Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min mening om Daikin, er at det er et super produkt.
Har selv arbejdet med det igennem nogle år. Det er nemt at installere og servicer samt at få resevedele til.
Efter min mening et af de bedste produkter her hjemme.

Man skal heller ej glemme, at de har fabrikker og udviklings afd. her europa.
Så mange af deres produkter er udviklet til at kunne virke i vores klima, mod hvad mange "billige bambus" anlæg ikke er.
Pris og kvalitet følges af.
Hejsa.

For lige at komme tilbage på sporet (til tråden).

Jeg er faldet for fristelsen, og købte for 3 uger siden sådan en "Bilkapumpe".smile
Ærlig talt, så er var billig... enn´DV20 tror jeg den hed, til 3000 -
Debatten omkring "Bilkapumper" og ligende, syn´s jeg er noget føgelsespræget, og inderholder ikke ret meget konkret !. , så jeg tænkte, jeg prøver det sq´, og laver mine egne erfaringer.

Fordelen ved "Bilkamodellen" er bla. at der er mulighed for "selvmontage" uden at garantién bortfalder, (de øvrige tar´sig godt betalt for at instalerer).
Kondensatoren (indedelen) leveres tryksat, sikkert med nitrogen uden fugt, og kølemidlet indespærret i kompressoren, men jeg ville gerne ha´en kølemontør til at evakuerer (tomsuge) anlæget, inden jeg satte det i drift, men han ville suge hele anlæget, -også kompressoren, og dermed det påfyldte kølemidel confused . Efterfølgende ville han så påfylde igen !. ....900 ,-
Det blev droppet, og jeg lemmede kølemiddlet på, og tog tryk at efter kondensatoren. Da der så begyndte at komme kølemiddel, gik jeg ud fra, at den smule luft der var i suge og trykrør var "skyllet" ud, lukkede jeg igen, og sætte anlæget igang.

Jeg har så gået og tilset det en uges tid, hvorefter jeg tog på job.:p
Det er nu snart 14 dage siden...jeg jobber, li´som Næstformanden, på et stativ i Nordsøen, og glæder mig til at komme hjem på onsdag !.
Efter sædvaneligvis pålideliger kilder der hjemme, så kører det fint !. rolleyes

Vil evt. vende tilbage, når jeg ved noget mer´.
Indtil nu er mine erfaringer gode !.

Hilsen Lyngs

DK-Miljø
Hej.

Melder mig lige i debatten med et spørgsmål, da jeg kan fornemme erfarne folk ved tastaturene rundt omkring.

I forbindelse med renovering af mit sommerhus, som er i 2 plan, overvejer jeg at skrotte el-radiatorene og montere et varmepumpeanlæg. De første tanker var inspireret af Bilka Avisen, men jeg tror nu vi er ude i noget Mitsubishi/ Panasonic-agtigt. Jeg er dog i tvivl om selve placeringen og antallet af indedele.

Skal/bør man have en indedel i hvert eneste rum hvor man behøver varme eller strømmer luften rundt i huset forudsat dørene er åbne?

Mon det er nok med 1 indedel på hver etage - som hver især er hhv. 80 og 60 kvm.?

Alt input er velkomment og jeg er naturligvis klar med afklarende svar på evt. spørgsmål.

Lars

-------------------------
Annonce
Hej Lars

Tak til Lyngs for "Bilka-rapporten". Det savnede jeg meget før jeg røg på Panasonic'en. Dog skulle min pumpe være primær varmekilde til hele huset (132m2), så jeg endte altså med en Panasonic, og den har kørt i 4 dage nu...

Foulum --> Mit umiddelbare indtryk er at den fordeler varmen tilfredsstillende... dog færdes jeg ikke ret meget i det fjerneste kammer for enden af en vinkelgang ud mod hoveddøren, og har ikke forsket SÅ meget i resultatet endnu, men vores soveværelse er da lunet fint op, og det samme gælder køkkenet. For at nå disse to rum, skal varmestrømmen forcere henholdsvis : Tværs over 8 meter stue, hen ad en 3 meter gang og dreje til højre, og til køkkenet: Tværs over 8 meter stue, ud af en dør og 180 grader til venstre gennem en anden dør.... Stuen selv er nærmest tropisk, men vi har også noget at indhente. Jeg har et varmeflytninganlæg liggende, som der måske skal suppleres lidt med, men da huset har fladt tag vil jeg gerne undgå det.

Good luck !

Mvh
Hey Chryslerdude.

Tak for input og godt at høre at luften finder vej rundt. Jeg har besluttet at placere 1 stk. indedel centralt i underetagen og 1 stk. indedel centralt i overetagen. Det bliver super.....så kan jeg skrotte alle de gamle elradiatorer. I både baderum og toilet er der gulvvarme, så jeg tror ikke der bliver problemer med at nyde varmen i hele huset.

Lars

-------------------------
Hej Lars!

Det lyder godt... held og lykke... man skal bare huske ikke at lukke dørene hvis man skal ha varmen rundt, men det siger jo sig selv! Jeg går og spekulerer på hvor jeg kan føre de rør fra varmeflytningen uden at de skæmmer for meget, men som sagt skal jeg lige ha lidt mere erfaring med hvordan, om OM det fordeler sig helt ned i det fjerneste kammer uden.

:-)

Mvh
Hey.

Foulum---> Sår'n bare lige for en god ordens skyld vil jeg anbefale dig at vente med at pille alle radiatorene ned. Hvis det nu fryser af H... til og din varmepumpe vælger at gå i stykker, så har du altså lidt bøvl med at holde varmen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Twist
Jeg har en Nilan VP18,til en etplanshus på 143mtr.
Og også har brug for suplerende varme ved under +6
ellers bliver mand benkolde. Har EL-PAN varme til suplering dyrt!
Der er yderligere 241 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis