dyre mærkevare

Hej til alle...
ved hurtig gennemgang af den ugentlige tilbudsavis fra Aldi så jeg at de havde et sæt med 18 volt 2 amp akku skrue maskine og akku rundsav med 2 batterier til den nette sum af 699 kr.
hmm... tænker man så gu ve om man ikke lige skulle kigge lidt nærmere på det og som sagt så gjort og det endte med at jeg gik hjem med et sæt.
her kommer lige en lille for historie...
min kære fader er en ihærdig gør det selv mand og lidt af en snob så hans hobby værktøj skal jo være det bedste det vil sige Dewalt og Festo og alt ære og respekt for ham så er det noget lækkert værktøj at arbejde med men det er bare så forbandet pisse dyrt og hvis man ikke er prof så er det meget svært at forsvare over for hustruen hvorfor man er nødt til at have en akku skrue maskine til 3500kr. for at hænge en krog op til viskestykkerne
nå men for at vende tilbage til historien så kom jeg hjem med mit nye indkøbte sæt som ved nærmere gennemsyn mindede det ufattelig meget om et ligende sæt fra Dewalt og efter at jeg havde ladet batterierne op og skrumaskinen skulle stå sin test tabte jeg både næse og mund for den kørte lige så godt som min faders til 3500kr.
helt chokeret over min ny indkøbte maskine ringede jeg til impotøren som er H.P værktøj i Børkop for at høre om man evt kunne købe en lyn oplader for den lader der kom med sættet tager 1½ time om at oplade og det er jo lidt langt tid hvis man ikke lige har husket at oplade batteriet inden man skal bruge maskinen.
men hos H.P værktøj kunne man desvære ikke hjælpe med en hurtigere oplader men så var det jeg tænkte at når jeg nu havde dem i røret så ville jeg høre om de ikke havde en kap/gering sav med teleskop idet at jeg skal sætte høje fodpaneler op i min lejlighed og dem man kan købe i silvan ikke har en bred nok sav dybde 20 cm og hvis man skal ud og købe en med teleskop så er det de dyre mærker som koster mellem 3500-5000kr
og gu hjælpene om de ikke havde sådan en og han fortalte mig hvor jeg kunne købe den i mit lokal område samt et tlf. nr til bygge centret og et navn på hvem jeg skulle snakke med og en pris som var mellem 1500-1600 kr.
men jeg var så heldig at de havde tilbud på den til 1198kr.
så jeg er nu den lykkelig ejer af sådan en sav til en 6 del af prisen som min fader har givet for sin hvor der står Dewalt på siden.
så hvis i mangler el værktøj så prøv at ringe til H.P værktøj i Børkop og hør om de impotere det for det er sgu gode sager de har til billig priser
VH

------------------
Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej til alle... ved hurtig gennemgang af den... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her i weekenden var jeg igang med at slibe nogle svejsninger ned, med en vinkelsliber til kr. 49,95. Jeg havde sat en lidt for stor skrubskive på den og kørte lidt rigeligt hård på, så jeg kvalte maskinen flere gange. Da den begyndte at ryge, smed jeg den i skraldespanden og tog blot en anden af de maskiner til 89,50 jeg har i reserve. Det holdt så og arbejdet blev færdiggjort, stadig med maskiner til superlav pris. Den billige har holdt til mange andre, mindre hidsige opgaver, før dens sørgelige endeligt.
Jeg gider ikke engang reklamere den, den har tjent mig fint.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra oakley

Jeg har med stor interesse læst de tildligere tråde vedrørende akku boremaksiner.

Jeg står og skal købe en akku boremaskine og mærker som DeWalt, Makita, Metabo, Bosch bliver nævnt - men hvad med Hilti?

Jeg er ikke prof håndværker men skal bruge den løbende samt ca. 2 gange om ugen og ønsker en god maskine.

Hvad skal jeg vælge?


Hilti er kanon kvalitet, og mere og mere brugt af håndværkere igen (har altid været kongen inden for borehammer) men deres accumaskiner er netop IKKE store, tunge og uhandige, som stort set alle de andre. men stadig enormt stærke, og batterierne er også i top.
Gammel tråd, - men den er vist værd at holde liv i ;-)

Som en af mine gamle mestre sagde: "det rigtige værktøj er det halve arbejde, - men dobbelt så meget værktøj giver også dobbelt så mange bekymringer!"

Hvis du skal lave en simpel fas på et køkkenbord, så vil jeg da gerne vide hvilken kvalitetsforskel jeg får ud af en Festo, i forhold til Harald Nyborgs discountfræser ... jeg har været ude for at begge modeller har sluppet en bit, så den løb ned i emnet!

Som KTM skriver, så bør man veje sine behov på en sølvvægt, og så fordele sine investeringer med omtanke.

Min personlige oplevelse er, at det paradoksalt nok er sådan at en professionel faktisk kan få lige godt resultat med billigt og dyrt værktøj, fordi det billige virker ok, hvis det bare anvendes korrekt i forhold til opgaven. Og gu' er Festo savlende lækkert, men det er altså snedkerværktøj, så hvorfor købe det til tømrerarbejde?

Og hvad skal al den snak om Black&Deckers gule serie - eller DeWalt, som den vel er bedre kendt som - til for? Jeg har en XRP som bliver annonceret som en stærk maskine med metalgearhus - jo-tak, min bare r.., - alu udvendig og stål indvendig, men "gearkassen" sidder i en plastik-rør-bøsning som leder pinden der styrer momentjusteringen, og den kan flække, og så måtte jeg lige skifte hele gearkassen (350, - + moms!) for at få det plastikrør udskiftet!

Ok, - DeWalt er måske bedre end Black&Deckers orange serie, men der er altså lidt for meget hype om mærket, og for mig rangerer det altså kun (men det er også en god placering ;-) )på linie med Metabo.

Topkarakter går i min bog til Makita, Fein, Hilti og blå Bosch ... selvom Makita og blå Bosch vist er ved at gå lidt rigeligt ind i pop-konkurrencen med DeWalt, Hitachi, etc., og tror at fartstriber øger kvaliteten?!.

Runner-ups er Metabo og DeWalt ... de har alle tre enkeltværktøjer som hører til i toppen (f.eks. Metabos lakfræser), men denne placering er generel. Hvad Metabo angår, så er det svært at vurdere om de søger at trække sig selv op på pro-niveau igen med købet af Electra-Beckum, eller om det er EB der skal ned på semi-pro niveau ... men det er jo stationære og semi-stationære ;-)

På sidelinien ligger nogle mærker som kun har enkelte bemærkelsesværdige specialer, - det gælder f.eks. Skils rundsave, som bare er et af de bedste all-round køb jeg kender.

Festool ligger lidt udenfor, - de er på den ene side absolutte topværktøjer, men på den anden side anser jeg dem for at være rendyrkede snedkerværktøjer (mig bekendt har de vist ikke engang en slagboremaskine i deres sortiment?), og hvem ville nænne at tæve en lækker dyksav igennem en gang gammel puds, søm og forskalling for at fjerne en gammel skillevæg? Så skal man altså enten have både sin Festool og en "demolition grade" Skilsaw med i vognen, eller vælge at nøjes med sidstnævnte og en ekstra klinge ...

Et aktuelt outsider-mærke (uden at genere nogen, men det er altså ikke så almindeligt og jeg kender det ikke selv) er Milwaukee. Prismæssigt og forhandlermæssigt ligger de i top-segmentet, men om de skal være top eller runner-ups må jeg fdoreløbig overlade til andre at bedømme.

Og det var så én måde at vurdere aktuelle dyre mærker i el-værktøj på, men det er naturligvis en subjektiv vurdering, og baseret på at min anvendelse er ret hård ved værktøjet (jeg har næsten altid noget nedrivning involveret i ethvert projekt) og at mit præcisionsniveau ude på pladserne overvejende er på tømrerniveau (snedkeropgaver tager jeg helst hjem i værkstedet på de store maskiner).

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jeg har tidligere skrevet om mine erfaringer med både discount- og lavprisværktøj. Jeg er ved at lægge 35 m2 fliser i haven. Købte en vinkel i HN til 170 kr. på 1,5x1,5 meter. Den kom retur idet den var pivskæv - ca. 3-4 cm fra den ene ende til den anden. TOTALT ubrugelig - den kan ødelægge et byggeprojekt i ukyndige hænder.

Eksempel 2: købte for et års tid siden en Alpha-Tool 23 cm vinkelsliber inkl. skiver til skæring i beton og metal. Skiven til beton kunne stort set ikke skære de små belægningssten over (14x21x6cm). Jeg fik med stort møje og besvær skåret 2 stk. Nu har jeg købt en Bosch til 900 kr. på tilbud og en ordentlig diamantklinge. Det er som at skære i smør - det fungerer altså. Et sidste problem med Alpha Tool maskinen var at startknappen hurtigt blev næsten umulig at trykke ind - det krævede 5-6 forsøg hver gang. Det er så typisk at det dårlige værktøj for det første er vanskeligt at arbejde med pga uheldige detaljer i værktøjskonstruktionen og for det andet at kvaliteten i arbejdet lider.

Det er sådan, at med billigt værktøj er formålet at producere det billigt og ikke at man skal kunne arbejde fornuftigt med værktøjet. Det eneste der prioriteres er pris mens det for gode produkter er kvalitet og holdbarhed.

Længere er den ikke. Jeg er ikke hverken rigere eller fattigere end andre, men om fx en vinkelsliber koster 500 kroner mere for kvalitet - er det ikke temmelig ligegyldigt?
For det elelktriske værktøj er det da sikkert rigtigt, - som Papa skriver - at der er en stor chance for at en discount maskine ikke virker når man kommer hjem med den, men det er vel ligesom med Ikea-møbler og manglende fittings ... jeg hører meget om det, men har altså ikke selv oplevet det.

Og når det så ellers virker, så er udbyttet såmænd i overensstemmelse med prisen, hvis man bruger det rigtigt. At du får dårlige skæreskiver med, ved køb af en discount-vinkelsliber, betyder jo ikke at samme vinkelsliber ikke kunne have skåret ligeså godt, hvis du havde ofret en ordentlig skive på den. For til forskel fra elværktøjet,
så er der ingen genvej med de arbejdende "stumper" på værktøjet ... billige stumper (bor, skiver, klinger, bits, osv.) er generelt dårlige stumper.

Men som jeg skrev, så er det i høj grad også et spørgsmål om fagkendskab, der afgør om det går godt at købe billigt værktøj. Ja, i en del tilfælde kan fagkendskab betyde at man helt dropper at købe det billige, og istedet bruger en eller anden gammelkendt håndværkerløsning - f.eks. at lave en 3-4-5 (sidernes proportionelle mål) trekant af snor, istedet for at købe en stor og billig - men skæv - vinkel hos HN.

Jeg har selv købt meget billigt - og umiddelbart uanvendeligt - værktøj i tidens løb. Men en nittet vinkel til 15 kroner kan jeg rette op til god nøjagtighed på 5 minutter. En kopi af f.eks. en Stanley/Bailey #4 høvl, kan af og til købes for en halvtredser, og bruger man det samme beløb i sandpapir og et par timers arbejde, så er høvlblokken ligeså god som en original til 7-900 kr - selvom man så må prøve at skaffe et ordentligt stål på et loppemarked el. lign., for den bløde standardklinge i bondejern, kan man ikke gøre noget ved.

Hvis 500,-kr er et overskueligt beløb i ens økonomi, jamen, så køb dog noget kvalitet. Men jeg har da været hårdt på spanden flere gange i mit liv, og f.eks. dengang da jeg startede som entrepenør, så var det altså ikke af fornærethed at jeg købte superbilligt værktøj - der var bare ikke råd til andet.

Og selvom det ikke er min situation idag, så respekterer jeg at andre kan være nødt til at spare, og er der nogen der har brug for lidt råd med discountstumper, så synes jeg de skal komme frit frem og bede om hjælp, fremfor at skamme sig over deres køb.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Annonce
Om ikke andet, så har ALDI dog en god returpolitik.
Købte selv en 12" kap-geringsav for et par år siden (ca. 1900,-) En af mine venner fik modellen af svigerfaderen (der er prof tømrer/snedker), så på hans varme anbefaling købte jeg også én.

Den blå røg slap så ud af maskineriet, da maskinen var 22 måneder gammel (og kun havde lavet relativt få lette snit).
Jeg fik (2 dage før 2 års dagen) valget mellem en ny, eller pengene retur.
Jeg fortalte, at der naturligvis måtte være tale om en konstruktionsfejl og at jeg derfor ville være klart bedre stillet ved at få pengene og spæde ca. det dobbelte i at købe en DeWalt vendbar rundsav.
Dét gjorde jeg så og har intet fortrudt - der er bare mange klassers forskel mellem bambusmodellen fra ALDI og prof maskineriet fra DeWalt.

Jeg MÅ lære at huske, at det rigtige værtøj jo nu engang ER mindst det halve arbejde!!!

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Begrebet "det rigtige værktøj er det halve arbejde", refererer mig bekendt ikke til hverken mærket eller kvaliteten på værktøjet, men til selve værktøjet.

At f.eks. afslutte en fals ind i et hjørne hvor din falshøvl ikke kan nå, kan gøres langsomt med et stemmejern, eller hurtigt med en simshøvl uden næse. Om den simshøvl er en Stanley, et supermærke eller en indisk discountkopi, ændrer principielt ikke på arbejdsbesparelsen.Og hvad el-værktøj angår, så gælder det samme: om det er discount fra Aldi, halvprofessionelt som DeWalt, eller topkvalitet som Makita eller Festo, så ligger forskellen ikke i mærket, men i arbejdsbesparelsen imellem en fuchswans og en afkorter.

Jeg har en 4" vinkelsliber fra HN til 100,- kr. som har klaret pladearbejdet for 6-7 bilsyn (forskellige biler), overlevet en hel del VVS-nedrivning, er belevet brugt til skæring og slibning ved diverse stålkonstruktionsopgaver, mv., igennem de sidste 3 år. Samme niveau gælder for en discount-overfræser, en varmepistol, en stor vinkelsliber og en betonhammer/slagboremaskine. I samme tidsrum har jeg haft en DeWalt XRP akku-slagboremaskine og en Bosch el-høvl der er steget af overfor lidt tungere opgaver.

Jeg smider med glæde penge ud på Festo og Makita idag, men jeg er så sandelig også bevidst om at der ikke er et rimeligt forhold imellem det jeg betaler, og det jeg får for pengene. Når et el-værktøj brænder af på et job, så koster det mig den samme tid at køre til forretningen med en Festo, som med en discount - forskellen er, at med en discount, så kan jeg vælge at købe en anden discount for en bøjet femøre og tage tilbage og blive færdig med opgaven, men med Festoen, så må jeg vente på min garantireparation før jeg kan gå videre.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Der er nu ofte sammenhæng mellem kvaliteten af der rette værktøj og så kvaliteten af det udførte arbejde, tænk fx. på slid i lejer. Slør og slug gaver ikke præcisionen.
Desuden er der holdbarheden (min Metabo skruemaskine fra sidste år erstatter min Makita som har fulgt mig siden 1988, en del af tiden også br
ugt professionelt!). Jeg havde en ultrakort affære med en skodmodel fra Silvan, men det var kun få uger inden den blev skrottet, så jo
:

Jeg MÅ lære at huske, at det rigtige værtøj jo nu engang ER mindst det halve arbejde!!!

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
To ting:

For det første, så skal lejer være meget slidte, for at skabe problemer i almindeligt bygningshåndværk. Som jeg har nævnt tidligere, så mener jeg kun at der er ét mærke i elektrisk håndværktøj som kan lave rimeligt snedkerarbejde, og det er Festool. Men i hverdagens byggeri taler vi altså tømrer- og ikke snedkerarbejde, og dermed ikke præcision i tiendedele af en millimeter. Eller sagt på en anden måde: en tømrer saver opmærkningsstregen væk, mens en snedker vælger hvilken side af stregen der skal saves på ... småting (under en mm), som ikke betyder noget for et tag, men gør forskellen på om f.eks. et møbel bliver stabilt.

For det andet, så starter præcisionen - eller rettere: den konstruktionsmæssige nøjagtighed - længe før værktøjet. Hvorfor bruge et superpræcist værktøj, hvis du alligevel mærker op med en tømmerblyant, der sætter en streg på en millimeter eller halvanden? God konstruktionsskik er, at vælge det præcisionsniveau som passer til opgaven - om man bygger huse eller altertavler. Tænk f.eks. over at der findes tre forskellige tolerancer: plus, plus/minus og minus ... nogle gange må et emne gerne være for langt (men ikke for kort!), andre gange er det omvendt, og endelig er der den mulighed at det må svinge både op og ned i mål ... men de to første muligheder er faktisk de vigtigste at overveje ved hvert eneste konstruktionsmål.

Hvis værktøjet var vigtigere end konstruktionsteknikken, så havde pyramiderne nok ikke stået idag ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Det handler vel ikke så meget om hvad for noget værktøj der er godt men lige så meget om hvilken person man er...

Jeg kan lige så godt være ærlig og sige at jeg HADER billigt værktøj fra Aldi og silvan mv. Ikke fordi jeg bruger mit værktøj meget men fordi oplevelsen af kvalitet er det halve af oplevelsen... Så vil nogen sige at billigt også kan være kvalitet men jeg har aldrig oplevet en skruemaskine der kører lige så godt som min makita eller min blå serie borehammer fra bosch... Jeg kunne aldrig drømme om at købe fx en vinkelsliber velvidende om at den med 80% sikkerhed ikke vil overleve opgaven og at den måske skal byttes op til 3 gange... Det står min tålmodighed simpelthen ikke til...

Dertil skal det siges at jeg udnytter enhver chance til krejle mig nyt værktøj - fødselsdage og jul er jo oplagte til at anskaffe sig noget godt hvis ens kæreste gerne vil forkæle en lidt... Det er sku bedre end et par nye sko eller sweater for det kan man altid selv købe... (smart ikke for man få aldrig lov til at bruge 900.- på en boremaskine men et par sko og en trøje må man gerne)

Mit motto er "Man kan spare sig fattig"
Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også