At bo i en båd hele året...

Hejsa.

Vi går og rumler med tanken om at realisere en drøm - sælge huset og flytte ned i havnen. Naturligvis ikke i vores Albin, men købe en af de større motorbåde i 35-45 fods størrelse, som er isolerede, med oliefyr, brus/toilet og hele pivetøjet - 'egnet til beboelse' ifølge skibsmæglerne. I prisklassen 1 - 1½ mil. A'la vedhæftede billede. (den har næsten flere kvm. end vores rækkehus)

Vi vil gerne høre erfaringer fra nogle af jer, som bor eller har boet på jeres båd. Er det besværet værd? Ved godt at holdingtanken skal tømmes jævnligt, der skal ferskvand på, vaskemaskinen står i fælleshuset, men er der andre ting, der skal tages med i overvejelserne?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. Vi går og rumler med tanken om at... Vis hele indlægget
121 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra lynæs

hvis et speedbådskort er nok til 50hk har jeg svært ved at tro der skal duelighedsbevis til 6,5hk+

Jeg mener at duelighedsbeviset er en frivillig sag,men hvis båden kan plane (der findes noget formelværk til at regne det ud)skal der et speedbådskort til selvom man er admiral eller det der er større,iøvrigt er den praktiske prøve fra speedbåden godkendt til duelishedsbeviset så det er kun at gå til teoriprøve.

René
Ret mig lige hvis jeg tager fejl - men både den båd som Albino havde kig på, og den som lavede ravage på Fyn med en 4 årig ved rattet + måske et barnebarn - er da planende både, og kommer under kravet om speedbådsbevis? (medmindre motorkraft i forhold til længde jfr. tabellen er under grænsen).
Som jeg iøvrigt læser AOF's aftenskole katalog er den teoretiske del vel iøvrigt den sammen, men forskel i den praktiske del.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra ALB69

Jeg mener at duelighedsbeviset er en frivillig sag,men hvis båden kan plane (der findes noget formelværk til at regne det ud)skal der et speedbådskort til selvom man er admiral eller det der er større,iøvrigt er den praktiske prøve fra speedbåden godkendt til duelishedsbeviset så det er kun at gå til teoriprøve.

René

Jeg kender ikke noget til speedbådscertifikat (og for den sags skyld heller ikke meget til duelighedsbevis nu om stunder - jeg tog mit ca. samtidig med kadet Hornblower), men kan det virkelig være rigtigt, at den praktiske prøve til speedbåd duer (om man så må sige) til duelighedsbeviset? Jeg ville mene at en MOB-manøvre for sejl vil være vanskelig for én, der kun kan bevæge sig ved hjælp af gashåndtag og gearvælger.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
gerhard da jeg ikke kender Albinos båd, ved jeg ikke hvilke regler den falder ind under, han har jo ikke købt nogen endnu. under alle omstændigheder bør han ta' et duelighedsbevis, da hans forsikring bli'r billigere, og det er jo en væsentlig udgift for en båd i den prisklasse. jeg lagde også et link på til en side om den slags.
Du kunne jo lægge et link på til den tabel, du har kikket på, så bli'r vi måske klogere. hej

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Lynæs:

Vil skam også meget gerne tage duelighedsbeviset - men det er jo ingen garanti for at man også udviser godt sømandsskab når man først kommer på vandet i egen båd.

Vi har her i Ishøj en Johnny-Brian, som i bil konsekvent kører over for rødt, den slags mennesker kan man ikke nå. Og de findes også på vandet, især herovre.

Så et duelighedsbevis er ingen garanti for en god sømand - ligesom manglen ikke er garanti for en sø-spade.

Gerhard:

Ved faktisk ikke, om Bertram'en kan plane. Men med 17 tons deplacement og 650 HK vil jeg nu tvivle. Mener, march-hastigheden er 12 knob, tophastigheden er 18.

er man i tvivl, så ringer man til søfartsstyrelsen, som siger, der skal min. et speedbådskort til, når en båd af den størrelse har mere end ca. 235 hk. speedbådskortet dækker både op til 15m.
det ser ud som om at mindste motorstørrelse,som kræver kort er 26hk

ErikChristensen 
hva' så albino, er der skred i tingene

ErikChristensen 
Lige til Lynæs, så ligger tabellen under fritidssejler, som du selv lagde ind. Og med det Albino skriver ville jeg da formode, at den falder under de regler. (Hvis han altså har ide om at ville sejle i den)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også