Hvordan bygger man et legehus?

Jeg skriver for den avis, der hedder homeNyt, og skal til næste nummer bringe en artikel om legehuse - hvordan man selv bygger dem. Er der nogen her på Lav-Det-Selv.dk, der har erfaring med at bygge legehuse? Og som er villige til at tage en snak med mig om det? Så må I meget gerne sende mig en e-mail: [email protected]
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HOMEnyt er det ikke den reklame folder der uddeles i HOME foretningerne ???

Det er da mere en reklame folder end en avis..

Men du må da gerne kontakte mig hvis du vil. Min mail adresse er oplistet i min bruger profil.

Men ellers prøv at bruge søg funktionen og se havd der ellers er skrevet om på denne side ..

Venligst Njord wink En glad amatør

MVH Njord
Hej smile

Opskrift på et legehus:

En masse krydsfinerplader, nogle lægter, lidt tagpap, en dør, vinkelbeslag, skruer, søm, plexiglas, nogle lister, skruemaskine, sav, nogle fliser, hængsler og en masse energi.

Lav bunden af fliser.
Lav to rammer af lægterne. (LxB)
Læg den ene på jorden, hvor huset skal være.
Så saves krydsfinerpladerne ud (lxhxb), og skrues fast i bundrammen.
Samtidig skrues de fast i toprammen.
Når alle plader er på hele vejen rundt, skrues lægter på, så de danner et spær.
Krydsfinerplader skæres ud så de passer over spæret, og danner bunden for tagpappen.
Der saves ud til dør, og det man saver af, bruger man som dør. den skal blot deles i to, og hængsler monteres med lister hele vejen rundt.
Sav ud til vinduer, og monter plexiglasset.

Pynt her og der, med lister så det evt. passer til det eksisterende hus...

Så er det bare at gå i gang!

Mvh
ThomasB
ps (nævner du mit navn i artiklen?)
Tak for svarene. Specielt det seneste med udførlig opskrift på legehuset... Jeg må desværre meddele, at artiklen allerede er skrevet, så jeg kommer ikke til at bruge nogen af jeres gode råd denne gang. Men det er muligt, at jeg vender frygteligt tilbage - for jeg har på fornemmelsen, at I har masser af tips på forskellige andre områder, som I gerne vil dele med os alle... smile
Til alle der bygger legehus.

Husk 1 cm luft mellem dør/vindue og karm.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Journalist..

Hvis du forventer at få en så hurtig tilbage melding .. så bør du nok præsisere dette.

Jeg ved ikke hvor meget du har lavet af reserch på området inden du skrev dit første indlæg på siden her. Men at du to dage senere vender tilbage og fortæller at nu er artiklen skrevet.. Det er ikke meget tid hvis du gerne vil have tilbagemeldinger.

Men et godt tip til dig kunne værre at lave en ertikkel om alt det gode "lav det selv" arbejde der faktisk bliver lavet.

I øjeblikket kører nærmest en kampagne mod gør det selv og man fortæller om at man nu laver større og vildere gør det selv projekter end tidligere og at mange ikke aner hvad de reel har gang i.. Jeg betvivler ikke at der er en masse gør det selv der aldrig skulle være lavet. Men i de "glade hakvfjedsere" byggede mange almindelige mennesker helt eller delvis deres eget hus.. Det er langt større opgaver end der typisk bliver lavet idag hvor det nok mere er en ny carport eller køkkenet der skiftes eller fliserne i badet eller måske en ny skillevæg osv.

Men til gengæld er der også en mængde prof arbejde der ikke er lavet bedre.. Se bare al den snak om bygge sjusk det er for langt det størstes vedkommende profferne der har svigtet..

Se fx den sorte diamant, om jeg ikke husker helt forker er der noget omkring at yderbeklædningen løsner sig.. En vild og voldsom ting men bestemt ikke av det selv arbejde..

Og noget lignende mener jeg at er tilfældet med det store frysehus i Vejle, en kænpe bygning hvor yderbeklædningen ikke holder ordentligt..

LAv en artikkel om at det er OK at lave "lav det selv" men at forudsætningen er at man sætter sig ind i tingene før man går igang og at man skal have respekt for egne grænser.
Har man det så kan man ofte lave det lige så godt som profferne, man bruger sikkert længere tid men har glæden ved at have lavet noget ordentligt.. og vide hvordan tingene er skruet sammen.

Jeg vil så godt opfordre til at man når det er nødvendigt tager fat i profferne og får den til at give en hånd med, eller overlader dele af store projekter til dem.

Projekter kan være store for den ene men måske små eller helt overskuelige for en anden lav det selv'er..

Venligst Njord wink en glad amatør wink

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 26-06-2003).]

MVH Njord
Kære Henriette

Dit svar den 25. virker på mig som det i netop vil skrive om.

Dårligt udført arbejde.
Ikke gennemtænkt.
Ikke planlagt.
Kommet for sent i gang med arbejdet.
Afgjort på tilfældigheder, hvor resultatet bare skal være der, men hvor kvaliteten er sekundær.

Og det har du nu skrevet en artikel om, og vel også foretaget en bedømmelse af om alle os andre, uden at jeg kender resultatet. Men du skriver vel ikke, at da du selv ikke har udført et prof. arbejde, kan du ikke skrive om kvaliteten om lav-det-selv arbejde?

Du skriver den 24. juni og får svar den 25. juni, hvor en svarer har brugt tid (fritid! u/b) på at svare, og så er det for sent, og så skriver du endda, at der skulle være tid til en snak med dig.

Men det glæder mig, at svarerne som sædvanligt er så pæne mennesker, og accepterer denne behandling.

For du behøver ikke at spørge mere på denne side for min skyld, og reklame for siden vil jeg også gerne undvære, da vi prøver at køre siden seriøst.

Mh.

Jørgen
Administrator

Med venlig hilsen

Jørgen
Ja Jørgen jeg tror vi er ret enige om denne hets mod Lav det selv..
Den er begrundet i nogle arbejder men bestemt ikke alle..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg har kigget på journalistens hjemeside..

Den er en lang opremsning af fortræffeligheder og kompetancer osv osv..

Men en der tilsyneladende mangler er begrænsningens kunst, at begrænse sig ti noget man er sikker på man kan klare !!

Dette gælder jo ikke bare for lav det selv men bestemt også i den proffesionelle verden..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis