Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Kan forstå at jeg ikke er den eneste der er i vildrede med hvad man bør vælge. Ud fra min uvidenhed, har jeg prøvet at opsætte nogle kriterier for køb af en varmepumpe til sommerhuset, ud fra at hovedformålet er at den skal være at holde huset frostfrit om vinteren, og virke som varmekilde forår / efterår når det hurtigt bliver for lunt med en pind i ovnen.

1) 8 - 10gr. funktion

2) så god en COP værdi som muligt (ved ikke om dette altid er økonomisk fordelagtigt i forhold til investeringen)

3) et rimeligt støjniveau - specielt på inderdelen.

Huset er på små 70m2 og ikke særligt godt isoleret (fra medio 70 hvor stadarden lå omkring de 100 mm isolering)

Er der nogen som har et forslag til hvilket fabrikat man bør vælge - de anlæg som jeg har set på - og som opfylder kriterierne (IVT - Panasonic - Mitsubishi) ligger imidlertid alle i den noget dyre ende 20kg plus - eller har jeg set de forkerte steder (nordjylland) og på de forkerte mærker ?

Hvad er forventet levetid iøvrigt på sådant noget grej ?

Håber der er nogle med gode input

Jjepsen.

Med der kriterier du nævner, så vil jeg anbefale enten en Daikin ftxs25 inverter, eller en ftxs35.
støjniveau på indedelen, er rigtig god med blæser på automatik.
den kan på varme funktionen justeres ned til 8 grader, og for 920 kroner man den leveres med sms modul så du kan sende en sms til at tænde og slukke den med.
designet af den er meget neutralt, og kvaliteten perfekt, der er ligeledes 15 års reservedels leverings garanti, og der er ingen varmelegemer i udedelen, der laver en meget simpelt "hotgas" afrimning.
kan ihvertfald anbefale Daikin og står inde for det.
men det er jo bare min mening:-)


Køletekniker & Energiteknolog.

Jeg har lige gransket nogle papir på HE9DKE modellen, Og som du skriver så kan man ikke bruge varme og affugtenings funktionen på samme tid. hvis det er fordi at pumpen er monteret i et sommerhus for at holde det frostfrit om vinteren med en rum temperatur på 10 grader, så vil du stadig have en høj fugtighed, man siger at fra midt november til sidst febuar, bør fugtiheden i en bolig ikke overstige 45% (RF)
dvs, at hvis temperaturen udendørs er 5 grader og en relativfugtighed på 80%, så bør indetemperaturen være cirka 15 grader idet kan sænker RF med cirka 3% for hver varmegrad, samtidig så kræver affugtning også et vis luftskifte

Så vidt jeg husker så er funktionen "POWERFULL" en 30 minutters funktion hvor man kan sige at varmepumpen yder 20% mere end normal 100% ~ 120%.

Håber at det kan hjælpe lidt.


Køletekniker & Energiteknolog.

Skrevet af Chryslerdude den 14-10-2007 16:46
Hej Brian!

Jeg kender kun Daikin fra aircon-anlæg på ferier i Asien. De vinder tilsyneladende frem på markedet dernede, og er lydløse og lækre remotes, nemme at betjene, hvis det ellers er nogen hjælp til med en "aircon-only-rapport", for man har jo ikke ligefrem brug for varme dernede.


Daikin har hovedesæde i Belgien, og bliver bestykket og designet ud fra nordiske vejrforhold, køber man lidt større anlæg fra daikin så er de også produceret i europa, kan så absolut kun anbefale daikin.

umiddelbart så mener jeg ikke at der er nogle danske kølefirmaer der har ladet sig registrere på dtu´s hjemme side, trods for at COP og strømfrobrug er absolut i top, har monteret 2 stk hos mine forældre og de har på et hus på 180 kvm, sparret 7800 om året i forhold til deres ellers rimlig billige fjernvarme. og strøm forbruget gik om med at min lillesøster flyttede hjemmefra:-)

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej.

Efter min kølemontør monterede Mitsubishi hos mig monterede han også Mitsubishi hos ham selv, han har enda forhandlingen af Daikin.

Pas på med lavtemperaturer.

EN VARMEPUMPE SOM LAVTEMPERATUR TIL FRITIDHUSET

                                                                                                                                   31.01.2008

Når man tænker på at købe sig en varmepumpe som skal holde en lav temperatur (ca. 8 -10 °C) i sommerhuset eller fritidshuset, er det godt at vide følgende fakta.

Generelt:

Når man sænker inde temperaturen så langt ned, findes der en åbenbar risiko for svampeangreb i huset. Luftfugtigheden inde i huset begynder at kondensere til vand på væggene både inde og ude. En lav inde temperatur (ca.8 -10 °C) egner sig sådan set kun i eksempelvis tømmerhuse / bjælkehuse ( da tømret er behandlet med væske som tillader huset at ånde ) eller også fritidshuse med kraftig maskinel ventilation. Man skal også huske at alle elektriske maskiner / elektronik i husholdningen også er udsatte for fugt. Med evt. defekt til følge.

En luftvarmepumpe:

Når man med hjælp af en luftvarmepumpe vil holde en lav inde temperatur synker temperaturen samtidig i varmepumpens inde del. En varmepumpes afisning påvirkes af to faktorer;

Afisningstiden, samt indedelens temperatur. På grund af dette kommer afisningerne langt oftere, samt tiderne for disse forlænges betragteligt. Afisningerne bruger i sig selv så meget energi at man i mange tilfælde bruger den besparelse man forventer med en lav inde temperatur til afisning af varmepumpen.

Komfort:

Det er også vigtigt at huske, at når man kommer til fritidshuset/ sommerhuset, eksempelvis til weekenden at energi forbruget for at øge temperaturen fra 8 -10°C til 20°C er ret så mærkbart. Kulden samt fugten i væggene forsvinder ikke straks, det tager ret lang tid.

 


PE

Annonce
Hej Grønkjær, og tak for svar.

Det var da lidt skuffende at den ikke kan varme og tørre samtidigt. Efter jeg skrev det med "Powerfull" i går gik jeg op og trykkede på knappen. en time senere var der en tropisk atmosfære i stuen, så den må ha taget sig sammen den 1½ uge den har kørt uafbrudt. Den er monteret i et helårshus, og jeg regner med snart at supplere den med en nyere brændeovn, (formodentlig bliver det en Aduro 4 som har et stort forbrændingskammer, men som alle jeg spørger, siger er grim).

Hvad gør I andre.. supplerer I også, eller får VP'en lov til at trække hele læsset? Mit hus er 132m2, og jeg har en "gammel Morsø" på samme endevæg som Panasonic'en. Det er den model med egernet på siden, i en opdateret version uden egern. Håber at en ny ovn måske vil fremme min interesse for at fyre lidt mere med brænde, da det indtil videre er gratis (fra haven).

Jeg har også monteret et varmeflytningsanlæg, men det er nu mest for ventilationens skyld. Det forekom mig at varmen fordelte sig NÆSTEN tilfedsstillende hvis man ellers kunne lade være med at lukke dørene, men da jeg har fået konstateret skimmel i huset (er forhåbentligt udslettet nu), vil jeg ikke tage nogen chancer, og vil derfor have luften cirkulerende rundt i alle rum, så det skidt ikke kommer igen. Indsugningen sidder i stuen på den væg der er modsat/fjernest fra varmekilderne, men det virker nu tilsyneladende som om at den flytter varmen fint rundt. Producenten skriver ellers at den skal suge den varme luft ind, lige over brændeovnen. Selve pumpen og støjdæmpningen (en lyddæmper foran og bag motor), sidder frit monteret under loftet på badeværelset (da jeg har fladt tag). Med lukket dør til badeværelset, ligger det støjmæssigt på omkring samme niveau som VP'en når man sidder i stuen. På selve badeværelset larmer det nok cirka som en kraftig udsugningsventil.

Det sidste skriver jeg mest for oplysningsværdiens skyld... måske nogen af jer sidder derude og overvejer noget lignende. Jeg modtager også meget gerne råd om samme hvis nogen vil udveksle erfaringer. Jeg vil i alle tilfælde meget stærkt anbefale at bekæmpe høj fugtighed, baseret på mine dyre og sure skimmeloplevelser. De svampesporer er bestemt ikke sjove at indånde i store mængder, så jeg håber rigtig meget at min "ventilationsplan" vil bære frugt. Ellers får jeg da dem fordelt over hele huset ;-)


Mvh
Tak for alle jeres spændende indlæg. Det kunne være rart, hvis der var nogen der havde noget at sige om emnet i tråden.... Bl.a. kunne det være spændende at høre om Klavslunds erfaringer, som er den sidste der rent faktisk har berørt emnet, som denne tråd handler om.

Håber ikke at mit indlæg, som har et slet skjult ønske om data-disiplin, opfattes negativt.
Du har ret Madarin, og JEG UNDSKYLDER FOR MIN MANGLENDE "EMNE-DISIPLIN"... (og ligeså med min utilsigtede misbrug tasten caps lock!). Dog var det vel ikke helt irrelevant heller, for dem der vil vide mere om Bilkapumperne, og jeg håber ikke at nogen føler det er totalt tidsspilde at læse, da det dog trods alt er VP relateret. Måske skulle jeg blot ha tilføjet, at en Bilkapumpe til den anden ende af huset ville kunne erhverves for omtrent det samme som mit varmeflytningscirkus, og ha sparet en masse grimme rør, men ville have brugt betydeligt mere strøm, og ikke givet noget ventilation i de øvrige rum. ;-)

Mvh
Jeg mont. selv en "bilka pumpe" her i sommers (juni). Den blev mest sat op for at brug den til at varme op med.
Med hensyn til monteringen synes jeg den er rimlig simpelt at sætte op(på trods af elendig mont. vejledning). Brugte godt nok suse metoden selv om den er fy fy (men virker).
Med henblik på efekt virker den fint den sidde i vores køkken-alrum og varmer snilt k-a rum, stuen og tilstødene gang plus vaske rum op (ca 100 kvm). Modelen hedder andes ION II og har en COP på 3.61.
Er alt i alt meget godt tilfreds med den.
Jeg har købt en Panasonic HE9GKE Flagship Inverter og den anvende3s som hovedvarmekilde.

Jeg har i april 2008 overtaget et etplans hus på 128m2 fra 1971. Huset var på det tidspunkt opvarmet med el-radiatorer. Varmt vand blev lavet med en kun 30 litter el-vandvarmer. I badeværelse er der el gulv varme.
Da jeg så tidligere ejers elregning, besluttede jeg mig til at anskaffe en anden hovedvarmekilde. Dog er jeg forpligtet til at skulle bruge det lokale fjernvarmeværk hvis jeg ikke længere bruger el som hovedvarmekilde. Dermed fik jeg den ide at en varmepunpe kunne være en rigtig god ide.

Jeg har nu købt en Panasonic HE9GKE Flagship Inverter 14.385,00 hos www.klimacompagniet.dk. incl alt monteringsmateriale or fragt via fragtmand(regnede med at indstallere den selv).
Da jeg så fik varmepumpen hjem kom jeg på bedre tanker. Jeg fik en autoriseret til at lave installationen. En erfaren mand som har lavet varmepumper og køleanlæg gennem rigtig mange år. Han anbefalede ikke selv Panasonic men gav udtrygte helt klart at det var en rigtig god og økonomisk model jeg havde valgt.

Nu til mine erfaringer.

Tidligere forbrug af el pr. år var 20700kr

Efter at have mål forbruget over ca 1 måned med gns. temperatur udendørs på ca 1C, har jeg beregnet mig frem til et samlet elforbrug for ca. 14000kr. I dette har jeg medregnet ny vandvarmer på 110L istedet for en på 30L.

Sådan her ser mit regnestykke ud.
Årsforbrug med el radiatorer: 20700kr.
Varmepumpe forbrug årligt ved konstant drift heleåret ved ca. 1C. 4000kr.
Varmtvand 110L varmepatron fra ca. 4000kr (2 personers forbrug) 4000kr.
Andet el incl gulvvarme i badeværelse. 6000kr.

Altså beregnet besparelse på 20700-4000-4000-6000= 6700kr
Ja det er på slum det hele. Der er mange ting der skal regnes ind, men indtil nu ser det ud til at jeg sparer mere end beregningen siger. Dog kan jeg på de koldeste/blæsende dage godt bruge lidt bedre varme fordeling i huset. Det arbejder jeg lidt på, men jeg tror helt sikkert det skyldes mine rigtige dårlige vinduer + lidt manglende isolering i gangen.

Lige en bemærkning mht. de såkaldte Bilka pumper. Da montøren var hos mig snakkede vi en del om forskellige varmepumper. Grunden til han fraråder de billige sammelselv modeller er at de jævnligt bliver kaldt ud til folk der fryser pga. nedbrud. Det skulle have 2 årsager.

1. De billige pumper kan ikke selv afise udedelen ved at vende funktionen ( den mest energi rigtige metode ) og de går simpelthen til i de kode og fugtige perioder.
2. De billgie pumper har "lyn koblinger" som gør man selv kan forbinde inde og ude del. Disse koblinger har det med at blive utætte. De kan simpelthen ikke holde til de store temperatur svingninger de bliver udsat for. Derfor lodder montøren kobber rørene sammen.

Ifølge montøren der var hos mig kan en kvalitetsvarmepumpe holde min 10 år. Og der er INGEN vedligeholdelse. ( kun rensning af støvfilter ) 1 til 2 gange årligt.

Måske synes nogen jeg her helt galt på den. Især med min beregning :-) Men det vil tiden jo vise. Indtil nu ser det mere end fornuftigt ud.

Smider nok lige nogle billeder i Galleriet.

Fantastisk side forøvrigt :-)
Der er yderligere 191 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis