Lynæs.. skriver vi ikke det samme.. lodret mast.. ??

Du har bare en mere teknisk forklaring..
Da jeg startede med at sejle sejlbåd for ca. 10 år siden var det næsten hver anden båd der havde masten hældt bagover - og det var så tydeligt når man kiggede ud over en havn..
Idag står næsten alle master lige op.. eller så lidt bagud at det faktisk ikke synes.
Jeg syntes at det er et større problem at nogle sætter masten så den ikke står "rank".. men er spændt så den bøjer eller buer.. det kan være toppen der hælder lidt til den ene side eller midten der buer ud...
Når du og andre bruger det rigtige udtryk.. og ikke kommer med en forklaring .. går jeg lidt bagud af dansen.. og forstår ikke hvad der menes.. (ikke den du lige er kommet med)
Jeg syntes det kan være svært at sætte en mast rigtigt på..
Hvilke vanter skal stå mest spændt.. (på en 7/8 rig tror jeg det hedder) over/topvant eller under/midtervant.
Jeg forstår heller ikke helt princippet i at den ene vant godt må blive slap .. det må være på læsiden eller?
Og jo.. jeg har læst "sejlads for dummies" og John Mast's bog "sejl og rig" men det er ikke altid let at omsætte det til virklighed.
Sejlads for dummies burde være oversat til "sejlads for begyndere" den amerikanske titel er lidt negativ på dansk. Men en ting det gentager utroligt mange gang er "er du i tvivl, så slæk ud"
Jeg har været så heldig nogle få gange at de gamle knarke i Brøndy Havn har taget med mig ud og lært fra mig.. det er der man har lært mest..