Skal jeg tage bilbatteri med på Roskilde Festivalen?

Jeg har ingen bil, men jeg er en vaske ægte festivalgænger og jeg har en plan.

Jeg er rimelig træt af døde batterier i båndoptageren og dårlig lydkvalitet på campingpladsen, så jeg har tænkt på at få fat i et bil batteri og en 12 til 220 volt omformer så jeg har strøm til ghettoblaster og standard PC højtalere med subwoofer.

Nu er spørgsmålet om hvor langt tid sådan et batteri vil holde. Jeg er ret sikker på at der ikke er ret mange her på jorden der har stået i den situation jeg beskriver, men hvor mange timer tror I jeg vil være i stand til at presse ud af et bilbatteri, når jeg bruger det til 2 rimeligt normale objekter man ville stikke ind i væggen hvis man havde en?

Tak.
Jeg har ingen bil, men jeg er en vaske ægte... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har nu siddet og læst lidt på jeres indlæg og kan forstå at der bliver anbefalet en powerstation. Men hvis den kun kan spille et døgn (ca.) og tager et døgn at oplade så vil den da ikke være specielt fed til en festival? Vil to-tre bilbatterier (som kan købes billigt hos en skrothandler) ikke være bedre så?

Er selv igang med et anlæg, jeg har dog alt og det hele er samlet, mangler kun batteriere
Hej Vangsoe

Jeg er lidt af en knallert til det med elektronik !
Men hvis jeg kan få dig til at sende et link til en butik der sælger sådan et " han " stik så ville det være dejligt !

Men det jeg har rigtig store problemer med at tilslutte autoradioen til f.eks., et helt alm bilbatteri..
I brugsanvisningen står der at 3 ledningen skal til sluttes for at der er strøm til..
Der står : Gul ledning tilsluttes batteriet + pol ( Den kan jeg lige finde ud af )
Rød ledning forbindes med tændingsudgangen ( Den kan jeg ikke finde ud af )
Sort ledning forbindes med bilen stel forbindelse

Det er sikker meget enkelt når det er i en bil det skal tilsluttes men jeg har sgu meget svært ved at finde ud af det når det bare er til et alm. bilbatteri og/eller en powerstation !

Jeg håber du gider og har tid til at hjælpe mig med dette problem !

Med venlig hilsen Jonas
Den røde og den gule sætter du sammen.. mellem de 2 ledninger og batteriets plus (+) pos sætter du sikringen.. (den lille glasdims i plastholderen)

Nu har du 2 (en rød og en gul) ledninger der går til en sikring og vidre til plus

Den sorte sætter du så til minus (-) polen på batteriet.

På batteriet er der både rødt og et + på plus polen og minus som jo får den sorte ledning er der en streg - og normalt sort makering.

når du sætter højtalerledninger til så skal den samme farve have plus i radioen i begge sider. Hvis der fra begge højtalere går en sort/rød og en sort.. så sætter du sort/rød til hver sin plus + udgang og de sorte til hver sin minus - udgang..
så får du det bedste stereo billede

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mange tak.. ! det vil jeg lige prøve med det samme !

Men når jeg til sidst sætter den sorte ledning på batteriet.. hvor stor en gnist skal der så komme?
hmmm ja.. det kan se voldsomt ud.. men hvis du slukker radioen når du sætter det til skulle der ikke være nogen voldsom gnist..
du kunne jo sætte en lille kip (tænd/sluk) kontakt på plus ledningen mellem sikring og batteri..

Svendborg

Annonce
Det virkede som smurt !

Rigtig mange tak for det ! Det er jeg meget glad for ! Tak !:p
Nu ved jeg ikke om det er et bilbatteri du har.. men husk når du lader det op.. så kan det lade med ca. 10% af den mængde strøm det mangler i at være ladet helt op..
Dvs at i starten smider laderen en masse strøm ind i batteriet.. men det tager tid at få det sidste strøm ind...

Svendborg

Jeg er også igang med at lave en lille spille-kasse til Roskilde Festivalen og jeg har anskaffet mig et bilbatteri, højtalere og en bilradio. Den første bilradio fik vi brændt af, så vi har opdaget at det måske er smart at få en sikring i smile Vi har fundet en ny bilradio, men der er ingen sikringsbox med. Er der nogen der har et link til sådan en, der passer med amperene på en bilradio? Er der generelt andet man skal huske?
den sikringsholder køber du hos en bil-tilbehørs-forretning.. er du sikker på der ikke sidder en sikring i selve radioen som du bare skal skifte??

Svendborg

Hvorfor ikke gøre det ordentligt og montere en benzinmotordrevet generator i spillekassen?. De koster ikke længere det helt vilde...og havd betyder et par kilo fra eller til??

Når der ikke er mere strøm på batteriet rykker du bare i snoren...

MVH Lars

Lars, Aalborg
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis