Bemærkninger til projekt Nyt tag

Hej alle eksperter
Jeg skal til at skifte mit eternitskifer-tag ud med et tagpap-tag med listedækning (prof. tagdækker brænder pap på).
Jeg kunne godt tænke mig at få bemærkninger og kommetarer til mine ideer og overvejelser. Jeg vil herunder beskrive projektet.

Fjernelse af gammel tag:
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg gør dette lettest og sikrest - forslag?

Undertag:
Jeg har tænkt mig at bruge husky plader med fer og not i 15 mm - er dette godt nok dimensioneret eller bør jeg tage 18 mm? Jeg er også lidt bange for at taget bliver for tungt til den nyværende tagkonstruktion...

Stern:
Jeg regner med at bruge eternit-brædder i farven perle og de skal vel monteres på gummilister? Dimensionen er 2500 mm X 250 mm. Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg skal montere brædderne og jeg skal jo også sikre mig at tagdækker efterlader plads under vindskede indkapsling.

Tagrender:
Tager nok alu-zink monteret på konsoljern.

Alle kommenterer og input er meget velkomne.

Skipper

P.S.
Billede af huset er vedhæftet
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Må man spørge hvorfor du vælger tagpap?

Sorte betonsten kunne være superflot til dit hus.
Men det er bare min mening tongue

TT.

Bortskaffelse af gamle etanitplader, akn ske på genbrugsstationen, eller endnu nemmere lej en container. Hvis der er asbest i pladerne, som der rimeligvis er, skal du regne med det bliver lidt dyrere at komme af med dem.

Untertag:
15 mm skulle være fine nok, hvis dine lægter sidder med ca. 30 fra kant til kant.

Sternen:
Monteres med skruer, og med gummilister bagved som du selv siger. Underkanten af stern skal ca være mellem 25 og 30 mm under dit udhængsspær, alt efter hvad fir nogle underlister du sætter op.

Tagrender:
Der ville jeg ikke montere dem på konsoljern, men derimod rendejern. De bliver bare fræst ned i pladen istedet. De er meget nemmere at montere, da de kan rykkes mere frem og tilbage. Og da du skal have etanit på som stern, gør det, det heller ikke nemmere at skrue dem på der.


Håber det kunne burges, Mvh Carsten ,Tømreren
Ja hvorfor tagpap ? Det er man jo næsten holdt op med at bruge.
Er det billigt ?

Enig ang. rendejern. Eternit skal kunne arbejde ellers revner det, derfor skal skruehullet bores større en skruen og ikke spændes meget hårdt til. Næsten som om eternit-sternen "hænger" på skruen. Også derfor skruerne har et meget stort hoved, så de dækker hullet.
Rendejernene giver eternitten fri bevægelighed, modsat kondsollerne som bare holder endnu mere på den. Kondsollerne er nemmere at sætte op, men jeg gør det aldrig på eternit. Mega træls hvis det revner...

Bruger ikke gummi-lister, men nogle stykker tynd murpap bag samlingerne.

Hvis det er facade-beklædning bruger jeg gummilister og holder 1 cm mellemrum.

Har ikke haft en eneste reklamation på på den konto.

Mvh Jesper
Tømrer

Syntes også det er dårlig smag. Det ville være flot med disse små skifferligende plader der også fåes i eternit. Eller et gammel dansk lertegl.

Tagpap hører hjemme på din carport eller på brændehuset.

Bare en personlig mening. Jeg er heller ikke til beton tagsten eller tagplader. Vi bor oven på naturlige materialer, så hvorfor ikke udnytte dem.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og et andet minus ved Tagpap, det holder ikke så længe som faste matrialer.

V.h. Håndværkeren
Jeg syntes nu tagpap er et godt tag, man kan jo forme det som man vil, evt, med listedækning.
Men det kan også laves så det ligner dit nuværende eternittag, så hedder de shingles, og de er rigtig flotte syntes jeg, de kan fåes i flere farver, f.eks kulsort som er meget inn i øjeblikket.

Husk også det er bedst du monterer tagrenden inden det sidste lag tagpap.
Annonce
Vil godt lige komme med en lille kommentar til det der bliver skrevet her i denne tråd.

Tagpap vinder faktisk mere og mere ind på alle de andre gængse tagmaterialer. Det har nok noget at gøre med at der bla. bliver mere og mere specielt byggeri idag hvor lige netop tagpap egner sig perfekt.

Med hensyn til levetid på tagpap vil jeg da godt se noget dokumentation for at det ikke holder så længe som andre tagmaterialer.

Jeg kan sige at et tagpap tag idag leveres med 15års produkt garanti og 10 år på monteringen. Det er vigtigt at forstå at de pap materialer vi bruger i dag ikke har noget at gøre med hvad der blev brugt i gamle dage. Sådan et tag som der foreslåes her skal renoveres og afsluttes med listetækning med 2 lag SBS pap har en levetid på højde med et tagstens tag. Hvis det vel og mærket er udført håndværks mæssigt korrekt.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej alle

Først vil jeg sige tak for de mange indlæg - kom endelig med flere.
Jeg kunne da godt tænke mig flere kommenterer om specielt hvordan man bedst laver sternen - det er her jeg er mest i vildrede.

Jeg vil lige kommenter:


Carsten Rasmussen
Må man spørge hvorfor du vælger tagpap? - Ja, det er nu engang det vi synes ser bedst ud og det er det foretrukne valg i området og hus mange nybyggerier og renoveringer. Det er en let tagtype og derfor skal vi ikke tænke på om vores nuværende konstruktion kan bære fx betontegl. Det er tagtype som er ekstrem god beskyttelse imod al salgs vejr. Desuden kan jeg få det gjort meget billigt da vi kender en prof. tagdækker.

Med hensyn til bortskaffelse af gammelt tag, så lejer jeg en container som hoster ca 600 kr + deponering af eternittag (700 kr pr. ton). Taget har jeg regnet ud vejer ca. 2,5 ton.

Tagrender:
Der ville jeg ikke montere dem på konsoljern, men derimod rendejern. De bliver bare fræst ned i pladen istedet. De er meget nemmere at montere, da de kan rykkes mere frem og tilbage. Og da du skal have etanit på som stern, gør det, det heller ikke nemmere at skrue dem på der. Hvordan skal jeg fastne dem - under tagpappen ? Det lyder da som noget underligt noget
Jesper:
Enig ang. rendejern. Eternit skal kunne arbejde ellers revner det, derfor skal skruehullet bores større en skruen og ikke spændes meget hårdt til. Næsten som om eternit-sternen "hænger" på skruen. Også derfor skruerne har et meget stort hoved, så de dækker hullet. Ja, jeg kender godt problematikken og jeg ved godt at det er lidt svært at montere - det er jo desværre problemet når man montere i produkt som ikke arbejder (eternit) ovenpå et levende produkt (træ), men jeg vil gerne slippe for at male og jeg vil gerne have en moderne "look". Jeg har tænkt mig at lave det helt efter Dansketernits montagevejl; 6,5 mm huler til 4,8 mm. DE-skruer.

PeterR:
Tagpap hører hjemme på din carport eller på brændehuset. Jeg mener at tagpap med listedækning er det pæneste på vores tag. Hvis jeg ville lave det uden listerne, så er jeg delvis enig med dig.

Fag:
Husk også det er bedst du monterer tagrenden inden det sidste lag tagpap.
Hvorfor det ?


Tagdækkerclaus:
Jeg går udfra at du er prof. dækker selv, og jeg vil da gerne høre hvad du mener om det med rendejern vs. konsoljern. Jeg kan oplyse at jeg skal have to lag pap og det bliver af mærket Trelleborg Phønix.

Hilsen
Skipper
Hej igen.

Ang rendejern, og hvordan de sættes fast under tagpappen.

Efter du har monteret dine krydsfinérs plader, Fræser du et spor ud i dem, til rendejernene, så de kommer ned plan med overkant af pladen. Ovenpå der kommer der fodblik, som går ned i tagrenden, og hvor tagpappen skal brændes ud over.
Hej igen Carsten
Jeg tænkte nok at jeg skulle finde min overfræser frem for at gøre som du beskriver. Jeg tror dog at jeg stadig holder mig til konsoljern som planlagt - jeg kan dog godt se fordelene ved det andet.
Jeg synes iøvrigt at jeg har fået at vide, at man monterer fodblik ovenpå underpap, men det er sikkert op til den enkelte tagdækker.
Det er muligt det er forskelligt. De gange jeg har gjordt et tag klart til tagdækkerne har jeg altid monteret fodblik. biggrin
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også