Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det vigtigste led i forbindelse med en varmepumpe er at finde en rigtig køletekniker til at montere den. en el-mand eller blikkenslager har ikke den fornødne viden og heller ikke værktøjet til at montere den korrekt. en rigtig kølemand er nok en smule dyrere og grunden til dette er netop at han har brugt 25000 på en del special værktøj som man altså ikke kan undvære hvis en varmepumpe skal virke mange år frem og være driftøkonomisk.

Nu er Hr. Löffgreen jo selvstændig. Så de ord skal man vel også tage med en overbærenhed som når man taler med en ivrig sælger ;-)

Det kan jo godt lade sig gøre at installere en varmepumpe uden at have 4 års læretid og 20 års erfaring. Og at den stadig fungerer!! Alle kan købe et manometer og en vacuumpumpe. Og at lave en vacuumtest kræver ikke den helt store viden!!

Derudover er der intet ved et helt simpelt varmepumpeanlæg en veluddannet kølemontør kan gøre bedre end en "Dum Elektriker" Det er helt og aldeles et spørgsmål om kvaliteten af pumpen. (Men her ender diskussionen jo nok ikke!!)

 

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ja, problemet er bare at mange ikke avakuerer, og bare skyller rørerne lidt med kølemiddel. og måske glemmer at tænke i cop faktor når han test-kører anlægget. det er jo lige netop driftøkonomi og holdbarhed på varmepumperne der er noget af det vigtigste. derfor mener jeg både privat og proff. at spare de 1k det koster at få startet den ordentligt op er skørt..... ---- en elmand er ikke dum, men han mangler bare noget teori og værktøj. ligesom jeg helst undgår at sætte stikkontakter op af samme årsag:-)

Jeg vil da give Næstformanden helt ret i at alle kan købe en vacuum pumpe og et manometer. Men hvor mange forstår rent faktisk og bruge det?.. Overraskende lidt endag også af de folk der laver det til hverdag. Men en montør med terorien i orden, og nogle år på bagen, kan bare ikke slåes.
Og nej jeg er ikke selvstændig kølemontør. Men kan kun give Löffgren helt ret. Jeg glæder mig da også kun over at det inden for de næste par år kræver personligt certifikat og rode med køleanlæg, så bliver fårene automatisk skilt fra bukkende.
Mon vi når at runde 1000 indlæg på denne tråd, før et "Bilkapumpeoffer" springer frem fra busken, og strør om sig med sine erfaringer? :-)

Jeg købte en ret dyr model Panasonic pumpe (datidens flagskib HE9-DKE), men PGA. ustabile el-installationer, har jeg ikke kunnet danne et klart billede af dens funktionsevne, og har af samme årsag ikke rigtig villet anmelde den her på tråden. Der er dog lange perioder gennem vinteren, hvor den har fungeret upåklageligt, men direkte overvældende imponeret er jeg altså heller ikke. Kun mht fordelingen af varmen syntes jeg at resultatet var tilfredsstillende. Den kom næsten rundt i hele huset, men pga lukkede døre (og familiens manglende evne til at holde disse åbne), var der ofte FOR koldt i visse rum. Med dørene åbne, var der I det fjerneste rum ca 16 grader når det var koldest udenfor, og da det er soveværelser, så er det jo fint. Det er dog irriterende ikke at kunne lukke dørene, og der er også RET tropisk i stuen (24-25 grader) for at få 16 grader i den anden ende af huset (132m2).

Selvom at el-installationerne formodentlig er skyld i dens svingende præstationer, fik brændeovnen da en velfortjent ferie, og jeg overvejer nu en VP til til den anden ende af huset så børnene ikke fryser, og her ville jeg klart vælge en billigere model.

Nu er jeg nået tilbage til udgangspunktet... Er der ikke en der vil dele erfaringer med en Bilka moel? håbe håbe.. ;-)

Mvh
Annonce
Hej.
Forløbige erfaringer med "Bilkapumpe".

Efter den blev instaleret i norvember, har den i store træk kørt tilfredstillende.
Den har dog haft tendens til at ise op, på udendelen ved temperature omk. 0 grader.
Til min overraskelse, er den ikke monteret med varmekabel på kompressoren (udedelen).

Efter henvendelse til leverandøren, mente han, at det var fordi den manglede fyldning (kølemiddel), hvilket jeg ikke blev overbevist om.
Såfremt den sku´mangle kølemiddel, må der jo værer en lækage, og så må det jo være endnu mere udtalt, når jeg ska´starte den op igen, når det bliver koldt.
Leverandøren fortalte at min model ikke leveres med varmelegme, og at et sådant kun i meget begrænset omfang vil hjælpe.
Hmmm, jeg er stadigt ikke overbevidst om han har ret.
Jeg har kun brugt den til køling, for at få tøet udedelen op.

Desværre gik min EL istå i febuar, og El værket satte en ny op, så hvor meget jeg har sparret, kommer desværre ikke mig til gode i år, da El værket tar´udgangpunkt i forige års forbrug.
Men det er min fornemmelse, at jeg har sparret mindst halvdelen af mit El forbrug til opvarning, idet jeg tidligere brugte elradiatorer.
Når det er koldt, er varmekilderne brændeovnén, gulvvarme, og håndklædetørre på badeværelset, og varmepumpen.
Mit totale el forbrug er reduceret fra ca 7000 til 5000 KWh/år.

Vil vende tilbage med flere erfaringer.

Mvh. Lyngs.

DK-Miljø

Tak til Lyngs
Nu er vi på sporerne igen, med brugbar info, angående produkter og leverandør.

Hej Lyngs!

Tak for info... Surt du også har haft "ged i strømmen", men det er da alligevel dejligt med noget ægte input. Til sammenligning kan jeg bidrage med en lille forskel. Min blev simpelthen leveret med et varmelegeme til indbygning i bunden af kassen, men den flinke køleinstallatør sagde at den model ikke iser til, så jeg havde ikke noget som helst formål med at montere det.

Den har da heller ikke iset til en eneste gang (endnu). Må man spørge va model du valgte Lyngs, og er det kun omkring 0 grader, eller er det så værre med "iseriet" når man kommer UNDER frysepunktet?

Vh Kasper


Mvh

Hej Kaspar, og alle i andre.

Det var model DV 20 jeg købte, og det med isningen, er ikke udtalt, når temperaturen er under ca -2 , og luftfugtigheden (dugpunktet) falder.

 ... Det var min el måler der gik i stå, i forrige indlæg. *Grrr*

Hilsen Lyngs

 

 


DK-Miljø

Det er rigtigt at næsten alle kan anskaffe sig en manometer og en vakuum pumpe, men altså skal det gøres ordenligt så vil man jo også tryk og tæthedsprøve anlægget, efter gældene lovgivning, du skal tænke på at en varmepumpe med R410 som laver varme køre i nærheden af 35 bar aps.

Og hvis det er en inverter varmepumpe som mange efterhånden er, og man "lufter anlægget ud, ja så har man jo allerede mistet lidt af effekten på anlægget alt afhængeligt af den udluftede mængde.

Mit bedste argument for ikke at købe en "no name" varmepumpe er at det stortset er umuligt at få reservedele til dem, men misforstå mig ikke, jeg har selv monteret en "bilka" pumpe i mineforældres garage, og den virker upåklageligt. 


Køletekniker & Energiteknolog.

Der er yderligere 221 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis