Skal jeg tage bilbatteri med på Roskilde Festivalen?

Jeg har ingen bil, men jeg er en vaske ægte festivalgænger og jeg har en plan.

Jeg er rimelig træt af døde batterier i båndoptageren og dårlig lydkvalitet på campingpladsen, så jeg har tænkt på at få fat i et bil batteri og en 12 til 220 volt omformer så jeg har strøm til ghettoblaster og standard PC højtalere med subwoofer.

Nu er spørgsmålet om hvor langt tid sådan et batteri vil holde. Jeg er ret sikker på at der ikke er ret mange her på jorden der har stået i den situation jeg beskriver, men hvor mange timer tror I jeg vil være i stand til at presse ud af et bilbatteri, når jeg bruger det til 2 rimeligt normale objekter man ville stikke ind i væggen hvis man havde en?

Tak.
Jeg har ingen bil, men jeg er en vaske ægte... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde i starten et bilbatteri, som jeg koblede direkte til min ghettoblaster , der hvor batterierne normalt sættes i. Lidt besværligt at få rigget til, men det virkede med lidt ledning og snilde.

Sidenhen har jeg også på tilbud i føtex fået en power station til at kickstarte biler osv. Den har både lygte, kompressor, strømudtag osv. Perfekt til formålet. Desuden håndtag osv. Bilbatteriet var temmelig træls at bakse rundt med når tømmermændende havde gjort sit indtog...

mvh jan.
For 3 år siden indsamlede man simpelthen autobatterierne på Roskildefestivalen af sikkerhedshensyn. Og der findes simpelthen de utroligste modeller af kombinationen autoradio-subwoofere-trækvogne - hvis man kigger efter. Jeg lever af at køre taxi i Roskilde i den periode, og de første med batterier til opladning melder sig som regel om tirsdagen. Jeg mener at sidste år tilbød festivalen opladning af autobatterier (hvad der så blev af sikkerheds-spørgsmålet aner jeg ikke - men for miljøets skyld håber jeg, at det er en af de ting man får samlet ind - inden man afbrænder affaldet sidste nat)
Den booster jeg købte i HN havde et 20 ampH batteri - ca 1/3 af et autobatteri. Da jeg fik det hele skilt ad viste det sig iøvrigt, at der ingen syre var i lortet, den var splittet i atomer, og ingen kvittering var at finde, så det fik jeg kun lærdom ud af. Iøvrigt er omtransformeringen lavet som diode-broer, hvilket så vidt jeg forstår ikke er særligt optimalt.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej gutter,
Den booster jeg har lige nu er en Einhell fra HN. Der kan trækkes 600 amp i op til 5 sekunder ( dette er naturligvis starthjælp ).

Man kan trække op til 12 amp i 12 volt - hvilket svarer til noget der ligner 144 W hvilket er en hel del for en autoradio.

Min søn har en DVD spiller som jeg har målt trækker 2,2 amp i 12 volt ved fuld billede og lyden på max. Den har jeg haft til at køre på repeat i over 3 døgn for lige at teste, hvor lang tid dyret kunne føde.

Så vi taler vel om over 52,8 ampere timer - for efter 3 døgn spillede den sku stadig. Det skal siges at den er helt ny.

Så en autoradio - vel typisk på 2x20 wat trækker så 3,33 amp og med sådan en booster burde den kunne køre for fuld knald i min. 16 timer.

Jeg er ikke autoelektriker ( blot almindelig mekaniker og ingeniør ) men det er vel ikke en helt forkert analyse ?

Bedste hilsener
Vangsøe

Vangsoe
Jamen Vangsøe - det lyder rigtigt nok - bortset fra, at hvis du skiller den ad, er det et 20 ampH batteri, som er inden i. Det var samme mærke jeg fik anskaffet, men da fint nok hvis du kan spille i 3 døgn (det er jo dybest set det som det drejer sig om)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Har du overvejet at gå ind på pladsen. Jeg mener der faktisk er musik der inde hvis jeg ikke husker fejl.

Det kan da også godt være det er den der campingvogn med pioneer radioen jeg kan høre ude i min have.

PS-. Pas på hvor du tisser med sådan et batteri.

Endnu et ikke konstruktivt indlæg fra Pede.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Efter at have læst jeres indlæg om projekt bilbatteri på Roskilde, har jeg en fornemmelse af, at jeg måske kan hente den hjælp, jeg søger her:

Jeg er med til at arrangere en event på festivalen, hvor vi skal bruge et transportabelt anlæg, der kan afspille musik fra en iPod med en rimelig lydstyrke og holde i min. 4 dage. Jeg tænker også, at det evt. kan trække strøm fra et bilbatteri eller en powerstation, men aner ikke, hvordan man konstruerer sådan noget. Hvis I kan eller kender nogen, der kan hjælpe med at lave sådan et, kan jeg tilbyde 1 stk. festivalbillet som løn. Kontakt mig gerne for detaljer.
*****************
TAK! For jeres respons på dette indlæg og de gode råd. Jeg har fundet et klogt hoved til at bygge anlægget. God festival til alle, der styrer mod Roskilde! Mvh. Mette
Hej,
Det skal du ikke betale noget for at få info om.
Som nævnt - den booster / powerstation kan uden problemer trække sådan en bette iPod i en uges tid. Hvis du vil vide eksakt hvor længe den kan køre på en opladning, forbinder du lige et ampere meter til din iPod og dens lader og aflæser hvor mange Amp den trækker. Nu ved jeg ikke lige hvor mange volt sådan en fætter kører på - men hvis du oplyser dette, er det simpelt at udregne hvor mange watt dyret trækker. Alt herefter er simpel hovedregning.

Det er klart at hvis du skal have en kæmpe forstærker over for at lave en masse høj musik, bliver trækket større - men så kan man jo klare sig med 2 eller flere boostere / bilbatterier.

Lad os høre lidt mere om behovet - så får du en løsning.

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
Hej kloge hoveder..
Jeg er også igang med at konstruere en musikafspiller til roskilde.
Jeg har læst jeres indlæg og fundet frem til at det åbenbart er bedst at bruge bilradio og powerstation.. Hvor kan man købe sådan en powerstation??

vh Boogs
biltema.dk haraldnyborg.dk eller thansen.dk
ellers er der bilka.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg købte en Powerstation i Biltema igår til 299 kr
Mvh
Torben
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis