Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 180 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Airdale

Jeg mener faktisk at mange af de spørgsmål der har været fremme i denne tråd, stammer fra manglende kontrol med temperaturstyringen.

Med hensyn til argumentet om at kompensere op og ned med temp valg / forventning - svarer det vel til at spedometeret i dytten viser 110 men du kører 83 - og det er vel ikke optimalt ? Eller intensionen med systemet ?

M.v.h.

Hvis man vil have en 100% korrekt indstilling skal du ha' føleren ved din lænestol. - Det er før set, men er lidt noget bøvl.

Mvh.

ummidelbart så vil jeg mene at den "bedste" placering af indedelen er underloftet, men det er nok også fordi at dem jeg har monteret hos mig selv har jeg hængt under loftet, selve kaste længden på luften er jo også uforstyrret. men jegh ar så heller ikke nogle problemer med at styre temperaturen.

Køletekniker & Energiteknolog.

bare til information:

http://ing.dk/artikel/96628-varmepumper-straffes-haardt-med-skattereform
Det beviser igen bare, at de fleste af de herrer og damer på borgen, har begge ben solidt plantet i den blå luft og er totalt uden jordforbindelse  

Energikonference og min bare !
Annonce
Hel sikkert sådan beslutning harmoniser ikke rigtige sammen med udtalte ønsker om C02
Reduktion. Og mindre olie forbrug.
Det er måske ”pay-back-time” for denne gang der var støtte ordninger til pumper.
Jeg vil tro det er en smutter og et resultat af midnatsforhandlinger. Mon ikke miljøministeren snart kommer ud af starthullerne?

Hej alle

Håber i har haft en god Jul.

Prøver lige forsigtigt at tage denne tråd op igen.

Jeg har siden sidst haft en anden kølemontør til at kigge på min Panasonic HE9, den var
utæt og alt kølemiddel var løbet af den. Det er nu fyldt på igen, og der er efterfyldt
så det skulle passe til 13m rør.
MEN, så snart ude-temp. kommer under +4,5 gr. laver den nøjagtig det samme som sidste vinter, den
afrimer hver 3/4 time, og det tager ca. 10 min og 10 min mere inden den igen begynder at give varme - altså
20 min hver 3/4 time uden varme.
Den rimer nu pænt jævn til på ude-delen.

Over +4,5 gr. fungerer den fint, og afrimer aldrig.

Er der nogle der har erfaringer med at mont. varmekabel på en panasonic, eller er der dukket
andre løsninger op på afrimnings problemet siden sidst?
Glædelig jul MDJ, og alle jer ander VP mennesker. Pudsigt nok, tænkte jeg også på at skrive herinde om min forbandede Panasonic forleden, til skræk og advarsel. Alle snakker om at købe de dyre maskiner, og og jeg røg på denne vogn da jeg ikke gider noget "fis" med min opvarmning. Det skulle bare køre i mindst 5 år før jeg skulle andet end at rense filteret. Min HE9 har desværre ikke givet mig andet end problemer. Lige nu ville jeg ærligt talt ønske, at jeg bare havde købt savsmuldsbriketter for pengene. Den varmer OVERHOVEDET ikke tilfredsstillende, er hamrende irriterende og ustabil, afiser som det passer den, (og dens afisningsprogram er jo helt håbløst).

Min afiser ca tre gange i timen ved bare et par minusgrader, og det tager måske 8-12 min... resten af tiden puster den "børneføntørre-varm" luft ud i huset.

LØSNING PÅ AFISNINGSPROBLEM: Fyr op i brændeovnen (og det gør man automatisk når temp runder 16 grader), og bed Panasonic'en om at at KØLE ned til 16 grader, på lav fan i 30 min... eller en time hvis man kan overleve det, så er den helt afiset, og kan igen puste "børneføntørrerluft" ud i timevis, måske op til et døgn før den igen fryser til.

Kører brændeovnen videre ret meget længere, tror "idioten" jo at der nu er de 28-30 grader den altid står på, og går i standby. (Den står altid på 28-30 grader for at det bliver tåleligt varmt i stuen som er på ca 55m2.)

Min er iøvrigt monteret af en prof. kølemontør, og han sagde at det medfølgende afisningskabel ikke behøvede at blive monteret... WRONG !!! Det skulle KLART ha været monteret, for der dannes jo is i bunden ligeså snart den kommer tæt på 0 grader. Elementet sidder ubekvemt tæt på bundpladen, så de nederste ribber hurtigt iser til. Det ligner et fejldesign, men hvad ved jeg.. jeg er jo bare en 10.000 krobner fattigere idiot med en varmepistol og en pandelampe der sidder og smelter is en gang i døgnet, hvis jeg da ikke har brænde nok til at lave en ordentlig reverse-afrimning som beskrevet overfor.

Jeg kan bruge den mellem 15 og 2-3 grader udenfor. Ved lavere temperaturer, er det formodentlig spild af strøm at ha den kørende. Jeg var DESVÆRRE fraflyttet huset det første år den sad der og der stadig var garanti på den, og fik kun konstateret at den var "underlig". Forhandleren sendte mig en fanmotor lige over udløb af garantiens udløb, for at "shutte mig up", da de var hekt sikre på at det var den der var skyld i det. Sikke noget ævl.. jeg har faktisk ikke engang gidet skifte den. Hvis der er noget der virker, så er det den fan. Mit bud er en utæthed i kølevæskekredsløbet, eller selve styringen der er sindsyg. Jeg talte også med en tidligere som sagde at den skulle ha nyt styringsprint hvilket lød meget mere plausibelt, men ham kunne jeg ikke få fat på igen da jeg ringede senere.

En ting er HELT sikkert... jeg skal ha fat i montøren, så den kan blive checket og så skal han montere det varmekablet. Virker den ikke perfekt til næste vinter, ryger den ned og UD! Jeg mener bestemt at der stod i salgsævlet, at den skulle varme ned til minus 15 grader, rense luften, gi 30 % mere ilt i stuen, vaske op, støvsuge og 90-100 andre ting...!

SNYYYYYYYDT !!! :-(

Mvh

Go´jul, til alle jer ”Gør det selvér”.

2 års oplevelser med Bilka pumpe.

Sjovt som debatten skrider ud … men spændede at læse !.

Det er ved at være længe siden jeg er kommet med indput, men nu har den kørt i 2 år, og følgende er mine oplevelser.

Jeg har haft problemer med at den isede op.
Prøvede at afhjælpe det med et varmekit, suppleret med mere ”Heat treasing” uden det hjalp. Den isede stadigt op !.

Fik en kammerat, som er kølemontør til at se på den, og han konstaterede at den manglede fyldning.
På med noget, og nu sætter den kun rim !.

I baggrundens klare lys, sku´jeg nok ikk´ha´skyldet med kølemiddel, da jeg satte det i drift !.

En ”ahaar oplevelse”.

COP, og alt det der…. Spændende nok, men det jeg har fokus på er pengene !!!. ”Pay back” tid & EL regningen !

Mit hus på ca 100M2 , fra 1936, i 2 plan. Udstyret med el varme tidligere. Suppleret med en brændeovn, kan den magte, og holde ca 24 grader C, med et totalt forbrug på ca 6000 Kwh.

Det steg lidt det sidste år, fordi jeg ikke gad fyre så meget i kaminen.

Varmepumpen kørte forbavsende godt og billigt!.

Min oplevelse om Bilkapumpen, contra El varmen, er at jeg har sparret mindst 2000 Kwh/år, så med investeringen på 3000,- , ka´jeg købe en ny igen, og stadigt holde pengene hjemme.

Men hvorfor sku´jeg… den kører fint !.

Tænder op i brændeovnen, når jeg ønsker 28 grader… ellers gider jeg ikke !.

Eks. Mit hus stod tomt i 14 dage her i december, også mens det var frost, og der var el forbruget 187 Kwh. Og det indbefatter køleskab, div. Medie udstyr på ”stand by”, og varmepumpe !.

Sammenfattende… Den har gjort det godt… Billig i indkøb, & inst. = kort tilbagebetalingstid. Reduceret mit EL forbrug med ca 2000 Kwh. Og givet mig nogle erfaringer.

Jeg vil råde en go´ven til at købe sådan enn´, og vil gøre det selv igen, enn´anden gang !.

Kom godt ind i det nye år.

Per.

DK-Miljø
Der er yderligere 91 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også