Motor smed vandet

Hej bådfolk.

Jeg skulle tidligere på året, sejle en lille tur. Der skete så det at motoren hurtigt blev varm. Det viste sig at den havde smidt vandet.

Jeg har efterfølgende testet motoren ( en perkens på 55 hk ), uden at kunne finde fejl eller utætheder. Dog uden at køre den varm i meget lang tid.

Min altvidende far mener det må være termostaten der har en periodisk fejl. Hvilket jeg synes lyder meget logisk. Spørgsmålet kommer så her: Er det ikke den eneste / mest logiske forklaring, på hvordan den kan smide 7 liter vand på ½ times sejlads ! Havde dog en længere tur, dagen før, hvor den kunne have smidt en del af vandet.

Vh TC
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smidt vandet, hvorhen ? er det ned i bunden af båden ? eller har motoren drukket det ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har du undersøgt pm der kommer søvand til varmevekseleren?
Hvis ikke, evt. pga. en tilgroet si til indtag af kølevand, vil 55 hk hurtigt "koge" 7 liter væk.

Har du undersøgt om toppakningen er intakt?
Hvorledes ser olien ud?

Jeg tror desværre ikke din altvidende far ved alt. smile

Mvh.
bodker

Det kunne være interessant at vide hvad du mener med at den har smidt vandet ?
Er motoren ferskvandskølet ?

V.h. Håndværkeren
Har du tjekket om der var vand nok på da du startede første gang.. hvis den komme under en bestemt mængde vand koger den lynhurtigt resten væk..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Takker for indlæggene.

Der var flere spørgsmål, men det er jo heller ikke nemt at få alle oplysninger med første gang :-)

Jeg tjekker altid at der er gennemgang gennem varmeveksleren. Det der skete, var at det pludseligt ikke var til at se en hånd for sig pga. damp. Min formodning er at vandet fra overløbet, er løbet ud over den varme motor. Så jeg blev trukket ind af en venlig mand det sidst stykke.

Jeg tjekkede vandet inden den lange tur dagen før, der varede 6 timer, den sidste time i temmelig høj sø. Jeg har så siden ladet den køre en timestid, på min havneplads, uden at kunne konstatere utætheder.

Men måske den eneste måde jeg kan tjekke det på, er at ta en lignende lang tur. Nu synes jeg det er svært at tjekke hvor utæthederne evt. er, der er ski ikke meget plads nede omkring motoren. så jeg håber næsten det er termostaten. Men fifs og sandsynlige steder er velkomne.

Vh T
Annonce
Hvad med bare at få skiftet den thermostat, så dyr kan den da heller ikke være i forhold til en afbrændt motor !

V.h. Håndværkeren
Du har ret Håndværker.

Selvfølgelig skal ting der ikke fungere udskiftes. Det er det jeg er ved at undersøge.
det mest nærliggende er at regne med at dampen er kommet fra kølesystemet, nogen nævner termostaten - sandsynligt- men det kan også være en slange, der slår et knæk, eller for lidt saltvand igennem varmeveksleren. Du kunne prøve at tale venligt til en mekaniker, og måske låne en kølesystemstryktester.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
tjek evt alle spændbånd.. det er set før at de kan blive meget utætte når de bliver varme og udvider sig..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Takker for rådene.

Den med trykprøvningen lyder ikke så tosset, har i forvejen grejet. Hvis det kan lade sig gøre. Kender godt den med slangerne, har allerede måtte spænde en der var utæt.

Lige et spørgsmål her til sidst. Jeg har sat min gaffelriggede mast på idag, efter en ombygning af denne (der har stået på et stykke tid)sad . Hvordan er det nu lige med hældningen bagud og sejlegenskaberne. Synes den hælder pænt meget nemlig. Heldigtvis har jeg lavet mastefoden, så den kan flyttes med masten på...

Vh Thomas
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis