Gulvvarme i bjælkelag ?

Davs

Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal, hvor spærafstanden er 90cm c/c.

Kan se på wirsbo, at de MAKS anbefaler 60cm ?
http://www.uponor.dk/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=1909

Jeg havde tænkt mig at isolerer mellem spærene, også lægge forskallingsbrædder på tværs af spærene, hvori varmefordelingspladerne skulle være. ? for derefter at lægge 22mm gulvspånplade på, også self. underlag+trægulv ?

Men bliver det noget pis, når afstanden mellem spærene er 90cm ? (Spærene er ca. 130*130mm
Davs Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvet er 14mm lamelparket som lægges flydende.
Hej
Det lyder som en fornuftig løsning, det undre mig bare de anbefaler 22 mm spånplade oven på varmefordelingspladerne, og herefter selve gulvet, det giver jo 36 mm ekstra højde, hvilket jeg syntes er lidt voldsomt. mit problem er at der ikke må blive for stor trinforskel til trappen.
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor Roth anbefaler 22mm spånplade, men det lyder dog for meget for mig også. Generelt bør man holde tykkelsen på gulvet over fordelingsplader mellem 15-30mm idet træ jo er en dårlig varmeleder og du ved større tykkelser får en lang reaktionstid og nedsat ydeevne. Du skal dog have noget imellem dine fordelingsplader og dit færdige gulv idet gulvet ellers (over en årrække) vil blive ødelagt af ujævnheder. Mht. foam (hvis den skal være der) skal du sikre dig at den ikke har noget nævneværdig isolerende effekt da du så igen vil stå med et dårligt opvarmende gulv.
Læs evt. videre på og i: http://www.top.dk/servlet/vbcs?action=get&object=Goer_det_selv.Nyheder:Nyhed_1
Hmm tror jeg har lavet lidt om på mine ting..tror det bliver forskalling på kryds af spærene, også en 22mm gulvspånplade ovenpå, og forskalling til at holde varmefordleingspladerne+pexrør, også en 12mm spånplade ovenpå og noget ca. 12mm færdig trægulv..

Men det er sku en jungle..godt der er 2 måneder til jeg skal igang endnu.
Hej
Staun tak for dine gode råd, jeg vil give dig ret i at, der ikke må være for meget træ over rørene.

Stenkrog, det lyder som noget af et gulv du vil lave, først forskalling ca 25 mm, og så en 22 mm spånplade, og så forskalling igen ca. 25mm herpå en 12 mm plade og det endenlige gulv.
Det giver et gulv på ca. 100 mm, Det kan slet ikke lade sige gøre i mit tilfælde, da jeg så skulle investerer i en ny trappe, da det sidste trin ikke kommer til at passe. Det er derfor jeg vil have det så lavt som muligt.
Annonce
Hmm, brækkede lige en enkelt plade op af gulv, og jesus, under konstruktion. Det ser udtil at der ligger nogle 100x100mm bjælker på tværs af spærene, med cam 20cm mellemrum c/c... Wierd.. Så tror jeg godt at jeg kan undvære alle mine gulvspånplader.
fint
så sparer du da en del.
Jeg bruger de gamle gulvbræder som forskalling, så sparer jeg lidt, men er også sikkker på det er stærk nok, da jeg har 90 cm imellem spærene. De har jo holdt indtil nu.
De fleste gulvproducenter anbefaler en gulvplade over forskallingsbrædderne/strøer hvis man ikke anvender massive gulve over 20 mm. Dette skyldes at lamelgulve og massive gulve under 20 mm normalt ikke er selvbærende (og fordi de skal lægges svømmende dvs. lægges på et helt plant og selvbærende underlag).
Fortsættelse (se nedenfor):
Har besluttet at fravælge polystyrenplader med spor, idet jeg er blevet gjort opmærksom på den store brandfare for 1. salen, hvis ikke polystyrenpladerne indkaples i brandgodkendt beklædning. Dette vil kræve gipsplader på begge sider af pladerne.

Tilbage er nu kun valget mellem spånplade med spor eller forskallingsbrædder.

Jonama


"Har haft en VVS-installatør forbi for at give et tilbud på tilslutning når jeg en gang er færdig med gulvvarmen på 1.sal. Jeg nævnte min opbygning med forskallingsbrædder på strøer (her imellem skal ligge ca. 100-200 mm rockwool), varmefordelingsplade, pexrør, gulvpap og til sidst massivt trægulv.
VVS-installatøren syntes istedet, at jeg også skulle tænke på lydisolering, hertil forslog han Polystyrenplader (flamingo) med spor istedet.
Har tjekket et masse netsider og fundet nogle forskellige alternative produkter:
1. Polystyrenplader med spor (LK-VVS, Roth, Wirsbo, Sundolitt)
2. Spånplader med spor til varmefordelingsplader (LK-VVS, Roth, Wirsbo, DLH, Flexteam)
3. Beholde oprindelige plan og lægge en lydisoleringsplade ovenpå varmefordelingspladderne (f.eks. alm gulvspånplade eller lign)"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis