Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 170 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH(S) bør koste omkring 11.500,- inkl. moms.

kan forstå på tråden at flere har problemer med at varmepumperne ikke varmer nok op eller er "sløve". Har selv for en uge siden i mit sommerhus fået installeret en Daikin FTXS25D som jeg egentlig er godt tilfreds med. Jeg har bare det modsatte problem, nemlig at den varmer for meget. Den skal kun indstilles til 16 grader for at få en behagelig temperatur på 21 grader. Jeg købte denne model til mit sommerhus, da den kan gå ned ti 10 grader men minimumtemperaturen den opnår 3-4 meter fra indedelen er altså 14 grader. Min kølemontør siger at det er normalt, men er der nogle fagfolk som kan bekræfte dette? Har prøvet forskellige indstillinger uden held..

Den måler jo retur temperaturen. dvs den luft den suger til sig, så umiddelbart syntes jeg at det lyder fornuftigt.
Men jeg syntes at du skal prøve at stille temperaturen på f. eks 18 grader, også lade den køre 24-32 timer uden manuel indgribende i driften, også se hvad den siger til det, forresten et glimrende valg af varmepumpe.


Køletekniker & Energiteknolog.

Jeg sælger af og til sådan en fætter Vejledende priser er jo.. vejledende.

PLACERING AF INDEDEL !

Hej jeg får lige lyst til at blande mig lidt igen i debatten omkring styring af temperatur, idet jeg som nævnt i et tidligere indlæg stiller mig skeptisk overfor montering af indedelen oppe under loftet, hvor der er varmest - jeg vil tro at der sagtens kan være en forskel på 6-10 gr. eller mere mellem 1 meter og 2,1 meter +  over gulvet.

Nu argumenteres der ganske vist for, at den suger kold luft op fra bunden og det er nok også rigtigt, men sagen er jo, som jeg engang fik forklaret af en med forstand på A/C anlæg, at det at suge luft fra en bestemt retning ikke rigtigt fungerer - dette blev eftervist ved at puste røg ud i en bestemt retning hvilket ikke er noget problem - men prøve på at suge det ind igen er umuligt  - og denne teknik er mig bekendt stadig ikke tilgængelig, selv om der er lavet mange forsøg med dette.

Det er derfor jeg er skeptisk med hensyn til placeringen oppe  - og mener at indendelen vil tage luften - nok fra undersiden - men hvor den nemmest får fat i luften, og jeg har svært ved at tro at den kan suge det op fra gulvet, selv om den jo nok skal få fat i noget af den kolde luft, men mon ikke dette skyldes, at unitten efterhånden får oparbejdet en vis cirkulation således det kolde og varme luft efterhånden blandes - men i min verden vil det korrekte være en lavere placering på f.eks. 1 til 1½ meter over gulv - og så tror jeg samtidig at mange problemer med temperaturregulering vil være løst - for hvordan kan man forlange af en enhed som sidder i f.eks. 27 gr. varme skal holde en rumtemperatur på f.eks. 21 gr. - men er der nogen som har haft problemet med styring af temperatur, som har checket temperatur på den luft som suges ind ? for det er jo lige så vigtigt som afgangssiden.

Og så en anden ting som har slået mig er, at hvis man tager til varmere himmelstrøg hvor der anvendes millioner af A/C anlæg - men baseret på køling - så er disse alle monteret oppe under loftet hvor der er varmest - og nedkøler den varme luft som så falder til gulvet - og burde forskellen reelt ikke ens med modsat fortegn ?

Jeg er gået ud fra min egen situation, hvor anlægget fortrinsvis skal anvendes til opvarmning - og det kan godt være at det hele er en gang VRØVL og så undskylder jeg indlægget - men lur mig om ikke de forskellige producenter (ingen nævnt / ingen glemt) sælger 98% af deres produktion til områder hvor køling er den væsentligste faktor, og derfor er "grejet" hovedsageligt designet for montage under loftet - og selve designet gør jo også at det er den mest naturlige placering - men er det den rigtige ?????

SKYD - JEG HAR NI LIV (endnu) !

m.v.h.

Det eneste tilfælde jeg kan huske hvor der har været problemer med at få den rette temperatur var et tilfælde hvor indedelen sad under et stort vindue. - Ellers har temperaturen været tilfredsstillende uanset om indedelen sad ned eller oppe. Det kan godt være man skal stille termostaten på 24° for at få 21°, men i praksis er det jo uden betydning. - Det kommer måske an på om indedelen er god til at kaste luften eller ej?

Der er yderligere 101 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis