Go´jul, til alle jer ”Gør det selvér”.
2 års oplevelser med Bilka pumpe.
Sjovt som debatten skrider ud … men spændede at læse !.
Det er ved at være længe siden jeg er kommet med indput, men nu har den kørt i 2 år, og følgende er mine oplevelser.
Jeg har haft problemer med at den isede op.
Prøvede at afhjælpe det med et varmekit, suppleret med mere ”Heat treasing” uden det hjalp. Den isede stadigt op !.
Fik en kammerat, som er kølemontør til at se på den, og han konstaterede at den manglede fyldning.
På med noget, og nu sætter den kun rim !.
I baggrundens klare lys, sku´jeg nok ikk´ha´skyldet med kølemiddel, da jeg satte det i drift !.
En ”ahaar oplevelse”.
COP, og alt det der…. Spændende nok, men det jeg har fokus på er pengene !!!. ”Pay back” tid & EL regningen !
Mit hus på ca 100M2 , fra 1936, i 2 plan. Udstyret med el varme tidligere. Suppleret med en brændeovn, kan den magte, og holde ca 24 grader C, med et totalt forbrug på ca 6000 Kwh.
Det steg lidt det sidste år, fordi jeg ikke gad fyre så meget i kaminen.
Varmepumpen kørte forbavsende godt og billigt!.
Min oplevelse om Bilkapumpen, contra El varmen, er at jeg har sparret mindst 2000 Kwh/år, så med investeringen på 3000,- , ka´jeg købe en ny igen, og stadigt holde pengene hjemme.
Men hvorfor sku´jeg… den kører fint !.
Tænder op i brændeovnen, når jeg ønsker 28 grader… ellers gider jeg ikke !.
Eks. Mit hus stod tomt i 14 dage her i december, også mens det var frost, og der var el forbruget 187 Kwh. Og det indbefatter køleskab, div. Medie udstyr på ”stand by”, og varmepumpe !.
Sammenfattende… Den har gjort det godt… Billig i indkøb, & inst. = kort tilbagebetalingstid. Reduceret mit EL forbrug med ca 2000 Kwh. Og givet mig nogle erfaringer.
Jeg vil råde en go´ven til at købe sådan enn´, og vil gøre det selv igen, enn´anden gang !.
Kom godt ind i det nye år.
Per.