Hej!
Så kom der liv i den gamle tråd igen igen igen... Ja, det er næsten pinligt så lang tid jeg efterhånden har brugt på at undersøge, sammenligne og vurdere varmepumper, men for at sammentrække "milepælene" i mit undersøgelses-cirkus, så gik det som følger: Jeg besluttede mig for den nyeste invertermodel "Sigma" fra Bilkas leverandør som jeg i øvrigt tør bide mig selv i næsen på, dengang stod på deres egen hjemmeside til 9999,-. Den har langt højere COP (effekt ud, kontra forbrug) end de andre modeller, plus at det er en "inverter" som betyder at den styrer kompressoren efter indedelens arbejdsbyrde, og ikke bare tænder/slukker helt for kompressoren som de andre gør, med de dertilhørende følger som øget slidtage, og ikke mindst larm. Imidlertid havde de pludselig sat prisen på Sigma 1000,- op (og nu yderligere 2000,-), og det blev jeg faktisk så irriteret over, at det igen pustede liv i mine markedsundersøgelser.
Problemet for mig med "Kinapumperne", er hovedsagentlig at der ikke gives nogen garanti for hvor længe der føres reservedele, og gå i stykker kan jo alle maskiner der står og kører og kører, og jeg ville derfor lige checke de kendte fabrikanter som mange fra starten har rådet mig til.
Fra 11.000,- (nu 13.000) mente jeg at springet op til en af disse "anderkendte fabrikanter" var tilpas lille , og der gik ikke lang tid før at jeg havde besluttet mig for en Panasonic E9DKE (COP 4.26) som kunne erhverves for ca.10.000,- herhjemme, og jeg savlede over HE9DKE, som er topmodellen med ekstra ilt-tilførsel til indeluften, brede fælge, sidepipes, rævehale på antennen samt en COP på imponerende 5.22
Til allersidst søgte jeg så lidt priser på google i vore nabolande som har et længere bekendtskab til varmepumper end os Danskere, og prisen var ikke bare lidt, men MEGET lavere end herhjemme. Jeg er således endt med at købe topmodellen HE9DKE i Sverige, og hvis mine beregninger ikke er helt forkerte, bliver den nu monteret på min uforberedte væg til en totalpris der er et stykke under prisen "Sigmaen" uden montering.
Held og lykke med valget!
Mvh