Hvordan bygger man et legehus?

Jeg skriver for den avis, der hedder homeNyt, og skal til næste nummer bringe en artikel om legehuse - hvordan man selv bygger dem. Er der nogen her på Lav-Det-Selv.dk, der har erfaring med at bygge legehuse? Og som er villige til at tage en snak med mig om det? Så må I meget gerne sende mig en e-mail: [email protected]
Jeg skriver for den avis, der hedder homeNyt, og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gerne henvise til den "streng" vi tidligere har været igennem om en journalist fra EB. der gerne ville skrive om lav det selv der var gået galt..
http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/001486.html

Her var der ikke rigtig nogen her på siden der fremkom med egne oplevelser... Men jeg skrev selv om en "oplevelse" fra pressen hvor en lokal bygmester kom galt afsted, forsøgte at gøre kommunen til parthaver i problemet osv..

Nej efter min mening er der 2 slags mennesker, dem der gør det ordentligt og den der sjusker, og begge grupper er representeret hos Profferne og blandt lav det selv folket. Problemet er bare at man betaler den samme skyhøje pris for godt og skidt arbejde af profferne.

Laver man selv sjusket lav det selv så er man jo selv den der skal leve med det dårlige resultat.. Måske er nogle reperationer endda gennemført hurtigt og billigt men som en kalkuleret risiko..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Lad jer ikke ophidse af en jounalist.

Sådan er de. De lever af at formiddle et budskab og har en deadline. Desværre er det tilgængelige budskab ikke altid lige underholdende.
Derfor går de på kompromis med mange ting.
Jeg har to gange udtalt med til aviser. Begge gange kunne jeg slet ikke genkende mine egne ord. En andan gan lånte jeg nogle negativer ud og så dem aldrig igen.
Jeg har besluttet mig til ikke hverhen at spilde min tid eller mit gode humør på dette folkefærd. Det samme kan jeg anbefale jer.

Vi kan jo lige så godt indse, at journalstik er blevet en del af underholdningsbranchen.

MVH Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 27-06-2003).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Ja og nej !

Jeg bor selv sammen med en journalist og ved herigennem at det er en presset branche.. Der er ikke afsat ret meget tid til en opgave. Men det fritager jo ikke journalisten for et ansvar.

Medierne sparer mange journalister væk fra redaktionerne.

De store firmaer og organisationer har så set lyset og leverer bearbejdede "nyheder" klar til brug men med helt klare budskaber. Skjult i texten eller billede..

Prøv fx at se hvad der sker meget kortt id efter at store firmaer har fyret folk eller leveret et dårligt regnskab.. Der kommer en stor omtale af et par positive begivenheder, opfindelser eller en god ordre til et specielt marked osv.. Så huskes firmaet igen for noget positivt.. Billige tricks men det virker !

Jeg har tidligere selv været med i et par artikler og her fik jeg en meget fin behandling, fik historien til gennemlæsning og korrektur inden den blev trykt. Det var endda en freelance journalist der skrev artiklen og her er betalingen udregnet / ord.

Og ja man kan "inspirere" en journalist til at lave en historie hvis man lige præsenterer en mulighed for en historie..
Jeg har selv inspireret til historier om fx. "Karoline Samsø" og lidt om polar omsejlingen der netop er kommet igang igen. Her var indfaldsvinklen værftet der har lavet båden. Det er ofte den lokale vinkel der lige skal til for at historien bliver til noget..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Kære alle

Jeg kan se, at jeg har startet en ubehagelig diskussion her på siden med mit indlæg forleden. Og det vil jeg gerne undskylde for. Jeg havde bestemt ikke i tankerne at gøre nogle ophidsede over mit spørgsmål - eller mit næste indlæg, hvor jeg beklagede, at jeg allerede havde fundet en anden kilde. For som en af jer så rigtigt skriver, så var grunden til det, at jeg havde en presset deadline.

Jeg kan fortælle, at jeg i min research er nødt til at sende nogle følere ud for at finde ud af, hvor jeg kan finde kvalificeret hjælp. Og her kom denne hjemmeside ind i billedet, netop fordi I har et særdeles aktivt debatforum. Dem er der nemlig ikke mange af. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at jer, der har svaret, kunne have givet mig mange gode tips og ideer til artiklen.

Så jeg er som sagt frygtelig ked af at have spildt jeres tid - og jeg skal nok afholde mig fra at træde nogen herinde over tæerne en anden gang.

Med venlig hilsen
Henriette

Hej smile

Jeg kan egentlig ikke se noget galt i at Henriette, spørger og melder tilbage som hun gør.

Det kunne jo være at hun havde fået svar efter 2 timer, og så var alle jo egentlig glade.

Ang. arbejde på en redaktion:
Det er MEGET svært at planlægge en avis, magasin osv.
Annonceafdelingen bestiller et antal sider, og redaktionens opgave er at få ydfyldt de resterende sider.
Avisproduktion kører med 4 sider ad gangen (magasiner er 8 sider + omslag), og kan annonceafdelingen ikke sælge de lovede annoncer, så kan man stå med 3 ledige sider. Her kan man enten putte egenannoncer ind, eller også kan man bruge en artikel "fra skuffen".
Problemet er mange gange, at "artiklerne fra skuffen" ikke er gode nok, ikke fylder det de skal, eller ikke omhandler noget der er brugbart i det nummer. Så nogle gange står man i sidste øjeblik, med f.eks. 3 tomme sider, som skal ydfyldes nu!
Det kan IKKE gøres anderledes.

En anden ting er at en journalist ikke arbejder 1 uge med en artikel. Når de går i gang, så skal de være færdige på 1-2 dage (ihvertfald med en artikel af denne karakter). De sidder som regel ikke med 5 artikler af gangen, så derfor er det vigtigt at de får deres information hurtigt.
Dette gør i sig især gældende når man taler om freelancejournalistik.

En journalist kan ikke satse på at en kilde kan give fyldstgørende information, så derfor sætter de flere ting i gang. Hvis nogle kilder vender tilbage hurtigt med god information, så er det klart at de andre kilder er unødvendige.

Jeg synes alt i alt, at det er MEGET positivt, at flere journalister har henvendt sig her på lav-det-selv.dk - se det er tegn på at LDS er GULD værd. Det skal vi sgu være stolte af!

Jeg synes det er synd og skam, hvis nye brugere (og journalister) læser dette indlæg, og tænker; "hold da ferie nogle sammenspiste idioter".

Så for min skyld må du meget gerne komme igen Henriette, hvis du har nogle artikler som du mener vi kan være behjælpelige med.

Iøvrigt er HomeNyt ikke mere reklameblad end de lokale aviser.

Mvh
ThomasB
PS.
Hvis i selv er interesseret i at skrive artikler til blade og magasiner, så er det bare at skrive til de forskellige redaktioner. De er altid interesseret i gode artikler.
Annonce
Thomasb du skriver at : "En journalist kan ikke satse på at en kilde kan give fyldstgørende information, så derfor sætter de flere ting i gang. Hvis nogle kilder vender tilbage hurtigt med god information, så er det klart at de andre kilder er unødvendige."

Hvis du mener dette generelt så står det jo skidt til med dansk journalistik.. Der er ingen plads til kritik hvis dette skulle være tilfældet. Nej det er vigtigt at man forsøger at skaffe flere kilder og så holder disse op mod hinnanden. OK det er ikke nødvendigt med en artikkle af denne type. Men i mange andre sammenhænge er det jo enormt vigtigt..

Som FX Irak krigen. Den amerikanske politiske/militære top deklarerede at der beviseligt var biologiske og kemiske våben i Irak.. Men der er jo ikke dukket nogen op endnu..

Ingen tvivl om at Irak er bedst tjent med at Sadam er væk, men derfor er det jo ikke sikkert at de i øjeblikket er bedre tjent med de Amerikanske besættelses styrker.

Jeg vil da gerne give Thomas ret i at det er dejligt og positivt, at flere journalister har henvendt sig her på lav-det-selv.dk Det betyder da at siden tages alvorligt. Men som Jørgen mener jeg også at man kan forvente en vis tid hvis man vil have tilbagemeldinger herfra.
Og desuden havde Henriette ikke rigtigt forstået at vi generelt svarer gennem indlæg på siden og egentligt kun i mindre omfang mailer bagom..

Men opfattelse af freelance journalister er at de oftest arbejder på mange fronter og har en mængde artikler i skuffen som de løbende forsøger at afsætte til forskellige redaktioner.

Og for en god ordensskyld ! Min frue er ikke blad journalist men arbejder primært med nyheder på radiosiden.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej igen smile

Jeg mener ikke at kildekritik og antal kilder har noget med hinanden at gøre - ikke direkte ihvertfald.
Tingene bliver jo ikke nødvendigvis rigtige af, at flere siger det sammen.
Kildekritik kan ikke rigtig blandes ind i en artikel om et legehus.

Irak-krigens motiver, har ikke meget med journalistik at gøre.

Vedr. tid til besvarelse af spørgsmål.
Henriette var så venlig at meddele os, at hun havde fået svar på sit spørgsmål andetsteds. Hvor mange svar tror du vi har skrevet, hvor spørgeren aldrig har meldt tilbage, eller spurgt mange steder og fået svar der først?

Korrekt, hun skrev sin emailadresse, i håb om at svaret kom direkte i hendes postkasse - det er hun ikke den eneste der har gjort.

I virkeligheden, blev i skuffede over at i ikke kom i HomeNyt biggrin

Andre kan sikkert gøre brug af det vi har skrevet - og husk, at det vi skriver herinde, sikkert bliver læst af flere end der læser den artikel om legehuset i HomeNyt wink

Med mange hilsener til Bredballe fra
ThomasB
(og må jeg i den forbindelse, sende en hilsen til søens og det grønlandske folk, samt Færøerne)
Det er langt fra en perfekt verden vi lever i. Vi kommer alle til at træde andre over tærene i ny og næ. Det er der absolut plads til hos mig.

Henriette har pænt og nydeligt rundet den af og så er der vel ikke mere i det.

Jeg vil sågar sige hun har vundet lidt på det, da mange andre bare havde slettet gennemvejen til "lav-det-selv" uden at melde tilbage.

En vending jeg godt kan lide og ofte anvender i mit arbejde:

Der må smashes på høje bolde.

Et godt billede fra en gentlemandsport.

MVH Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

Ha, ha, ja, Per, det er en god vending: "Der må smashes på høje bolde"!

Jeg blev for over tyve år siden præsenteret for en skål, som jeg til stadighed ynder. Den udbringes således: "Tål, mine damer og herrer; tål"! …(Og så kan man jo selv tænke over alle lagene).

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Tål......
Er optaget på min liste.

Tak for den Thye

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis