Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det der susede ud fra indedelen, da du pillede omløberen af, var nitrogen. Det er sådan set godt nok, for så ved du at indedelen er tæt!!

Luft i rørene betyder også fugt. Og i vores lille køletekniske verden betyder fugt at rørene stoppes til med is. At gå ind i de teoretiske detaljer er ikke aktuelt, men det er hvad du risikerer.
Luften vil typisk lægge sig i kondensatoren og deved nedsætte ydelsen. Hvor meget det drejer sig om er svært at sige, og det ville kræve en del udregninger at finde svaret. Jeg ved bare at RIGTIG mange (Også kølemontører) bruger suse-metoden hvor man lader lidt kølemiddel suse igennem rørene og lukker når det er kommet igennem. Metoden går ud på at du spænder omløberne fast på yderdelen og derefter åbner for den lille hane. Så løsner du den store omløber til der kommer kølemiddel ud og skynder dig så at spænde igen. Denne metode er ulovlig da du lukker kølemiddel ud i evigheden!!

Slangen til afløbet skal monteres så den render helt ud. Ellers risikerer du at få vand indenfor. Når du bruger VP til varme, vil yderdelen blive kold. Når den skal afrime vil indedelen så blive kold og derved binde fugt som skal ud i afløbet.

Hvorom alting er, og jeg har forklaret hvordan, synes jeg du skal få en autoriseret til at montere. De kan både trykprøve og suge vacuum.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej næstformand,

Tusinde tak for svaret. Det giver ro - og en smule mere forståelse for kredsløbet og virkemåde. Jeg vil måle på ydelsen, og forbruget. Inden jeg opsatte VP målte jeg på strømforbruget på gulvvarmen - og det var sandelig harske sager

Når jeg har fået styr på dette kommer jeg med mine observationer, samt yderligere erfaringer med gør-det-selv metoden.

Også tak til Boss for svaret. Man skal altid være obs på forskellen mellem vejledende og aktuelle handelspriser.

Klavs
Hej alle sammen
Har lige været ude på pris jagt på Panasonic HE9GKE, på Svensk net, pga. det lavt krone kurs.
Jeg har fundet følgende priser på Svensk ”prisjakt”, hvis du google, passe på den ikke blev lavet om til prisjagt med G.
HE9GKE: 13,900 Sek. Fragt ?
NE9GKE: 10,500 Sek. Fragt ?
CE9GKE: 14990 Sek ink fagt Sverige
På samme site findes priser og graf statistik over prisudvikling. Osv, osv
Idet jeg har ikke prøvet net handle med Sverige.Jeg kunne godt tænke mig et indlæg fra en der har.
Har det godt derude

www.prisjakt.nu

Hej.

Det betaler sig ikke at købe i Sverige selvom kronekursen er lavere derovre.

Der er i øjeblikket meget stor efterspørgsel på varmepumper, især i Sverige derudover ved jeg at fragtprisen gør at den samlede pris på pumpen bliver omkring den danske pris.

Jeg tror også, at man får størst service ved at handle lokalt.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke du kigger på en maskine som yder mere end Panasonicen, Mitsubishien yder mere til samme pris.


PE

husk at selvom man vælger at indkøbe en varmepumpe i sverige skal den stadig monteres af en dansk montør hvilket ikke er helt gratis. Opstår der pludselig havari på anlægget, ja, så skal unitten jo så retur til sverige hvilket er for kundens egen regning, husk at unitten også skal demonteres
Vær opmærksom på at man bliver opkrævet dansk afgift på kølemidlet og evt dansk moms på maskinen. Disse takster kan ses på SKAT´s HP.
Kig evt. siden citcop.se, der har de faktisk en dansktalende pige ansat i salgsafdelingen.


og til pev, en varmepumpe har den bedste driftsøkonomi hvis den passer den til aktuelle opgave. Det er en balance der i hvert enkelt tilfælde skal findes. for lille varmepumpe= for koldt om vinteren. for stor varmepumpe= dårlig virkningsgrad(tænk på startstrøm).
En kort (ca)forklaring: en elmotor har den højeste virkningsgrad ved 100% last.


Annonce

Hej Brian.

Jeg synes du skal læse hvad jeg skriver.

Jeg forklarer hvilken maskine der er bedst.


PE

undskyld, jeg læste det bare som at der stod at han hellere burde købe en større varmepumpe, for det kunne han få til samme pris. men tak for info.

købe varmepumper fra Sverige kan ikke betale sig prøv at søge lidt på de Danske sider der er bestemt ikke meget at spare,så skal man huske det med Garanti som ovennævnte.
Panasonic varmepumpe som det ser ud i øjeblikket 23-24 grader inde på 140 Mz spare Ca .50% i forhold til at fyre med briketter,så er det rart der er lunt når vi står op bedre tid.Håber så bare på mange solskind dage til vore solvarme til det varmevand det må snart være tjent hjem vi satte det op for 11år tilbage.

Nu springer jeg lige på igen, for det lader til at denne tråd følges af indtil flere flinke køleteknikere, som måske kan hjælpe med et par tips vdr. problemer jeg har med min Panasonic HE9DKE som jeg syntes er lidt underlig.

"DRY" og "HEAT" tilsyneladende ikke fungerer samtidigt. Kan det virkelig passe at de to funktioner ikke kan operere simultant...? Der er ofte ret fugtigt i huset, og jeg havde egentlig håbet at den kunne hjælpe til med affugtning, UDEN at man skal rende rundt med overtøj og sko på. Den næste ting er at når den står på "POWERFULL", så varmer den tilsyneladende tilsvarende, eller måske endda mindre end på "HEAT". Er der nogen der ved hvad forskellen er?

"Ekstra Ilt funktionen", fungerer imidlertid fint sammen med HEAT, og dokumentationen siger ikke ret meget...  om hverken det ene eller andet, faktisk forbavsende lidt i det hele taget. Jeg havde egentlig ventet mig en langt mere detaljeret manual fra Panasonic.

Håber at nogen kan kaste lidt lys på sagen...  ;-)


Mvh
Der er yderligere 201 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis