Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 260 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen Kenneth

 

Du kan sagtens sætte startemp på 40 og stop på 45 grader, hvis du/i synes i har nok varm vand ved den temperatur. Legionellaen vil ikke ku nå at formere sig, da i dagligt bruger meget vand. Hvis varmepatronen kører en gang ugentlig op til 60 grader så er det ok. Hvis der ikke bruges vand i længere tid, anbefales at hæve temperaturen inden brug af det varme vand.
Hvis du ca. ved hvor meget varm vand i bruger, så er det let at beregne besparelsen på temperaturnedsættelsen.
1 grad/liter har et forbrug på ca. 1,17 watt
eks. 100 liter x 10 grader x 1,17 watt giver et forbrug/besparelse på 1170 watt = 1,17 kwh
Hvis det nu er pr dag, så vil i kunne spare 427 kwh pa. x 1,8 kr. = 769,-
Det skal lige nævnes, hvis i bruger meget karbad, så er besparelsen ikke så stor på grund af vandmængden.
Ps. vandmængden
Hvor mange ved at vand ialt koster omkring 50 kr/m³ snart lige så dyr som benzin  


PE

Hej
Med alle de kloge folk der skriver i denne tråd synes jeg at det er helt utroligt at jeg ikke får et eneste svar på mit spørgsmål tidligere i denne tråd angående isolering af rør mellem ude -  og indedel på luft til luft varmepumpe  -  er der virkelig ingen der ved noget ?????????????
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nu er det jo sådan at vi hverken er ansatte eller aflønnede, så det er svært at fyre os eller true med lønnedgang hvis vi ikke svarer øjeblikkeligt. 
Hvis det ellers er en ordentlig kvalitet isolering din varmepumpe er leveret med tror jeg det er spildte kræfter at efterisolere isoleringen. På den anden side er det ingen skade til og hvis du sover bedre om natten så du kan bare måle diameteren af isoleringen og købe en fornuftig kvalitet isolering og slå dig løs.

Hej Polobjørn
Det er ikke fjernvarme vi har med at gøre her.
Nogen gang er der fordele med den ene rør eller det andet rør har godt af isolering fra omgivelses temperatur.
Derudover skal man tænker på at anlæget kan køle og varme, dermed vender det hele på hoved.
Det eneste man skal sikre sig er at der ikke dannes kondens, i køl eller varme mode på rørene.
derfor er det et lidt spejet spørsmål at svare konkrete på
venlig hilsen
Hej
Tak for svarene de to rør er af den autoriserede montør lagt i samme isoleringsrør(minder lidt om en rørskål i skum) så det kan nok ikke være anderledes, men tak for at i svarede - jeg forventer naturligvis ikke svar omgående          men jeg ville blot sikre mig at nogen havde læst mit spørgsmål  
Mange hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej Polobjørn

Det er en god ide at isolere dem rigtig godt.
Jeg isolerede med AF Armaflex i 30 mm isoleringstykkelse, som kan købes hos Norisolshop.dk.
Disse isoleringsrør tåler vejrliget og du kan få dem rigtig mange størrelser og isoleringstykkelser.
lad nu vær med at købe varme pumper i bilka, harald skrald og silvan osv...
man får hvad man betaler for
der er ingen grund til at spare penge på en billig varme pumpe hvis den skal repareres og rør spræninger og den ikke gir en god nok varme effekt i forhold til hvor meget strøm den bruger

det er parallel import og det er ikke beregnet til det danske vejr
så køb den der hedder danmarks pumpen det virker 100

derfor får du os den højeste besparlse på strømmen

jeg har lige købt en panasonic som bare er toppen af poppen hos dong
den gir 5.5 kw varme når den har brugt en kw strøm
den dækker op til 120 kvm

husk på at det er kun en supllerende energi kilde
så der er ikke rigtigt mange penge at spare hvis du lader den køre alene





Hej Nielsen

Uanseet hvor meget du advarer om de billige varmepumper, så er der alligevel mange som lige først skal prøve den, og se om det nu lige passer det de kloge siger.
Det de tror at de sparer på prisen betaler de i mangefold i form af strøm og driftproblemer, så i sidste ende bliver den billige pumpe dobbelt så dyr som kvalitetsmaskinen

Vent og se, nu kommer der torden i luften

Hvad har du så måttet betale for sådan en raket

Husk lige på at varmepumper også kan bruges til fuld opvarmning!

Skrevet af nielsen82 på 14 mar 2010 11:12
lad nu vær med at købe varme pumper i bilka, harald skrald og silvan osv...
man får hvad man betaler for
der er ingen grund til at spare penge på en billig varme pumpe hvis den skal repareres og rør spræninger og den ikke gir en god nok varme effekt i forhold til hvor meget strøm den bruger

det er parallel import og det er ikke beregnet til det danske vejr
så køb den der hedder danmarks pumpen det virker 100

derfor får du os den højeste besparlse på strømmen

jeg har lige købt en panasonic som bare er toppen af poppen hos dong
den gir 5.5 kw varme når den har brugt en kw strøm
den dækker op til 120 kvm

husk på at det er kun en supllerende energi kilde
så der er ikke rigtigt mange penge at spare hvis du lader den køre alene




PE

Hej, som ny bruger af forummet her,er der måske nogen der kan fortælle lidt om fejlkoder på luft-luft varmepumper ? Har selv en Andes JM2 som er stoppet med at blæse varme ind i huset...fejlkode 2 popper op i display på fjernbetjeningen.Udedelen snurrer lystigt,men kun svag kold luft kommer fra den (blæser bliver ikke aktiveret på indedelen).Jeg har selv en lille mistanke om fejlen kan være efterfyldning af vædske på den,da den efterhånden er ca 3 år gammel.Iøvrigt med stor interesse indslagene her er blevet læst og mange fif er taget til efterretning...;-)
Hej alle i gæve vp ejere  

Så er det jo blevet vinter, og dermed problemer med varmepumper….. Så synes lige, jeg vil holde liv i denne udmærkede tråd…..

Min Panasonic HE9GKE, volder stadig problemer, og da jeg efterhånden har opgivet div. amatøragtige kølemontører og importør har jeg lige et par spørgsmål til de som har lidt forstand på det.

Min afrimer stadig hver ca. 40 min, og det tager ca. 20 for afrimning og opstart, til den igen giver varme, så snart temp. ude er under +4,5 gr.

Det sidste der er blevet lavet på den, er sidste vinter, hvor alt kølemidlet var forsvundet, jeg hidkaldte en kølemontør efter anvisning fra importøren, importøren og kølemontøren var ikke enige om hvor meget kølemiddel der skulle fyldes på til mine 13,5 m. rør.
Standard skulle den være forfyldt med 1330 g, det skulle være nok til 7,5 m, importøren mente der skulle 50g på pr. m udover de 7,5 m – altså 13,5m – 7,5m = 6m x 50g = 300g, dette hjalp ikke, den afrimede stadig som den plejer, kølemontøren mente stadig der var for lidt kølemiddel på, så han efterfyldte med 150g.

Hvis der er ikke forsvundet noget, skulle der så være 1780g (1330g+300g+150g) på den nu……den afrimer stadig som den plejer.

Jeg har i mellemtiden fundet en servicemanual på nettet for denne model, og der står klart og tydeligt, der kun skal 20g ekstra på, pr. m over 7,5m, så det betyder der skal 1330g + 120g = 1450g, hvis dette er rigtigt skulle der være 1780g-1450g=330g for meget på min.

SÅ´ kom vi endelig til det første spørgsmål……

Kan for meget…..eller, så meget for meget (330g), gøre at vp afrimer så meget?

I en anden manual jeg har fundet, står der, hvis man har problemer med afrimning, så skal softwaren til og med en vis snr. opgraderes til ver. 3, min er godt nok en GKE og dette er for en DKE, men er styringen ikke det samme for de to?

Og kan eeprom opdateres eller skifter man hele printet?

Hvis jeg vil flytte vpén, og afmonterer den efter forskrifterne, vil der så være kølemiddel til 7,5m som standart i ude-delen, eller vil alt kølemiddel til de 13,5m kunne være i den?

Har for øvrigt været ude og se 3 Mitsubishi vpér, temp. ude var -3gr. Luftfugt 89%, jeg rendte i ”fast pedulfart”, hver halve time, ude ved ude delene, OG ikke en eneste gang ved de 3 vp, var der antydning af rim eller is, eller afrimning…………
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis