Gulvvarme i bjælkelag ?

Davs

Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal, hvor spærafstanden er 90cm c/c.

Kan se på wirsbo, at de MAKS anbefaler 60cm ?
http://www.uponor.dk/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=1909

Jeg havde tænkt mig at isolerer mellem spærene, også lægge forskallingsbrædder på tværs af spærene, hvori varmefordelingspladerne skulle være. ? for derefter at lægge 22mm gulvspånplade på, også self. underlag+trægulv ?

Men bliver det noget pis, når afstanden mellem spærene er 90cm ? (Spærene er ca. 130*130mm
Davs Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klaus,

Jeg har også lige et par spørgsmål til dig. Jeg håber du har tid til at svare.

1. Jeg har et Wirsbo Genius trådløst gulvvarmesystem til stueetagen. I mit bryggers, hvor det hele er samlet er der 9 strenge tilsluttet og der ser ud til at være en tom plads. Da jeg som nævnt skal udvide på 1. sal - med 6 rum (dvs. 4 værelser, 1 repos, 1 badeværelse), hvad har jeg så brug for?
Skal jeg anskaffe mig endnu et Wirsbo Genius gulvvarme system (til 6-7 strenge), som så skal kobles sammen med det andet eller kan man udvide det eksisterende?

2. På 1. sal lægger man bare pexrørene som skal gå fra bryggers til de enkelte rum på 1.sal ovenpå isoleringen - altså inden de føres op på varmefordelingspladerne?
Hej Jonama,

Jeg ved ikke om en foam også fungerer som dampspærre, men du skal jo ikke have dampspærre i etageadskillelser, kun i ydervægge.

En foam er en slags skumgummi på ca. 3 mm, den bruger man til underlag på svømmende gulve, specielt hvis de er tynde er det en god ide.

Nu kender jeg ikke så meget til wirsbos produkter, men jeg kunne ikke forestille mig andet end at du kan montereen ekstra fordeler på den eksisterende, så det bliver en 15-16 strengs fordeler. Dog kan jeg forestille mig at det bliver et helvede at få 12-14 stk. 20mm pex ned fra 1. sal og til din "nye" 15 strengs fordeler.

I mit hus har jeg en 7 fordeler i fyrrummet, derfra går der et 18 mm kobberør til min entrè, hvor vi har en 8 fordeler det fungerer faktisk udemærket, bortset fra at jeg kun har 1 pumpe(den der sidder i mit kondenserende gasfyr) til at trække det hele, og det går at systemet fungerer ekstremt langsomt, jeg regner med at jeg vil montere yderligere en pumpe, eller opgraderer den eksisterende hvis det kan lade sig gøre.

Hvis du har en pumpeshunt på din fordeler, så kunne jeg forestille mig at du fik en pumpeshunt og en 7 fordeler på 1. sal, og så skal det bare fungere perfekt.

Ja du lægger dem bare pex rørerne i isoleringen, eller helt ude ved væggen, og hvis du lægger massivt gulv, så behøver du ikke besværet med gulvspånplader

Mvh

Klaus
Jeg havde slet ikke tænkt på at "skille" de to etager fra hinanden, sådan at en ny fordeler placeres på 1.sal.
Ja, det er lidt lettere at føre 2 rør op end at føre 16 rør igennem loftet. Desuden sparer jeg også et par hundrede meter pex rør plus alt bøvlet.
Jeg har skam ganske almindelig fjernvarme. Umiddelbart syntes jeg ikke det er en så god idé bare at udlægge spånplader på spærene, også fræse rillerne, idéen er skam god nok, men er ret sikker på at varmefordelingen i aluminimum er noget bedre end i træ. hvilket vil sige at varme når at sprede sig imellem rørene.

Jeg er mest til idéen med at udlægge forskalling og 22mm spånplade ovenpå. Syntes I mit hoved at det kan holde til mere+ varmefordelingen vil blive bedre. Men dermed ikke sagt at jeg er 100% sikker. så meget har jeg ikke undersøgt tingene endnu.
Annonce
Jeg tror du har misforstået lidt her.

Der skal lægges varmefordelingsplader i de riller du fræser!

Fordelen ved dette er at du for varmefordelingspladerne helt op under dit gulv. ved 16 mm alupex varmefordelingsplader er afstanden kun 20 cm imellem slangerne.

Mvh

Klaus
Jeg kan tydeligt se at jeg har misforstået, men er det ikke lidt noget skidt kun at bruge 16mm alupex istedet for 20mm ? Man kunne jo forestille sig, at varme har sværer ved at vandre ned af når, træet slutter mere tæt, ved at fræse spor istedet for forskallingsbrædder.

Desuden har jeg en veksler, Akva Vita 2000. så jeg behøver vist ikk en shuntenhed, idét at der er en danfos selvregulerende pumpe i systemet. Selvfølgelig til varme
Hej alle LDS'er !!
Gulvbrædder !!!
Nogen der ved om alm gulvbrædder bliver for store til at ligge varmefordelingspladerne på ?? eller skal det være forskalnings brædder ??

Håber på svar..

Aussie
Citat fra Aussie

Hej alle LDS'er !!
Gulvbrædder !!!
Nogen der ved om alm gulvbrædder bliver for store til at ligge varmefordelingspladerne på ?? eller skal det være forskalnings brædder ??

Håber på svar..

Aussie


Jeg er ikke lige helt med på hvad du mener.

Jeg har haft en kunde, som har lagt 4 cm tykke douglas brædder direkte på varmefordelings plader, dette fungerede fint.

Mvh

Klaus
Hej Klaus !!

Det jeg mener er at i dette indlæg tidligere er snakket om og ligge forskalnings brædder på tværs af spærene, varmefordelingsplade imellem, også evt gulv spænplade.

Mit spørgsmål var så i stedet for at forskalnings bræt, kunne man så ikke bruge de gulvbrædder der ligger der nu til opbygning ?? men tænker over om de er for tykke og dermed nliver der vel luft imellem varmefordelingsplade rillen hvor slangen li´gger også isoleringen, det går der sikkert ikke med at forskalnings bræt, da de ikke er så tykke igen.

Tænkte bare nu jeg har det gulv i forvejen, så kunne man genbruge dem til det..

Håber det kan forstås

Aussie
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis