Motor smed vandet

Hej bådfolk.

Jeg skulle tidligere på året, sejle en lille tur. Der skete så det at motoren hurtigt blev varm. Det viste sig at den havde smidt vandet.

Jeg har efterfølgende testet motoren ( en perkens på 55 hk ), uden at kunne finde fejl eller utætheder. Dog uden at køre den varm i meget lang tid.

Min altvidende far mener det må være termostaten der har en periodisk fejl. Hvilket jeg synes lyder meget logisk. Spørgsmålet kommer så her: Er det ikke den eneste / mest logiske forklaring, på hvordan den kan smide 7 liter vand på ½ times sejlads ! Havde dog en længere tur, dagen før, hvor den kunne have smidt en del af vandet.

Vh TC
Hej bådfolk. Jeg skulle tidligere på året, sejle... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I al almindelighed bestemmes mastens hældning af bådens opførsel . Er båden meget luvgerrig ( forsøger at gå op i vinden ) flytter man masten lidt frem. Er den helt fremme for neden uden det er ok, kan man flytte toppen lidt frem for yderligere hjælp. Er båden lægerrig er det omvendt, det er altså ikke ligegyldigt for sejlegenskaberne hvordan og hvorledes. Nb. en båd skal være svagt luvgerrig, men ikke så roret nærmest står på tværs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Min mastefod står fast der hvor den engang blev sat i Frankrig.. Jam har en meget kort køl og er kun 90 cm dyb og derfor meget jolleagtigt på roret. Roret går næsten lige så dybt. bag kølen er der en lillle ca 40 cm lang og 10 cm dyb finnekøl.
Måske jeg skulle hælede masten 1 til 2 cm. bagover.. for den virker ikke luvgerrig.. men vil meget gerne til begge sider.. dog ikke på en gang.. men det er svært at mærke når den er så levende..
Hvis jeg prøver at tænden en smøg, så er Jam helt ude af kurs inden jeg har tændt den..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu skal vi jo heldigvis heller ikke danse. Der er mange teorier om hvor stram en rig skal være, men det vigtigste er om masten er lige under sejlpres, for det er sejlet syet efter, og hvorfor skulle du ikke kunne tjekke det under sejlads, der er da mange steder med høvlet vand i dit område. og den skal være lige i begge retninger under begge halse, så godt du nu kan. Sådan er det, om du så gider er op til dig.
Så lige et nyt indlæg fra dig. Det er vigtigt at båden løber i vinden, hvis rorpinden slippes. Løber den den anden vej får du du jo en kovending/bomning, som kan være meget farlig.

ErikChristensen 
Det gider jeg.. næste gang vi er ude er det med 13 nøglen fremme... tak..

Svendborg

Når nu du har fået det hele på plads, så husk når du afrigger, nøjes med at løsne den ene side, og tæl og skriv ned, hvor mange omgange du løsner, så er det let at finde samme indstilling igen, men tjek lige en gang igen til næste år.

ErikChristensen 
Annonce
hehe det har jeg prøvet.. men det går der altid ged i.. tilgengæld har jeg fundet ud at jeg kan spænde forfaldet til stævnen og løsne forstaget og lægge masten lidt bagover og så tage vanterne af... uden at løsne dem.. så er det kun hældningen.. alligevel er der jo lidt finjustering..

Svendborg

Hej Lynæs.

Jeg kan da godt smide et par billeder på senere. Men mastefoden er ikke så intressant. Den består bare af en solid jernramme med træ i, hvor der er stemmet ud til masten. Bunden af masten er blevet belagt med gummi, så den står godt i alle retninger. Hele herligheden er så blevet boldtet fast i cementgulvet, hvor der skal lægges nyt gulv på snarest.

Men jeg vil gerne lægge et billede på, af det sallinghorn jeg har sat på. Ved lejlighed. Jeg er nemlig lidt i tvivl, om jeg vil føre wirene helt ned til dækket. Eller midt på de eksisterende vant til masten, der er temmelig kraftige. Er det volapyk, eller er den løsning set før. (er måske nemmere forklaret med billedet, i en ny tråd)

Vh. Thomas C
volapyk, helt sikkert

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere