Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hej

Jeg har lige fået svar fra teknologisk institut vdr positivlisten, og det er kun produkter fra de producenter/distributører der betaler teknologisk institut for at teste, som derved har en chance for at komme med på positivlisten. Hermed mener jeg ikke at positivlisten kan bruges til ret meget andet end at sammenligne de anlæg som er testet. Naturligvis er de kendte mærker måske nok mere robuste end de billige, men alligevel. Jeg hælder mere og mere til et billigt anlæg... eller måske to... ;-)

Va siger næstformanden... er der noget nyt fra naboen og hans nye inverter anlæg fra Bilka?

:-)

Mvh
Jepper!!

Efter jeg er flyttet er det gået lidt sløjt med internetforbindelsen... Men nu er jeg her!

Min gamle nabo er meget tilfreds med sit anlæg. Den sidder på væggen lige ud for soveværelset, og den generer ikke. Heller ikke når de sidder på terrassen et par meter væk.

Jeg har selv installeret mange invertere, og jeg synes ALTID de larmer!! Men han siger at det ikke giver nogen form for gene og at han overvejer en mere...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jamen dog.. Velkommen tilbage på nettet... har selv lige været uden INTERNET da vi skulle flytte (tre dages mararidt, ha ha).

Tak for indput omkring den inverter. Jeg tror altså også at jeg ryger på sådan to, en i hver ende af huset, og så nogle små prutrør med blæsere imellem kamrene i den ene ende, og køkke i den anden. Var det mon en DI-50 han havde købt?

Mht larmen, så skulle de larme med en enkelt decibel eller to mere end de andre "Andes" anlæg.

Mvh
Så er der "billige" varmepumper i Bilka igen, jeg overvejer at købe en Scansign Ultra Slim Line, men vil meget gerne høre om der er nogen med lidt erfaring der kan råde eller fraråde mig.

Hvad med dig Chryslerdude, hvad købte du, og hvilke erfaring har du fået?

Og Næstformanden, har du mulighed for at høre din eks. nabo hvordan det spiller,nu hvor vi er kommet ind i de kolde måneder?

Er der nogen der ved hvad der sker når ude temperaturen ryger under de -15 eller -20 grader "afhængig af hvilke kølemidel man bruger"

Kongsgren
Kender ikke lige Bilka modellen, eller næstformandens nabos installation.... Men de billige pumper de virker da også... Man skal måske ikke lige forvente det helt vilde af dem, men jeg fik en 12.000 BTU til 2100,- i silvan for nogle måneder siden. Ok, der STÅR godt nok at den er energiklasse "A", men det lader til at være en mindre overdrivelse, den lover også en 66% besparelse i forhold til el opvarmning, det er vist heller ikke HELT korrekt, men der ER en besparelse trods alt... Men ok, hvad forventer man også til den pris ?

Den virker, jeg har en besparelse, den er ikke voldsom, men den er der (tilsyneladende), ca. 20-50 kubikmeter gas pr måned (i en husstand på 5). Så de 2100,- er jo betalt hjem næsten inden jeg har installeret pumpen (!)
Der er en lidt større besparelse på det "store" anlæg (nilan) til resten af huset, men den koster jo så også ca. 60.000,- plus alt arbejdet med at lave rør.

Jeg har endnu ikke haft under -15 grader endnu. Og det håber jeg heller ikke at der bliver. Men det der rent KEMISK vil ske, vil være at din væske ikke længere vil fortættes korrekt og optage varme fra "udenfor", og du vil derfor bare spilde energi på at forsøge at køre anlægget. På Nilan'en der vil der istedet ske det at den tænder for et elektrisk varmeelement og tager varme fra det istedet.
I begge tilfælde, kan det nok bedre betale sig at slukke for anlæggene og tage en ekstra sweater på istedet (!)
Annonce
Hej!

Så kom der liv i den gamle tråd igen igen igen... Ja, det er næsten pinligt så lang tid jeg efterhånden har brugt på at undersøge, sammenligne og vurdere varmepumper, men for at sammentrække "milepælene" i mit undersøgelses-cirkus, så gik det som følger: Jeg besluttede mig for den nyeste invertermodel "Sigma" fra Bilkas leverandør som jeg i øvrigt tør bide mig selv i næsen på, dengang stod på deres egen hjemmeside til 9999,-. Den har langt højere COP (effekt ud, kontra forbrug) end de andre modeller, plus at det er en "inverter" som betyder at den styrer kompressoren efter indedelens arbejdsbyrde, og ikke bare tænder/slukker helt for kompressoren som de andre gør, med de dertilhørende følger som øget slidtage, og ikke mindst larm. Imidlertid havde de pludselig sat prisen på Sigma 1000,- op (og nu yderligere 2000,-), og det blev jeg faktisk så irriteret over, at det igen pustede liv i mine markedsundersøgelser.

Problemet for mig med "Kinapumperne", er hovedsagentlig at der ikke gives nogen garanti for hvor længe der føres reservedele, og gå i stykker kan jo alle maskiner der står og kører og kører, og jeg ville derfor lige checke de kendte fabrikanter som mange fra starten har rådet mig til.

Fra 11.000,- (nu 13.000) mente jeg at springet op til en af disse "anderkendte fabrikanter" var tilpas lille , og der gik ikke lang tid før at jeg havde besluttet mig for en Panasonic E9DKE (COP 4.26) som kunne erhverves for ca.10.000,- herhjemme, og jeg savlede over HE9DKE, som er topmodellen med ekstra ilt-tilførsel til indeluften, brede fælge, sidepipes, rævehale på antennen samt en COP på imponerende 5.22

Til allersidst søgte jeg så lidt priser på google i vore nabolande som har et længere bekendtskab til varmepumper end os Danskere, og prisen var ikke bare lidt, men MEGET lavere end herhjemme. Jeg er således endt med at købe topmodellen HE9DKE i Sverige, og hvis mine beregninger ikke er helt forkerte, bliver den nu monteret på min uforberedte væg til en totalpris der er et stykke under prisen "Sigmaen" uden montering.

Held og lykke med valget!

Mvh
Citat fra Backup

Så er der "billige" varmepumper i Bilka igen, jeg overvejer at købe en Scansign Ultra Slim Line, men vil meget gerne høre om der er nogen med lidt erfaring der kan råde eller fraråde mig.

Hvad med dig Chryslerdude, hvad købte du, og hvilke erfaring har du fået?

Og Næstformanden, har du mulighed for at høre din eks. nabo hvordan det spiller,nu hvor vi er kommet ind i de kolde måneder?

Er der nogen der ved hvad der sker når ude temperaturen ryger under de -15 eller -20 grader "afhængig af hvilke kølemidel man bruger"

Kongsgren


Hej Kongsgren..
Få databladet på de pumper du har kik på.. se på COP ved en given udetemp. (den ændre sig efter forholdene, så kik ved den samme udetemp). Det giver et godt overblik.
selvf. inverter... og så lav støj (db) som muligt, støj måles i forskellige "db" så vær sikker på det er det samme du "ser på".. dbi... dba.. o.s.v
Ved meget lave ude temp vil pumpen komme til at køre "en til en" alså ved et forbrug på 1kw, vil du få 1kw varme effekt, indtil kondensatoren stopper for at afrime/ is-e..
Set med mine øjne, har jeg købt en for at sparre på mit daglige forbrug, skulle se pæn ud, samt være støjsvag, så der er ofret lidt mere i indkøb... (Daikin)..

Mvh Jan
Jeg havde slet ikke tænkt på handel uden for de Danske grænser, men for pokker .. det er jo billigt!

Fandt selv denne Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZGXS. til 10.000,- Skr. plus fragt..

Meennn så kommmer der også opsætning osv .. Hvor(dan) pokker er du kommet så langt ned i pris "har set HE9DKE til 21.000 dkr" med montering?

Nogen der ved hvad det koster at få monteret

Kongsgren
Hej Jan

Jeg er hurtigt blevet klogere, med hjælp fra denne side.

Ret mig endelig hvis der er noget jeg har misforstået.

COP :: Bliver målt ved 7C udenfor og 20C indenfor så det burde man kunne bruge til at samenligne de forskellige varmepumper, man skal dog lige være opmærksom på at hvis den nominelle effekt er laver har det også en virkning på det endelige strømforbrug.. f.eks kan en varmepumpe med COP 5/2400Watt være lige så økonomisk som en med COP 4,5/3000Watt

Jeg går efter at spare penge,håber på mange penge .. bruger lige nu naturgas, med et årligt forbrug på ~24 - 28.000,-, har fået ny isolering på loftet, men forbruget er alt for stort "vi har ca 23C indenfor"

Derfor, den må gerne være smuk og dejlig, meget gerne stille, men frem for alt holde i lang tid og spare mig nogle penge.

Kongsgren
[Hvor(dan) pokker er du kommet så langt ned i pris "har set HE9DKE til 21.000 dkr" med montering?

Nogen der ved hvad det koster at få monteret

Kongsgren


Jeg har sendt dig en personlig meddelelse med info, og får du den ikke, så send mig en PM med telefonnummer... (klik på mit brugernavn, og vælg send besked) så ringer jeg dig lige op og giver dig detaljerne.:p

Jeg købte også denne "COP-vinder" da den sikkert vil tjene sig selv ind med den bedre økonomi, så jeg håber at jeg ikke skal flytte lige de første to år. Jeg glæder mgi også til at få 30% mere ilt i indeluften som Panasonic lover... biggrin

Der er faktisk nogen der reklamerer med endnu højere COP... nogen er over 6, men de kostede ligeså meget som en (rusten) drømmebil. Min VP skal være primær varmekilde, suppleret af brændeovn, og varmeflytningsanlæg. Spændt på om det hele kommer til at virke. rolleyes

Oh yes.. montering: Jeg har fået et tilbud på ca.1800,- fra min lokale køletekniker!

Mvh
Der er yderligere 251 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis