Kender nogen noget til dette gamle skib...

hej jeg er ny bruger har læst mange råd og tips her inde
jeg er blevet ejer af en ældre klingebygget lodsbåd 1911 med 4 cyl.ford diesel 80 hk.prm.gear den skal jeg til og renovere bedst muligt så der kommer nogle spørgsmål hen af vejen da jeg ikke har den store erfaring med træ og glasfiber arbejde.

Mit første spørgsmål er, der nogen der ved: hvilken type den er hvor er den bygget
Og er der nogen der har billeder af den type rigget med sejl da der ikke er mast på nu
Men kunne tænke min at få lidt af den gamle stil frem igen..
Se billeder af M/S Amanda på min hjemme side
www.raakilde.com

Pfh. Tak
hej jeg er ny bruger har læst mange råd og tips... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har omkring 45m2 gaffelrig med mesan, komplet med stag mm. dog uden master, tror ikke jeg vil bruge dem, men undersøger pt. mastepris på flagstangsfabrik, som også laver master. måske sætter jeg det til salg.
du har en del træ der skal udskiftes før der kan lægges glas på. men det behøver jo ikke at passe så godt sammen.
skroget er nu ikke så buttet, som det ser ud på billederne, egner sig uden tvivl til sejlføring.
du får ikke lov at sandblæse på Bogense Marine.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Må han heller ikke sand/vandblæse ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det tror jeg ikke , men vi har ikke den mest smidige havnefoged, ret mange er træt af hans enevælde

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Håndværkeren

Der er den mulighed at den har være brugt som "Færge" imellem en af øerne og Fyn, eks. har min far haft en af de gamle klinkbyggede der sejlede imellem Birkholm og Marstal. Den var på 24 fod, klinkbygget med en stor kahyt i forskibet der lå en ældgammel Rudkøbing benzin motor på 10 HK. i den, et ordentligt skrummel af en motor.
Den var virkelig søstærk og havde notop denne buttede stævn som din har.

V.h. Håndværkeren


ja det kunne godt tænkes,den har en kraftig aksel og stor skrue,findes der billeder af de gamle færger...
færge og færge, det er vel så meget sagt, postbåd måske.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra lynæs

jeg har omkring 45m2 gaffelrig med mesan, komplet med stag mm. dog uden master, tror ikke jeg vil bruge dem, men undersøger pt. mastepris på flagstangsfabrik, som også laver master. måske sætter jeg det til salg.
du har en del træ der skal udskiftes før der kan lægges glas på. men det behøver jo ikke at passe så godt sammen.
skroget er nu ikke så buttet, som det ser ud på billederne, egner sig uden tvivl til sejlføring.
du får ikke lov at sandblæse på Bogense Marine.


jeg er intr. i sejl hvis du vil sælge.der er et masthul midt i båden.har ikke den store viden om sejl, men har sejlet med sejl i små pramme og isbåd som knægt rolleyes
har lige fået svar fra mastefabriken, en 13 m mast med Ø 160 mm i bund uden noget andet , koster max 4000kr ubehandlet. jeg skulle i forvejen ha' alle beslag wirer mm.

har lige modtaget bøgerne Vinden er vor nr 2-4-6 der er mange bud på en båd som din ca.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Postbåd !
Ja det er rigtigt Lynæs, jeg havde bare glemt betegnelsen.
Som Marstalleren der spørger kjøvenhavneren, hvo nær komm færn. Helt ind til land dit fæ.
Men det var jo ikke det Marstalleren spurgte om !

V.h. Håndværkeren
sådan så Tøffen ud med sin rig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

sådan så Tøffen ud med sin rig.


Det ser da rigtig godt ud, sådan må du have den til at se ud igen.
Det er et stort stykke arbejde, og jeg ved jo at du er en travl mand. Men når du så når målet vil din glæde og tilfredshed ingen ende have, for det er da lige skivet at blive gammel med.
Og selvom det er tungt at sætte sejlene så kan du jo snyde lidt ved at have en lille hydraglisk / elektrisk spilkop ved masten til at trække faldene ned med når gaflen skal op.
Det ville virkelig glæde mig at se dit skiv når den er færdig rigget. biggrin

V.h. Håndværkeren smile

Ps. har du brug for egetræs blokke , kan jeg skære dem til dig. Jeg har jo set at du har en dreje bænk, så du kan selv dreje skiverne.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også