Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej oz2ole

Tak for et indlæg med nogle tal på.
Var et lille solfanger ikke noget til den varme vand? Når du alligevel regner med 4k el forbrug på den.
Holdbarhed, tja mit Nilan vp18 er 21år still going strong. Kun skiftede anode i vandtank nogle gang.
Og fixet en jord fejl pga. kondens i motor klemmekassen.

Givetvis er der flere dele og elektronik i din vp. Men vis den er lavede ordentlig fra start

Og ikke går til med tæring i udelen hvorfor kun 10 år.

Held og lykke med det

Jo jeg har sørme også tænkt på en solfanger. Men faktisk er jeg blevet frarådet det af alle jeg har spurgt.
En smed jeg kender, en erfaren bruger af solfangere og et par stykker jeg har skrevet med på nettet. Grunden er at jeg kun skal bruge det til varmt vand og ikke til varme. De mener jeg vil få for mange problemer med overskudsvarme. Jeg vil selvfølgelig under søge sagen nærmere. Der går jo lidt sport i at spare penge og ikke mindst skåne miljøet.

Mht. Nilan. Jeg havde faktisk aldrig hørt om den før jeg blev medlem her. Man kan faktisk stadigvæk købe den. Den lyder spændende og jeg vil kigge lidt mere på hvordan den virker.

Har panosonic varmepumpe jeg bruger i strøm kr.17,50 i døgnet jeg brugte før brændeovn træbrikketter ca.2pk i døgnet så jeg sparer godt 50% på tiden.Huset 140MZ rimmelig isoleret
Skrevet af boss den 08-01-2009 20:29
Har panosonic varmepumpe jeg bruger i strøm kr.17,50 i døgnet jeg brugte før brændeovn træbrikketter ca.2pk i døgnet så jeg sparer godt 50% på tiden.Huset 140MZ rimmelig isoleret


Hej.

Hvordan kan du sige at varmepumpen bruger for 17,50 kr/døgn, har du forbrugsmåler på.

PE

Det er dælme et lavt forbrug hvis du kan opvarme 140kvm med for 17,5 kr (ca 9 kwh) i døgnet. Har du andre varmekilder (fx brændeovn) og hvilken temperatur har du i huset?
selvfølgelig brændeovn og solvarme til det varmevand det er jo et gennemsnit målt fra oktober til nu,der har jo ikke været så mange dage med minus grader  dage hvor det er rigtig koldt bliver der fyret lidt i ovn elvarme i huset bruger vi ikke.Tempatur ligger på 22-23 grader så jeg skulle havde købt en varmepumpe før
Det er stadig imponerende lavt! Min varmepumpe (ispind) har i perioden Oct - Dec brugt 17 kwh i døgnet i gennemsnit til opvarmning af 140 kwm, men så kører jeg også med brændeovn hver aften, hvilket varmer stort set hele huset omkring 7 timer i døgnet.
Du har ret jeg ved ikke hvordan forbrug ser ud hvis der kommer 10-15 minus grader.Men du har med garanti en meget mere jævn tempatur i alle rum,så skulle jeg vælge i et nyt hus i dag blev det jordvarme kender et par stykker der har det alletiders og jævn varme i alle rum det kan jeg ikke påstå vi har andet på de 60mz hvor stue køkken er åben. Har kammarat der har kølefirma han sagde det var billigere at fyre med varmepumpe en købe brænde,men stol på din brændeovn hvis det bliver rigtigt vinter da varmepumpen ikke ville kunne klare opvarmning af huset.Men det er da luxus at slippe for alt det arbejde med brænde og brikketter og støv så længe det varer vi håber at resten af vinteren bliver mild.

Hej igen.

Vi har monteret en luft til vand varmepumpe, den er billiger i indkøb og har en cop-værdi der er noget større end en jordvarmepumpe. Det der som mange går og tror er at jordvarme er bedre end luft til vand, den skrøne er mejet til jorden fordi at gennemsnitstemperaturen i luften er højere end jordens, da vi glemmer at jorden ikke holder en temperatur på ca 5 grader ret længe.

Vores pumpeanlæg er et Ecodan "Mitsubishi" som har et indbygget Zubadan Flash Injektion system som giver den samme høje effekt hel ned til -15 grader først derfra begynder varmeeffekten at gå ned. Alle andre varmepumper begynder at mmiste varmeeffekt allerede ved -1 grad.


PE

Der er yderligere 181 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis