Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bør måske nævne, at rørlængden er ca. 12-13 m, i spec. står der. at HE9 er forberedt med kølemiddel til 7,5 m, og maks 15m rør.
Installationen er udført så rørene går ca. 1/2 m op igennem loftet, derefter hen over loftet og ned af gavlen.
Men hvis instaltionen er udført korrekt og der er fyldt ekstra kølemiddel, bør det påvirke
ydelsen på vp'en?

Jeg har læst et sted på nettet, at der skal efterfyldes ca. 20 g kølemiddel pr. m. over 7,5 m,
lyder det rigtigt?
Hej....er der nogle der ved hvor tæt under et ståtag man må hænge yder-enheden til et klima anlæg ?
Skrevet af mdj den 18-01-2009 18:59

Hej Pew

HE9GKE skulle give 6,5 kw og have en COP værdi på 5,22.

Vedr. isolering er det ikke i top, men jeg har en Zibro oliekamin på 4,1 kw, den kan sagtens
varme de 70 kwm op til 26-28 gr. - men den er lidt dyr i drift....

Hej MDJ

Jeg ville egentlig ha startet en ny tråd med emnet HE9DKE PROBLEMER, men på tværs af tidligere omtalt datadisiplin, men  vover pelsen alligevel. Ikke mindst da denne tråd er ved at udvikle sig til "varmepumpekøberens ABC" i miniformat, og jeg syns derfor mit indslag hører fint hjemme her, også selvom selvom pumpen ikke er fra Bilka.

Jeg tror godt du kan afskrive mistanken til længden på rørene, med mindre at de løber ude i det fri, uisoleret. Jeg har nemlig også en HE9DKE, og den var lidt ustabil og bare generelt "lettere underlig" til at begynde med, men har siden langsomt men sikkert udviklet sig i den forkerte retning. Enten det, eller også er jeg bare blevet mere opmærksom på den denne vinter, da jeg ikke har boet her i huset lige fra den blev monteret i okt 2007. I alle tilfælde gør den stort set det samme som din.

F.eks, da det for nylig var minus 8-10 grader, var hundekoldt i huset... ca. 17-18 grader ved indedelen, og naturligvis en del koldere i den anden ende. Panasonic'en afrimede mindst hvert ti'ende minut, eller oftere (uden at der var synderlig meget is i udedelen), og der blev 18-19 grader i den ene ende af huset, og 15 i den anden. Huset er på 132 m2, fra 1976 og er rimeligt isoleret. (nyt tag og nyere vinduer). Rørene er max to meter lange, isolerede, og pumpen er monteret af prof kølemontør. Den har kørt i længere perioder uden de store problemer, men ikke HELT tilfredsstillende på noget tidspunkt.

Dens blæser kører F.eks. stort set som det passer den, og det er IKKE ret meget. Den virker som om at den stod på "autofan" hele tiden, for lige meget hvad trin jeg vælger, så puster den nu som at sovende kat (og med samme temperatur som katteånde). Ofte stopper den helt op UDEN at afise, og med lys i power som alt var ok, og selvom den indstillede temp er LANGT højere end den aktuelle temp i stuen. Piller jeg lidt ved dens indstillinger, starter den måske op og kører lidt, blot for at stoppe igen efter mennem 10 min til et døgn.. Mens den "leger idiot", afiser den så ikke.. men har jo heller ingen grund til at ise til.

Før den kolde periode her for nylig, med -5 / -10 grader. stod den faktisk også på 30 grader mere eller mindre hele tiden, og kørte endda ofte "powerful", for at ha en tålelig temp på 21-22 i stuen, og 16-17 i soveværelset i den anden ende.

Jeg har flere gange talt med forhandleren, men de mente selvfølgelig at den var ok, og at jeg bare skulle stille den på en helt bestemt måde, (fast på "Heat" - 22 grader - tre streget blæser, og så ellers ikke pille ved den overhovedet), men jeg kontakter dem nok igen snart, efter den nu simpelthen bare går i stå, og ligefrem står og spilder strøm. Desværre har jeg ikke tid til at bruge timer/dage på at kortlægge dens narrestreger. Den er også ude over garantien nu, så i første omgang har jeg taget konsekvensen, og har fået genmonteret min brændeovn. Det er en bette Morsø 1440(den lille smalle med egernet), og den varmer faktisk hele huset op, på nær det sidste værelse som jeg ikke kommer i alligevel. Efter jeg har fået Morsøen op igen, er det som om Panasonic'en har givet helt OP.

Tilfreds med købet af HE9DKE...?   Nej, det er jeg ikke. Den skulle kunne varme vistnok 160m2 op... ha ha, ja.. måske om sommeren. Nogen der har en idé om hvad der er galt, eller er salgsbrochuren bare gejlet mere op end de der mavemuskeltræningsapparater?

vh CD

Mvh
Skrevet af mdj den 18-01-2009 18:59

Hej Pew

HE9GKE skulle give 6,5 kw og have en COP værdi på 5,22.

Vedr. isolering er det ikke i top, men jeg har en Zibro oliekamin på 4,1 kw, den kan sagtens
varme de 70 kwm op til 26-28 gr. - men den er lidt dyr i drift....
Hej Igen

Jeg tror der er noget galt med den maskine. Min Mitsubishi FD25 varmer ca 140 m² let op til 23 grader i et ældre hus.

Jeg synes at du skal lade handlen gå tilbage, du har jo bevis for at Panasonicen ikke giver den effekt som de lover.

Er det en autoriseret kølemontør som har monteret din varmepumpe ?

PE

Annonce

Hej Chryslerdude

Det lyder ikke godt, jeg må indrømme at jeg er noget skuffet over min, som jeg har skrevet havde jeg egentligt bestilt NE9 modellen, og så' først efter den var monteret at det var en HE9,

Men da HE9 er på 6,5 kw og NE9 er på 5,4 Kw dog med 8/10 gr. indstilling, tænkte jeg at HE9 måske var bedre, men jeg må erkende at jeg ikke synes den er meget bedre end en alm. varmeblæser fra jem&fiks jeg har i værkstedet......(gad vide hvad COP værdi den har...2-3 stykker???)

Nu skrives der jo meget godt om NE9 modellen på nettet, men det kunne være godt, hvis vi kunne høre om der er andre der oplever problemer med HE9 eller NE9 modellen.

Hej Pew

Hvad koster sådan en Mitsubishi?, de får rigtig gode anmeldelser.

Ja, det er en aut. kølemontør der har inst. den, og jeg overvejer at lade handlen gå tilbage, jeg skal snakke med ham i morgen, som skrevet før, havde jeg bestilt en NE9 pga. 8/10 gr. funktionen, men det mener kølemontøren også denne kan........så det bliver spændende hvad han siger.

Hej Poul Erik

Ja, den er monteret af en autoriseret, men der er vist kun 12 mdr garanti, så jeg skal nok påpege at jeg har kontaktet dem flere gange før, og dermed har påpeget fejlen fra starten.

Hej MDJ

Nej.. det er meget skuffende, og jeg tror egentlig at jeg vil kontakte kølemontøren og få en snak med ham. Måske har han et bud ud fra symptomerne, eller vil komme og kontrollere at alt er som den skal være... Hvis det er, så skal jeg ikke ha flere Panasonic'er. Jeg skal nok poste her hvis der sker noget banebrydende, ligesom jeg vil følge dine indlæg. Har du en slagplan? Hvad temp stiller du din til? Har du checket om den er "fuld af is" når den stopper? Hvad med din blæser.. føler du at du kan indstille de forskellige trin, eller blæser den "som vinden", ligesom min..?

Sjovt du nævner "den almindelige varmeblæser".. for det er også sådan jeg opfatter min... bare i en bred variant højt på væggen, med en irriterende udedel der suser irriterende mens jeg hugger brænde for at få varme indenfor. ;-)

Mvh
Jeg fik 5års garanti på min den kører bare perfekt og varmer 140MZ op vi har 22-24 grader.Der må være noget helt gal med din.
Hej Chryslerdude

Mht. til funktioner virker min nogenlunde som beskrevet i manualen......eller hvad man kalder 4 sider...
Jeg kan vælge alle trin på "Fan" knappen, og de virker efter hensigten, dog skal siges, at når jeg stiller den på auto blæser den meget kraftig hele tiden, jeg troede det var fordi den ikke havde opnået den temp. jeg havde stillet den på, men det ændre ikke noget og stille temp. ned.

Mht. til luftstrømretninger, så virker det sidevejs når den står på auto, men ikke op og ned, og dog kun når den har opnået temperaturen den er stillet på (står i manualen at det skal være sådan, men en irreterende ting, hvorfor virker det ikke uafhængig af temperaturen)

Mht. temperatur valg, er det som om det ikke ændre noget, eller meget lidt, om den stilles på eks. 22 eller 26 gr. men trykkes på powerfull, varmer den mere, men ikke voldsomt.
Pt har jeg min til at stå på 26 gr.

Jeg har ikke tjekket om min er iset til, men der kommer vand neden ud af den, når den går i stå og power lampen blinker.

Slagplanen er, at jeg vil tale med mont. i morgen og se hvad han siger, så tager jeg den derfra, og jeg poster også alle mine erfaringer herinde.


Hvor varmt bliver der 5 cm. foran jeres vp, når jeg holder hånden foran min, kan jeg sagtens holde den der længe, det er nærmest kun lunt luft der kommer ud, ift til Zibro kaminen, der kan man ikke holde hånden 5 cm. foran uden at brænde sig.
Der er yderligere 151 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis