Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har et nogen lunde ide om hvornår og i hvilke perioder dem begynder at ise, så kan du sætte den til at køle i f.eks 15 minutter, så bliver kondensatoren udenfor, (kassen med blæseren) varm, så plejer de at tø op med det samme:-)


Køletekniker & Energiteknolog.


Jeg sidder og lader mig friste af Argo A8 med COP op til 7 ved min ydelse, COP ca 5 ved max ydelse og lydniveau 21-39 DB.
Det virker på mig som en ny generation produkter med lidt bedre specifikationer end de fleste.
Mange vil selvfølgelig holde på det velafprøvede og kendte, men så bliver tingene aldrig bedre og smartere. Med 5 års garanti går det vel ikke helt galt.
Er der nogen der kender en dansk importør?
dem forhandler ahlsell i brøndby da helt sikkert, tror ikk det er en unit man som privat person kan købe. sanyo og alle "kvalitets" varmepumperne kan man ikke selv købe. dette er netop lavet fordi man som privatperson højst sandsynligt ikke har viden og grej til at installere den med. de 5 års garanti er jo også kun gældende hvis det er et certificeret firma der har installeret den. så pas lidt på med dette.

Jeg er ved at købe panasonic luft/luft NE9GKE til hus på 140m2 vi 60m2 åben stue køkken gang real.Men er i tvil om placering inde del skal det være højt ved loft så den puster varme fra brændeovn ned mod køkken og gang eller montering lavt under vindue så den puster mod brændeovn.Synes ikke det lyder rigtigt at montere den der over for brænde ovne afstand 2,5 meter som anbefaldet af montør.Der må være nogen der har erfaring med.Siger tak for hurtigt svar.
hej boss..... en panasonic vp er også den bedste i lavprisklassen. mht til placeringen af indedelen findes der ikke en facit liste men der er kun nogle guidelines man kan prøve at følge. (ville være en smule nemmere selv at se det eller have en grundplantegning) hvis du vælger at montere en varmepumpe over en brændeovn vil varmepumpen have svært ved at styre temperaturen, da drifttermostaten blr påvirket af varmen fra brændeovnen. en varmepumpe har den højeste ydelse hvis tilgangsluften til indedelen er koldest muligt, dog kan man omvendt også sige at ydelsen på din brænde ovn vil stige hvis der bliver skabt et højere luftflow forbi brændeovnen. summasumarum mener jeg at kune tyde udfra din problemstilling at du bør montere den lavt og lade den puste på brændeovnen, samt at sætte den under et vindue vil give den bedste ydelse på varmepumpen, dog skal du være opmærksom på at det vil være vanskeligere at styre temperaturen i rummet, da den kolde luft der daler ned af vinduet og bliver til tilgangsluften er den temperatur som varmepumpen regulerer på. men ydelses mæssigt vil den lave placering være mest fornuftig. men vi taler her om de sidste 2pct i driftsøkonomi eller noget.
send en pb hvis det stadig står dig uklart.

tak skal du Brian .
Boss.

Du skal dog være meget opmærksom på om producenten fraråder montage tæt på gulvet, Det kan give driftforstyrelse på visse modeller fra panasonic, sanyo, daikin.

Mange af dem skriver at fordamperen eller inderdelen om man vil, ikke må monteres tættere på gulvet end 50 cm. pga. retur luften rammer afgangs føleren så den "tror" at det er varmt nok.

Køletekniker & Energiteknolog.

BILKA – Varmepumper, kolde fødder...

For at bringe den vigtigste oplysning først: Jeg har købet et BILKA-anlæg. Jeg har nu erfaringer vedrørende montagen – men ingen omkring virkning endnu. Men først en smule baggrund og betragtninger.

Sammen med nogle venner købte jeg og min kone et sommerhus af bjælketypen i forsommeren. Én af de ting vi vidste fra starten var at den tidligere ejer var glad for el-varme i en grad, som fik os til at beslutte os for en VP som alternativ, da den ville kunne tjene sig hjem på en vinter. VP'er - har man læst – udmærker sig ved at man får mere ud i energi, end man putter ind. Det gør gulvvarme ikke. (Se note 1)

Ved at snakke med andre lodsejere og lokale håndværkere kom der to ting frem om VP'er:

a) Køb dyrt, og mærkevarer, samt

b) Få det sat op autoriseret

Samtidig læser man om 'billige' anlæg med lynkoblinger, man selv kan montere, og anlæg hvor man ikke mister garantien.

Nu bliver valget så ikke lettere af at vi netop var på besøg hos noget familie, hvor de havde fået installeret – dyrt og autoriseret. Vi snakker om Panasonic's HE9DKE. Flot anlæg, meget behageligt indeklima, ingen støj. Og en fuldstændig vild pris. Det kostede 25.000 monteret – og næsten uanset hvordan det yder, vil det have en tilbagebetalingstid på rigtig mange år i et nyt velisoleret hus. (Se note 2). Det fik min indbyggede gør-det-selv-mand til at blive helt selvlysende.

Nu ville skæbnen at vi fik tilbudt samme anlæg, 3 mdr. gammelt for 5500 kr. Det ville vi gerne, men var også vidende om at det nok skulle monteres autoriseret, da det jo var afkoblet. Jeg google'de på livet løs,og var også inde over disse sider – men uden at finde den letforståelige forklaring som jeg følte jeg manglede. Ting der kunne overbevise mig: ikke mindst hvordan, faldgruber, teknikker mv. Jeg huskede at jeg havde set en bilka-reference til klimamontage.dk – og her fandt jeg for første gang klar tale om nogle af de (for mig) vigtige parametre, omend strukturen på hjemmesiden er noget rodet.

Den korte historie er at Bilka har tilbud på et 'topanlæg' (Andes ION 2) – med nogenlunde de samme specifikationer som Panasonic'en – og ret til selvmontage. Rigtige rørsamlinger, den rigtige kølevæske, rigtig pænt, lydløst, med garanti og samlet mindst 3000 kr billigere end den brugte Panasonic ville blive.

Anlægget blev købt, og bragt til sommerhuset for montage. Her blev jeg ganske overrasket over brugsvejledningen. Den er mildest talt noget juks med maskinoversættelser og Dengelsk og uden brugbare step-by-step instruktioner med billeder. Alt for meget er overladt til ens egen fortolkning. Så svært er det heller ikke at lave en vejledning.

Monteringen blev bestemt af de medfølgende rørs længde – det må man finde sig i. Og da jeg var færdig med rør og ledninger, satte jeg indedelen op og tilsluttede omhyggeligt rørene, (se note 3). Herefter blev udedelen monteret, og den foreskrevne tæthedstest af samlinger gennemført. Alt var OK, og der kunne sættes strøm på anlægget. Det har nu kørt i to dage og opfører sig tilsyneladende rigtig godt. Der mangler nogle praktiske målinger af strømforbrug over tid mv. Det vil jeg overlade til et senere indlæg.

Konklusionen indtil videre er:

  1. Der mangler seriøst overblik over hvad der er skidt og hvad der er godt. (Råd og vejledning)

  2. Med mindre jeg har dummet mig gevaldigt, (se noterne), er det relativt let at selvmontere det omtalte anlæg. Så med forbehold – kan man godt spare den omkostning.

Noter:

  1. Vores primære mål var at få omkostningerne ned til opvarmning af vores sommerhus. Man bør derfor lave en positiv/negativ-liste, hvor den samlede omkostning, brug og mulige besparelse indgår i ens beslutningsproces. At kunne spare 1000 pr. år ved at vælge anlæg A frem for B, skal holdes op mod pris for anlæg og montage.

  2. Det der med til at gøre det rigtig svært at vælge, synes jeg er useriøsitet. Jeg har hørt fra så mange kilder at et HaraldNyborg-anlæg til 1999,- nok er købt for billigt, til at tro på det. Til gengæld står det lysende klart at min familie er blevet grundigt tørret ved at betale 25000 kr. for et monteret mærkevareanlæg.

  3. Inde- og udedelen var begge sikret med lukkeanordninger på rør-enderne, der først blev løsnet ved tilslutningen af rørene. Herefter var der en kort test ved at sætte tryk på rør i 10 sekunder, og undersøge for utætheder, (tyktflydende sulfo).

Spørgsmål:

  1. Da jeg fjernede den ene studs fra indedelen, var der en klar trykudligning. Det var ikke muligt at undgå dette, uanset metoden.

Jeg har nu læst – EFTER monteringen, (suk) – en masse dialog om vakuum i rørene. Jeg ved derfor ikke om jeg har lavet en brøler – eller om det i praksis ikke har den store betydning. Jeg forudsatte at kølevæske/gas var på udedelen, der var sikret med to 'ballofix', der først skulle åbnes efter tæthedsprøven.

Hvis luft i rørene giver dårligere ydelse, hvad snakker vi så om: 10% eller 110% ?

  1. Der medfulgte én slange til kondensafløb. Den kunne umiddelbart kun monteres på indedelen. Efter det første døgn, er der ikke kommet kondens via denne, til gengæld er der kommet en hel del vand ud fra udedelen. Er det således at begge afgiver vand afhængigt af indstilning af anlægget?

hej ja snydt ved jeg ikke men det Panasonic He9GKE har K&L køl på tilbud nu til kr.14500-incl mont +moms.Det kan betale sig at lure lidt på internet. Resten af svaret må vore Experter herinde give.
Der er yderligere 211 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis