Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 160 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ovange.

Jeg vil med det samme fraråde dig toshiba´en. den har jeg kun dårlige erfaringer med, Panasonic har lige købt Sanyo
er efterhånden ved at være godt gennem prøvet.
Men når det er sagt så hælder jeg dog mest til Mitsubishien, selv om den lover en lille smule mere end den kan mht. COP.
Men den virker meget solid både inde og udedelen, også er det nemt at komme i kontakt med importøren af denne, og ja har efterhånden monteret en del af mitsubishie vp, og har ikke været ude for nogle defekter på disse
det skal dog siges at mitsubishi ikke er "eurovent" mærket endnu, lige som f.eks Panasonic og Daikin er.

Held og lykke.


Køletekniker & Energiteknolog.

Er der nogen der har erfaringer med IVT vp

<p>PEJ</p>
Panasonic varmepumpe jeg er også meget tilfreds med den opvarmer 140MZ 22-23 grader selv hvor der har været minus 2-5 grader.Vi har også fået en ren luft i huset,den får suget noget støv til sig renser filtere hver 14dag.
Annonce

Lige en lille update......

Panasonic HE9GKE (Danmarkspumpen)

Jeg har været i kontakt med kølemontøren, han mener han har fyldt 120 g kølemiddel på, så det skulle være ok.

Når jeg måler temp. der kommer fra inder-delen 10 cm fra ribberne, ligger den på 50-55 gr. når den lige har afrimet, eller efter den har været slukket i 15 min. og derefter målt 15 min. efter start.
Den falder så til ca. 43-44 gr. lige inden den begynder at afrime, og det gør den ved 0-3 gr. ude ca. hver 45 min.

Min kan lige få temp. op på 21 gr. i stuen, 19 gr. i de 2 andre rum , ved 0-3 gr. ude, når jeg stiller lidt på den ind imellem, om natten eller når jeg er på arbejde, falder den til mellem 17-19 gr. inde.

Jeg har endnu engang talt med dem ved danmarkspumpen, og som sagt før, siger de det er helt normalt sådan som min den kører........og det må være mit hus der er for dårligt isoleret,
hvorfor en 4,2 kw zibro kan varme det op, kan de dog ikke svarer på.

Jeg spurgte hvordan de målte kw ydelsen på dem, det gøres ved:

+ 7 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 6,5 kw.
+ 2 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 5 kw.
- 4 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 4 kw.

og den fungerer iøvrigt som den skal, når man kan måle 50-55 10 cm fra ribberne på inder-delen.

Den anden aften slukkede jeg for vpén, stillede min 4,2 kw zibro oliekamin samme sted som inder-delen (bare på gulvet), zibroen har ikke den samme blæsekapasitet som vp, men efter et par timer var der 22-23 gr. i de 3 rum vp skal varme op, en time senere ulidelige 24-25 gr. ved 1 gr. ude.

Om der er noget helt galt med min, eller mit hus bare er for dårlig isoleret til en vp ved jeg ikke, men jeg synes bestemt ikke min yder hverken 4 - 5 eller 6,5 kw, som lovet.

Et par spørgsmål til alle:

Afrimer jeres også ca. hver 3/4- 1 time ved 0 - 3 gr?

Føles det koldt, når jeres afrimer (min blæser 12 gr. varmt luft ind, når den afrimer)?

Hvilken maks. temp kan i måle, 10 cm fra ribberne på inder-delen efter afrimning?

Skriv gerne hvilken vp i har

/mdj


Er der virkelig ingen med Mitsubishi, div. bilkamodeller og andre vp, der vil dele ud af deres erfaringer mht. spørgsmål i forrige indlæg?

Min udblæsnings luft ligger også omkring 55-60 graders celsuis.
Mht. til afrimning så "skifter" den over på 3-vejsventilen så slå over på Aircon mode, men blæseren i indedelen burde også at stoppe imens afrimningen står på. "hotgas" afrimnings metoden er dem mest effektie måde af afrime på i forhold til at gøre det med varmelegeme.


Køletekniker & Energiteknolog.

Hejsa

Er der mon en eller anden behjertet sjæl som vil / kan  forklare mig lidt om afrimning. Som jeg forstår debatten betjener forskellige anlæg sig af forskellige måder til at klare denne funktion, og det kunne som kommende bruger af vp være interessant at høre lidt mere om fordele og ulemper ved disse - både økonomiske (drift) og funktionsmæssige.

smil. ja selfølgelig. afrimningen kan være styret på et par forsk. måder. formålet med afrimning på en varmepumpe er at afise udedelen da en tillukning ikke er hensigtsmæssig pga at dette begrænser flowet.
afringen er tids/tællerbaseret, hvilket betyder at en afrimning foretages evt. 4 gange pr. døgn. afrimnings perioden kan dernæst enten være styret, kun af tid mens på andre modeller også af en fladeføler. løsningen med fladeføler kan kaldes for behovsafrimning. behovsafrimning er klart den mest energivenlige metode da varmepumpen netop kun afrimer i den tid der er nødvendig. alle varmepumper til alm huse afrimer med hotgas. ved hotgas forstås at kredsen vendes så man i princippet kører køl mens afrimningen står på, dette betyder at udedelen faktisk varmer og på den måde fjerner rim/is fra udedelen. kredsen vender tilbage til varmedrift enten på temp føler eller efter tid. Det burde være svar på afrimning, og for kølefolk kedelig læsning mens for andre nyttig viden.

Bemærk, der findes sikkert afvigelser fra det ovenstående i form af andre kombinationer, evt metoder osv. men dette er hvad jeg mener beskriver processen afrimning rimeligt fornuftigt.
 husk at der her er tale om luft til luft vp.

mdj
en sammenligning af forskellige mærker kan være meget fornøjelig læsning. En brugbar sammenligning kan dog ikke rigtig foretages da det vil være umuligt at skabe præcis de samme omgivelser og dermed reference for disse målinger. To termometre som alm mennesker(ikke køleteknikere) har, vil med stor chance ikke vise ens output. osv osv.
en køletekniker vil kunne afgøre hvad din varmepumpe yder med rimelig nøjagtighed ved beregning. men dette har fabrikken allerede gjort. hvis der er afvigelser i anlægsydelsen kan det skyldes væskemangel, tilstoppede filtre, tilisning af udedel osv. dette vil en tekniker nemt kunne afsløre.
du skriver at du har 21 grader i stuen, men hvad er anlæggets setpunkt på dette tidspunkt.? hvis setpunket evt kun er de 21 grader, så er det måske bare at bede den om 23 grader og på den måde skabe en højere temp i resten af huset. har man evt mulighed for at justere udblæsningshastigheden op og på den måde skabe bedre varmefordeling.
Håber jeg bidrager med lidt brugbar info.

Der er yderligere 111 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis