Gulvvarme i bjælkelag ?

Davs

Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal, hvor spærafstanden er 90cm c/c.

Kan se på wirsbo, at de MAKS anbefaler 60cm ?
http://www.uponor.dk/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=1909

Jeg havde tænkt mig at isolerer mellem spærene, også lægge forskallingsbrædder på tværs af spærene, hvori varmefordelingspladerne skulle være. ? for derefter at lægge 22mm gulvspånplade på, også self. underlag+trægulv ?

Men bliver det noget pis, når afstanden mellem spærene er 90cm ? (Spærene er ca. 130*130mm
Davs Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan du det Assusie (staveplade), det er der ovenikøbet mange der gør.
Husk på at forskallingsbrædder fås i forskellige dimensioner. Den største er 28mm, og det tror jeg da næppe dit gulv er ?
Jo det er de lige netop, hvis de ikke er 30 mm.. det er jo et fyr gulv man har lagt i sin tid som gulv, og det skal så siges at huset er fra 1912, derfor er der en spær afstand på 1200 mm, ved dog ikke om det gælder gulv strøerne også, så de skal jo bære lidt.
Har haft en VVS-installatør forbi for at give et tilbud på tilslutning når jeg en gang er færdig med gulvvarmen på 1.sal. Jeg nævnte min opbygning med forskallingsbrædder på strøer (her imellem skal ligge ca. 100-200 mm rockwool), varmefordelingsplade, pexrør, gulvpap og til sidst massivt trægulv.
VVS-installatøren syntes istedet, at jeg også skulle tænke på lydisolering, hertil forslog han Polystyrenplader (flamingo) med spor istedet.
Har tjekket et masse netsider og fundet nogle forskellige alternative produkter:
1. Polystyrenplader med spor (LK-VVS, Roth, Wirsbo, Sundolitt)
2. Spånplader med spor til varmefordelingsplader (LK-VVS, Roth, Wirsbo, DLH, Flexteam)
3. Beholde oprindelige plan og lægge en lydisoleringsplade ovenpå varmefordelingspladderne (f.eks. alm gulvspånplade eller lign).

Kender I noget til disse produkter og hvad er jeres erfaring? Billigste løsning er klart 3), men er den også den bedste?

(beklager den lange forklaring, men ideen med denne side er vel at også andre kan få glæde af informationerne)

Jonama
Hmm nu tænker jeg over konstruktionen med forskalling på tværs af spær, me d varmefordelingsplader+20x0,2mm pex også 22mm gulvplade ovenpå, og ca. 12mm trægulv oven på igen.

Nu er det så at jeg kommer i tvivl om varme kan vandre igennem 34mm træ?? det er jo ikk ligefrem den bedste varmeleder. ?

Er der nogen der har erfaringer med det??

Det er for at undgå at betale 600-800 pr kvm for kirsebær/merbau trægulv. 22mm, så kan jeg gå ned i 12mm og give 300 pr kvm.
Hej Aussie,

Ok, nu forstår jeg.

Og når jeg igen læser dit forrige indlæg, så har du jo skrevet det rigtigt, det var bare mig der ikke fattede en brik.

Jeg kan ikke se at det er et problem at du bruger dine gamle gulvbrædder som understøttelse for dine varmefordelingsplader, tvært i mod.

Når du lægger gulvbrædderne på tværs af dit bjælkelag, så lægger du jo dit nye gulv på langs af bjælkelaget, derfor er det meget vigtigt at man ikke bruge for tynde forskalningsbrædder, da det jo er dem der holder dit nye gulv!

Hvis du bruger dine gamle gulvbrædder, så for du en god stabilitet, og som du selv er inde på, så slipper du af med dem på en god måde.

I mellemrummet imellem dit bjælkelag og de gamle gulvbrædder, så kan du jo smide 30 mm rockwool imellem så der ikke er luft.

Mvh

Klaus
Annonce
Har forhørt mig på flere byggemarkeder. De snakker som de har forstand til. Det er helt umuligt at få et konkret svar på en konstruktion som er lyddæmpende sammen med forskallingsbrædder og gulvarme. Enten har de ikke de relevante materiale eller også ved de ikke hvordan man sætter dem sammen og i hvilken rækkefølge. Man kan frygte at mange GDS folk kommer til at lave "brølere".
En spånplade over varmefordelingspladerne tror jeg er ok, men ikke optimal hverken for varme eller lyd. En gulvgipsplade er udemærket mod lyd, men er derimod ikke så god for varmefordelingen. Tilbage er foam, gulvpap og en række tynde lydtrinsdæmpende produkter. Tvivler på de duer til ret meget.
Her er en opbygning fra Roth:

Varmefordelingsplader på forskalling eller strøer c/c 300 mm
Varmefordelingspladerne udlægges på forskallingen og rørene trykkes i pladerne. Herefter udlægges egnet trægulv med min. tykkelse på 19 mm. Ved tynde laminatgulve udlægges først en gulvspånplade med min. tykkelse på 16 mm. Isoleringen skal ligge helt op under varmefordelingspladerne.

http://www.rothscandinavia.dk/
Hej

Jeg forstår ikke hvorfor der skal spånplade oven på varmefordelingspladerne, når man bruger de gamle gulvbræder til forskalling, de har jo været stærke nok i mange år. kan man ikke bar lægge en foam (lydisolering) og så et alm 10-15 mm trægulv.
Håber i også kan svare på dette.
Du må ikke ligge gulvet (med foam under) direkte på varefordelingspladerne.
Jeg er blevet anbefalet af Wiking Gulve at ligge en 10mm mdf plade ovenpå fordelingsplader, derefter foam og færdigt gulv.
Hej Staun

Hvor tyk er dit viking gulv så ?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis