Motor smed vandet

Hej bådfolk.

Jeg skulle tidligere på året, sejle en lille tur. Der skete så det at motoren hurtigt blev varm. Det viste sig at den havde smidt vandet.

Jeg har efterfølgende testet motoren ( en perkens på 55 hk ), uden at kunne finde fejl eller utætheder. Dog uden at køre den varm i meget lang tid.

Min altvidende far mener det må være termostaten der har en periodisk fejl. Hvilket jeg synes lyder meget logisk. Spørgsmålet kommer så her: Er det ikke den eneste / mest logiske forklaring, på hvordan den kan smide 7 liter vand på ½ times sejlads ! Havde dog en længere tur, dagen før, hvor den kunne have smidt en del af vandet.

Vh TC
Hej bådfolk. Jeg skulle tidligere på året, sejle... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den bøjer bagud åbner du agter af sejlet og lukker luft ud... For nogle år siden var der mange der hældte deres mast bagud. Men når man kigger i de forskellige havne på de forskellige både idag står næsten alle lodret.. Hvis den hælder bagover skal det kun være nogle ganske få procent. Tror faktisk den vil sejle bedst hvis den er næsten 100 % lodret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er godt nok nogle spøjse forklaringer gom kommer med, tidligere havde en del både det man kalder brøkdelsrig, hvor forstaget gik f.eks. 7/8 op på masten, og mastekrumning kunne justeres med agterstag, det gav et mindre forsejl. og mulighed for at åbne kappen i storsejlet i stedet for at rebe. Masten stod ofte en del bagover, idet man mente det var gavnligt. Vore dages både er ofte toprigget med en stiv mast, som helst ikke skal kunne gi' sig, de hælder som regel ca et par cm agterover. Nu var der her tale om en gaffelrig, som nok står omtrent lodret, og problemet med at få åbnet kappen utilsigtet
ordnes jo nemt ved at totte lidt op på gaffelophalet. ( hedder noget andet, jeg ikke lige husker )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
"Pighalet" Min gode Lynæs !
Og det er rigtigt at på en gaffel rigget båd skal masten stå lodret, der findes dog en enkelt type hvor masterne (Ketch) ligger 15 grader agter ud.

V.h. Håndværkeren
Lynæs.. skriver vi ikke det samme.. lodret mast.. ?? wink
Du har bare en mere teknisk forklaring..
Da jeg startede med at sejle sejlbåd for ca. 10 år siden var det næsten hver anden båd der havde masten hældt bagover - og det var så tydeligt når man kiggede ud over en havn..
Idag står næsten alle master lige op.. eller så lidt bagud at det faktisk ikke synes.
Jeg syntes at det er et større problem at nogle sætter masten så den ikke står "rank".. men er spændt så den bøjer eller buer.. det kan være toppen der hælder lidt til den ene side eller midten der buer ud...
Når du og andre bruger det rigtige udtryk.. og ikke kommer med en forklaring .. går jeg lidt bagud af dansen.. og forstår ikke hvad der menes.. (ikke den du lige er kommet med)
Jeg syntes det kan være svært at sætte en mast rigtigt på..
Hvilke vanter skal stå mest spændt.. (på en 7/8 rig tror jeg det hedder) over/topvant eller under/midtervant.
Jeg forstår heller ikke helt princippet i at den ene vant godt må blive slap .. det må være på læsiden eller?
Og jo.. jeg har læst "sejlads for dummies" og John Mast's bog "sejl og rig" men det er ikke altid let at omsætte det til virklighed.

Sejlads for dummies burde være oversat til "sejlads for begyndere" den amerikanske titel er lidt negativ på dansk. Men en ting det gentager utroligt mange gang er "er du i tvivl, så slæk ud"
Jeg har været så heldig nogle få gange at de gamle knarke i Brøndy Havn har taget med mig ud og lært fra mig.. det er der man har lært mest..

Svendborg

Jeg mente da ellers jeg skrev at man ønskede at kunne krumme masten for at henholdsvis flade sine sej hule dem , åbne kappen for oven så sejlet ikke trak der, det mest iøjnefaldende eks. er folkebåden, som ikke kan rebes, masten ville brække, men hvor sejlet med justering af masten gøres ineffektivt mere eller mindre. Den slags brøkdelsrig bruges nu om dage til både hvor farten er højt prioriteret, men kræver en del trimning undervejs. Hvis du ser en mast der krummer bagover i toppen, er den også tyndere i toppen og sejlene er syet efter masten. Turbåde har en stiv mast, som kun justeres ved søsætning, bortset fra agterstaget, som skal holde forstaget stramt.
Når du skal justere din mast, sætter du den som du mener, hejser et målebånd af stål og indstiller så top vanter er lige lange og lidt stramme. Undervanterne justeres så masten er lige. Så sejler du en tur, får en til at ta' roret kikker op ad din mast. Er den lige/falder toppen mod læ/ligner den et S, så er det nu der skal justeres så den er så lige som muligt. Husk at hvis du justerer i meget varmt vejr, kan det blive meget stramt i kulde. Det skulle ikke blive et problem med din lille mast, værre for dem, der har 4-5 strut deropad.

ErikChristensen 
Annonce
Den type rig hedder en brøkdelsrig, 7/8 eller 21/23 dele er kun for at fortælle hvor højt forstaget er anbragt. Vanter og stag bliver slappe i læ side, det er helt normalt.

ErikChristensen 
Så fik jeg rykket masten lidt tilbage, men jeg har ladet den hælde lidt agterud. Kom i tanke om at mastens hældning kan ændre sig lidt med fuld sejlføring.
Ellers må jeg jo bare justere lidt mere. For det er vel heller ikke godt hvis den hælder den gale vej!

Enden på historien med thermostaten bliver nok at jeg piller den af. Hvis jeg ikke bare skifter den (for at lave fejlfinding), tester jeg den i kogende vand med et thermometer i. Kun fordi jeg er en pilfinger.

Vh Thomas.
Er "pilfingre" ikke dem der lære mest her i livet, som 10 årig skulle jeg liiige se hvorfor mine forældres vække ur kunne gå, så det blev splittet ad og samlet igen uden at tage skade af det !

Håndværkeren
Sku' vi ha' et billede af vidunderet ? Til illustration af emnet gaffelrig.

ErikChristensen 
Lynæs jeg ved godt jeg kan være lidt tung at danse med.. sejle en tur for at se om den er lige.. med sejl oppe? kan man ikke se det på din bare ligger i vandet??
Jeg bruger storfaldet som jeg strammer op langs mastens hulk... men finder det ikke helt let...
Jeg har prøvet at få en til at hjælpe mig.. der blev den så stram at hele kahytten knagede når vinden tog fat og vi gik over små bølger.. så ud og løsne det hele midt i køge bugt..

Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere