Bemærkninger til projekt Nyt tag

Hej alle eksperter
Jeg skal til at skifte mit eternitskifer-tag ud med et tagpap-tag med listedækning (prof. tagdækker brænder pap på).
Jeg kunne godt tænke mig at få bemærkninger og kommetarer til mine ideer og overvejelser. Jeg vil herunder beskrive projektet.

Fjernelse af gammel tag:
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg gør dette lettest og sikrest - forslag?

Undertag:
Jeg har tænkt mig at bruge husky plader med fer og not i 15 mm - er dette godt nok dimensioneret eller bør jeg tage 18 mm? Jeg er også lidt bange for at taget bliver for tungt til den nyværende tagkonstruktion...

Stern:
Jeg regner med at bruge eternit-brædder i farven perle og de skal vel monteres på gummilister? Dimensionen er 2500 mm X 250 mm. Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg skal montere brædderne og jeg skal jo også sikre mig at tagdækker efterlader plads under vindskede indkapsling.

Tagrender:
Tager nok alu-zink monteret på konsoljern.

Alle kommenterer og input er meget velkomne.

Skipper

P.S.
Billede af huset er vedhæftet
Hej alle eksperter Jeg skal til at skifte mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Carsten Rasmussen

Det er muligt det er forskelligt. De gange jeg har gjordt et tag klart til tagdækkerne har jeg altid monteret fodblik. biggrin


Fodblik skal altid monteres efter underpappen og underpappen skkal med ned bagved blikket i tagrenden. Det er iflg TOR`s anvisninger.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra Egidiussen

Hej alle

Først vil jeg sige tak for de mange indlæg - kom endelig med flere.
Jeg kunne da godt tænke mig flere kommenterer om specielt hvordan man bedst laver sternen - det er her jeg er mest i vildrede.

Jeg vil lige kommenter:


Carsten Rasmussen
Må man spørge hvorfor du vælger tagpap? - Ja, det er nu engang det vi synes ser bedst ud og det er det foretrukne valg i området og hus mange nybyggerier og renoveringer. Det er en let tagtype og derfor skal vi ikke tænke på om vores nuværende konstruktion kan bære fx betontegl. Det er tagtype som er ekstrem god beskyttelse imod al salgs vejr. Desuden kan jeg få det gjort meget billigt da vi kender en prof. tagdækker.

Med hensyn til bortskaffelse af gammelt tag, så lejer jeg en container som hoster ca 600 kr + deponering af eternittag (700 kr pr. ton). Taget har jeg regnet ud vejer ca. 2,5 ton.

Tagrender:
Der ville jeg ikke montere dem på konsoljern, men derimod rendejern. De bliver bare fræst ned i pladen istedet. De er meget nemmere at montere, da de kan rykkes mere frem og tilbage. Og da du skal have etanit på som stern, gør det, det heller ikke nemmere at skrue dem på der. Hvordan skal jeg fastne dem - under tagpappen ? Det lyder da som noget underligt noget
Jesper:
Enig ang. rendejern. Eternit skal kunne arbejde ellers revner det, derfor skal skruehullet bores større en skruen og ikke spændes meget hårdt til. Næsten som om eternit-sternen "hænger" på skruen. Også derfor skruerne har et meget stort hoved, så de dækker hullet. Ja, jeg kender godt problematikken og jeg ved godt at det er lidt svært at montere - det er jo desværre problemet når man montere i produkt som ikke arbejder (eternit) ovenpå et levende produkt (træ), men jeg vil gerne slippe for at male og jeg vil gerne have en moderne "look". Jeg har tænkt mig at lave det helt efter Dansketernits montagevejl; 6,5 mm huler til 4,8 mm. DE-skruer.

PeterR:
Tagpap hører hjemme på din carport eller på brændehuset. Jeg mener at tagpap med listedækning er det pæneste på vores tag. Hvis jeg ville lave det uden listerne, så er jeg delvis enig med dig.

Fag:
Husk også det er bedst du monterer tagrenden inden det sidste lag tagpap.
Hvorfor det ?


Tagdækkerclaus:
Jeg går udfra at du er prof. dækker selv, og jeg vil da gerne høre hvad du mener om det med rendejern vs. konsoljern. Jeg kan oplyse at jeg skal have to lag pap og det bliver af mærket Trelleborg Phønix.

Hilsen
Skipper
Hejsa... Tor det er lige meget hvad du vælger. Personligt bruger jeg ikke andet end konsoljern selv hvis det er til tagpap. Phønix tagpap er ganske udmærket.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det er nemmest at monterer tagrende inden fordi din underpap skal ligge med i tagrenden under din "fodblik" hedder også tagfod.
Hej igen
Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen som har god måde hvorpå jeg kan få mit gamle tag sikkert ned i del lejede container ?
Jeg har hørt om man kan få nogle isolering bats med hård overside der er formet som dine eternit tagplader, dvs du ligger batsene ovenpå dit nuværende tag og så OSB plader og tagpap, så undgår du at pille de nuværende ned + du får isoleret.
en billig løsning er at ligge pap direkte på skifferne.. blir gjort mange steder..
Hejsa.

Det med at ligge tagpap direkte ovenpå skifer kan kun lade sig gøre hvis taget ikke har sat sig. Det kommer til at se forfærdelig ud hvis taget kører op op og ned hen langs tagrygningen. Så pas på med den løsning.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej igen
Jeg har helt sikkert tænkt mig at udskifte det gamle tag, og jeg synes det med at lægge noget nut ovenpå noget gammelt er lidt en "halv løsning".
Ja. Men det er faktisk flot når tagpappet ligger oven på skifferen. Når det lige kommer hen over en varm sommer så falder det til på skifferen, så er det strukturen i skiffer taget kan ses op gennem tagpappet. Det er flot Men det kræver at skifferen ligger pænt og lige ellers er det noget skrammel.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også